Den lille sorte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.209
    Torget vurderinger
    29
    I går var lørdag med stor L. Først ut var shopping med fruen, gikk slag i slag.
    Lunch med Parelius, teppejakt med Parelius, Lyric-besøk med Parelius, ja, dagen og kvelden fortsatte i Parelius’ fortreffelige selskap.
    Vi dro videre til Big Dipper for innkjøpt av sort gull, deretter til Waldemars for flytende gull og mat. Ja, så bar det opp til Parelius for å lytte til ny arm og nye plater. Himmelske timer, herlige toner.
    Sannelig endte ikke undertegnede opp med nytt hifikomponent før midnatt også. Vi får se om vi ikke kan få til noen bilder og lytteinntrykk etter hvert, i mellomtiden får vi smøre oss med tålmodighet.
    (Noen som gjetter hva som kommer?)

Kvelden endte faktisk ikke bare opp med kjøp av hifi og plater heller. Før jeg fikk i meg en hamburger og ruslet tilbake til Østkanten satt jeg faktisk på flybilletter for meg og dama til Riga førstkommende helg.
    Vi skal visst nyte russisk kaviar, bar vodka og låne øre til VPI HRX og ZYX Universe. Snakk om effektiv dag.
    Det ligger an til et godt nytt år.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    6
    Gjetter på step up? Og HRX'en kan du glede deg til. Jeg har ennå ikke fått høre på en, bare sett og tatt på en. Har imidlertid tinget meg en lytteseanse hos eieren neste gang vi har anledning. Og jeg trenger ikke reise til Riga for å lytte ;D God tur, håper du tar med fotoapparatet så vi får se litt bilder fra de audiofile opplevelsene ;)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.209
    Torget vurderinger
    29
    Vi må forsøke å få til noen bilder fra anlegget i Riga, og fra step-upen som du helt riktig var inne på.
    Gleder meg.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.209
    Torget vurderinger
    29
    Mandag Heradsbygd, tirsdag Hamar, det skal vel holde hardt med utlevering idag.

P

Parelius

Gjest
    Hvor tiden kan være lang, Fosse! Om det tok dobbel tid å hente selv, så var det nesten verdt det.

Her slår vi tiden ihjel med Joaquín Sabina; 19 Dias Y 500 Noches.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    6
    Åh, Zyx step up :) Gleder meg til lytteinntrykk! Den saken er trafobasert ikke?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.209
    Torget vurderinger
    29
    gut_man skrev:
    Åh, Zyx step up :) Gleder meg til lytteinntrykk! Den saken er trafobasert ikke?
    Denne er nok aktiv gut_man. Jeg kommer tilbake med flere lytteinntrykk etterhvert. Tenkte bare slenge inn noen bilder før jeg tusler ned til lytterommet for å kjøre et par skiver til.
    Ellers må det rettes stor takk til Unto på Hifistasjonen for fantastisk fin oppfølging og god service. Moro å handle med entusiaster.

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.209
    Torget vurderinger
    29
    Det måtte jo bli sort pianolakk. Håndmalt, så man ser påstrykingen, ganske så lekkert, synes nå jeg.

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer Fosse. Det var en lekker sak. Det er jo en velrenomert sak du har fått i hus. Aktiv, ok! Får håpe den innfrir. Du har jaktet en stund på den rette :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.209
    Torget vurderinger
    29
    Den infrir gut_man. Jeg skal kommet tilake med lytteinntrykk etterhvert som jeg får lyttet litt mer. Dette er 26dB versjonen. Hvilket gir masser av gain for min 0,3mV XV-1s inn i 46dB MM-riaa på Hovland. Den skal ikke trenge mange timene innspilling, men nå er den helt fersk og noen timer må jeg nok gi den. Det som er litt spesielt på denne er at ZYX har laget motstandene av viklet kobbertråd, ikke konvensjonelle motstander altså.

B

break_out

Gjest
    Denne har fått masser av godord, og et lite smykke designmessig.

Gratulerer :)

argh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Antall liker
    0
    Snadder, spiller det like vakkert som emballasjen den kom i må dette bli kanon.
    Har du handlet eller er det bare lån?

Mvh
    Terje

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.209
    Torget vurderinger
    29
    Denne gangen ble det handel. Jeg hadde vel kjøpt PHA-200 i våres om den jeg hadde på lån var for salg, men det var den ikke.
    Nåvel, CCP-1 er ikke dårligere, langt ifra. De er vel blant det beste jeg har vært borti begge to.
    Som nevnt er ikke CCP-1 innspilt, og selv om den var oppladet når jeg fikk den har den nok lagt en stund slik at batteriene snarlig trengte en opplading.
    Det meste av lytteseansen har derfor blitt gjort under pågående lading. Jeg vet ikke om dette har noen innvirkning, ladingen og innspillingen, men nevner det nå likevel.

Den låter utrolig glatt og fantastisk oppløst. CCP-1 (ZYX) er glattere og varmere i lyden enn PHA-200 (Dynavector).
    I mitt oppsett og etter min smak er dette en fordel. Der hvor PHA-200 tidvis kan gjøre konturene en anelse overtydelige er CCP-1 mer fyldig og fokuserer mer på klang og fargelegging.
    Mer kasse og mindre strenger for å bruke et forslitt uttrykk.

CCP-1 har en litt mer laid-back karakter, ørelite fjernere perspektiv, mens PHA-200 er mer up-front.
    Enn så lenge får jeg ikke like stor dybde i lydbilde med CCP-1, mens bredden er lik om ikke bedre enn PHA-200 (her gjorde jeg noen justeringer på platspiller og azimuth som kan ha påvirket resultatet noe).
    PHA-200 uttaler også ”rommet” eller luften rundt det enkelte instrument noe mer tydelig . Dette hadde muligens en tendens til å endre seg på slutten av dagens lytteøkt (opplading, innspilling?) men ta det med en klype salt.
    Jeg har ikke koblet frem og tilbake, kun byttet. Jeg gjorde som nevnt noen mindre justeringer av pu i går, men de skulle ikke spille så stor rolle, for jeg spilte litt i etterkant av disse.

Trompet, trombone og xylofon låter mer behagelig på CCP-1, mens PHA-200 har en tidvis nesten skremmende innsikt i lytterommet. Er ikke i stand til å si hvilken som er best.
    Tror det vil være systemavhenging, smaksavhengig og låtavhengig .

Forskjellene mellom de to er i hvert fall adskillig mindre enn de vi opplevde med PHA-200 og Lundahl (som jeg begynner å lure på om er skikkelig mismatch med XV-1s, eller om jeg selv har gjort skikkelig dårlig håndtverk med denne). Dette er bare første tanker etter en kveld med lytting og lesing. Ingen systematisk testing, bare kos. Mulig ZYX befinner seg et sted mellom PHA-200 og Lyra Erodion om jeg skal våge meg på en bortimot umulig og lite verdifull (pga bytte av rom og motstander i Hovland etter Erodion på besøk) beskrivelse av de klangmessige prioriteringer.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.209
    Torget vurderinger
    29
    Glemte jeg å si at det nå låter aldeles herlig etter min ringe forståelse ;D

argh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Antall liker
    0
    Fosse skrev:
    Glemte jeg å si at det nå låter aldeles herlig etter min ringe forståelse ;D
    Du sa det kansje ikke, men jeg forståelsen av det :)
    Må si meg veldig fornøyd med min nye riaa del i Supratek Cortese. Gode
    vinyl dager for tiden.

Mvh,
    Terje

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    6
    En meget interessant observasjon du har gjort i forhold til Dynaen og Lundahl trafoene. Det er nemlig dissse som sitter i BAT riaa'en som jeg har testet også. Det kan meget vel være noe av grunnen til at jeg ikke får BAT til å spille bedre enn den interne EAR riaa i min pre! Ellers var dette meget informativ og hyggelig lesing! Kos deg på tur ;)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.209
    Torget vurderinger
    29
    Kjenner du til impedansen på primærsiden for Lundahlene i denne BAT-en? Etter hva jeg husker har mine 1681 litt lavere impedanse på primærsiden (4,8 ohm) enn egenimpedansen i XV-1s (6 ohm), hvilket vel ikke er å anbefale.
    Mulig forklaringen ligger der.

Nåvel, kommer neppe til å bruke Lundahl igjen i eget oppsett etter kjøp av CCP-1.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    507
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Til lykke med ny step up Fosse :)

Asbjørn

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.209
    Torget vurderinger
    29
    Ja, nå er jeg på sett og vis "ferdig". Trenger en kabel til cd-spilleren, men ellers har jeg faktisk ikke planer om oppgraderinger (for øyeblikket). Klart, skulle et par MXe i pianolakk dukke opp på bruktbørsen ville jeg nok bli fristet, men jeg tror fokus fremover kommer til å være på musikk.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.209
    Torget vurderinger
    29
    Kanskje derfor den låter litt som "trafo"?

1. Input Resistors made by ZYX: The input resistor is a very important part of the pre-pre amplifier. It is the first load of the generated signal of MC cartridges. The minute signals should go into the resistor without any influences from resistor noise and inductance. So that we recommend the resistor made of pure copper wire. CPP-1 uses world's first Cryogenically Purified Crystal Copper Wire which is the same one as the coil wire of our R1000 series X type cartridge. The resistor is made by winding the wire to a coil that has no inductance in special process. Then our resisotr can transfer the output signals with no noise and no inductance at all. You can hear its impact in the pure sound of CPP-1.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Fosse skrev:
    Den låter utrolig glatt og fantastisk oppløst. CCP-1 (ZYX) er glattere og varmere i lyden enn PHA-200 (Dynavector).
    I mitt oppsett og etter min smak er dette en fordel. Der hvor PHA-200 tidvis kan gjøre konturene en anelse overtydelige er CCP-1 mer fyldig og fokuserer mer på klang og fargelegging.
    Mer kasse og mindre strenger for å bruke et forslitt uttrykk.

CCP-1 har en litt mer laid-back karakter, ørelite fjernere perspektiv, mens PHA-200 er mer up-front.
    Enn så lenge får jeg ikke like stor dybde i lydbilde med CCP-1, mens bredden er lik om ikke bedre enn PHA-200 (her gjorde jeg noen justeringer på platspiller og azimuth som kan ha påvirket resultatet noe).
    PHA-200 uttaler også ”rommet” eller luften rundt det enkelte instrument noe mer tydelig . Dette hadde muligens en tendens til å endre seg på slutten av dagens lytteøkt (opplading, innspilling?) men ta det med en klype salt.
    Jeg har ikke koblet frem og tilbake, kun byttet. Jeg gjorde som nevnt noen mindre justeringer av pu i går, men de skulle ikke spille så stor rolle, for jeg spilte litt i etterkant av disse.

Trompet, trombone og xylofon låter mer behagelig på CCP-1, mens PHA-200 har en tidvis nesten skremmende innsikt i lytterommet. Er ikke i stand til å si hvilken som er best.
    Tror det vil være systemavhenging, smaksavhengig og låtavhengig .

Forskjellene mellom de to er i hvert fall adskillig mindre enn de vi opplevde med PHA-200 og Lundahl (som jeg begynner å lure på om er skikkelig mismatch med XV-1s, eller om jeg selv har gjort skikkelig dårlig håndtverk med denne). Dette er bare første tanker etter en kveld med lytting og lesing. Ingen systematisk testing, bare kos. Mulig ZYX befinner seg et sted mellom PHA-200 og Lyra Erodion om jeg skal våge meg på en bortimot umulig og lite verdifull (pga bytte av rom og motstander i Hovland etter Erodion på besøk) beskrivelse av de klangmessige prioriteringer.
    Steike ta for lydmessige beskrivelser!!!
    Imponert 8)

Grattis med ny dings :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.209
    Torget vurderinger
    29
    Takker for hyggelige ord RoDa. Imorgen kommer nok en ny dings, lysere og mindre, men det er moro med ting som kan testes ut for en billig penge....

StereoJoe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Antall liker
    2
    Gratulere med ny pre-pre, Fosse - virkelig et lekkert produkt, den saken der! Tiden er helt klart overmoden for et lyttebesøk hos deg nå.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.209
    Torget vurderinger
    29
    Er det noen andre her på forumet som har testet ZYX CCP-1, og kan meddele sine erfaringer?
    (Du er bestandig velkommen StereoJoe).

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.781
    Torget vurderinger
    1
    Fosse skrev:
    Kanskje derfor den låter litt som "trafo"?

1. Input Resistors made by ZYX: The input resistor is a very important part of the pre-pre amplifier. It is the first load of the generated signal of MC cartridges. The minute signals should go into the resistor without any influences from resistor noise and inductance. So that we recommend the resistor made of pure copper wire. CPP-1 uses world's first Cryogenically Purified Crystal Copper Wire which is the same one as the coil wire of our R1000 series X type cartridge. The resistor is made by winding the wire to a coil that has no inductance in special process. Then our resisotr can transfer the output signals with no noise and no inductance at all. You can hear its impact in the pure sound of CPP-1.
    O.t. ?

Det er ikke meningen å «ødelegge» steminingen i tråden men det ovennevnte sitatet er en tanke missvisende: en støyfri motstand eksisterer rett og slett ikke ikke, og det er det samme hva denne motstanden er laget av, det være seg kobber, konstantan, karbon, gull eller englestøv. En hver reell motstand «lager» termisk støy, dvs alle elektriske ledere som ikke aspirerer til termen «superleder» er behheftet med termisk støy. Den tremiske støyen er en funksjon av mostand og temperaturen i det aktuelle materialet, foruten den aktuelle båndbredden.

En PU spole på f.eks. 5 ohm lager ca 40 nV (nano Volt) med støy i frekvensområdet opp til 20K Hz. Det høres ikke ut av allverden, men det begrenser effektivt teoretisk S/N fra en PU med utgangsspenning på 500µV til ca 80 dB før RIAA EQ, RIAA EQ vil gi noen dB bedre S/N - S/N ved innspiilling av platene og overflatestøy på platene kommer selvfølgelig i tillegg, foruten resten av den hjemmlige avspillingskjeden.

EDIT motstander, praktisk talt uavhengig av materiale, er også beheftet med noe støy som avhenger av hhv strøm og spenning, men for lydfrekvenser og «straighte» moderne mostander så er dette oftest helt bagatellmessig ift. termisk støy.

mvh
    KJ

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.209
    Torget vurderinger
    29
    Jeg er ikke sikker på at man skal ta det helt bokstavelig det de skriver, relativt mye dårlig engelsk i denne manualen.
    Du har helt sikkert rett i din tekniske forklaring, men siden man hører forskjell på motstander (hvis man tror på sånt), er det da utenkelig at man hører forskjell på en konvensjonell motstand og en viklet kobbertråd? For meg virker dette som en mer "ren" måte å lage en motstand på (men min oppfatning har ingen teknisk begrunnelse).

Ellers mottas dine tekniske innspill med takk KJ.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.209
    Torget vurderinger
    29
    Vi tar et par bilder til. Det ble knapt nok tid til montering igår, så lytteinntrykkene får komme etterhvert. Ufattelig fin finish på denne.
    Dessuten moro at headshellene kommer i forskjellig treslag slik at de får ulik masse.
    Opplevelsen jeg kommer til å få med dette headshellet blir nok vanskelig å si om kommer fra tre-metall eller 8,2g-12(15)g.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.040
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noe slikt kunne jeg tenke meg å prøve ut på min SME 312 arm også :)

Bilder og lytteinntrykk er selvfølgelig krevd etterhvert Fosse ;)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.209
    Torget vurderinger
    29
    Ja, det kommer etterhvert. Vi får fortsette med et bilde til tenker jeg.
    Men som sagt skal man være forsiktig med å si noe om lyden av headshellet i seg selv, da effektiv masse forandres så vesentlig.
    Hadde jeg kjøpt headshellet i ibenholt kunne jeg ment noe om materialet, for det veier det samme som Dynavector-headshellet mitt
    (det uten azimuthjustering, det med azimuth veier 15 g).

Vedlegg

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Meget brukervennlig med slike headshell vil eg tru, må vere utruleg enkelt å bytte pick-up (A-B testing er plutselig mulig)!

Pene bilder, lekker sak dette, Fosse.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.781
    Torget vurderinger
    1
    Fosse skrev:
    Jeg er ikke sikker på at man skal ta det helt bokstavelig det de skriver, relativt mye dårlig engelsk i denne manualen.
    Du har helt sikkert rett i din tekniske forklaring, men siden man hører forskjell på motstander (hvis man tror på sånt), er det da utenkelig at man hører forskjell på en konvensjonell motstand og en viklet kobbertråd? For meg virker dette som en mer "ren" måte å lage en motstand på (men min oppfatning har ingen teknisk begrunnelse).

Ellers mottas dine tekniske innspill med takk KJ.
    Det er slett ikke utenkelig ... det er faktisk en viss logikk i dette ... uten å starte en kabeldebatt, men mener man å høre forskjell på kabler så bør man absolutt høre forskjell på mostander (nødvendig vis ikke alle men ...) ;)

mvh
    KJ

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.209
    Torget vurderinger
    29
    Takker for svar KJ.

Som en digresjon kan nevnes at da jeg foretok en henvendelse til Hovland for bytte av motstander i mitt riaa-trinn fikk jeg opplyst diverse typer jeg kunne bruke, eller som de anbefalte.
    Det var helt tydelig at de mente noen modeller var bedre enn andre lydmessig (alle fra samme merke, og effekten var som de sa, uvesentlig). Et par modeller, også disse fra samme produsent, hadde de derimot funnet ut ikke fungerte like godt. Jeg kan heller ikke se at det skulle være noe økonomisk fordelaktig for dem å preferere det ene fremfor det andre.

Jeg mener også at denne ZYX CPP-1 lydmessig ligger et sted mellom de trafoene jeg har testet og de aktive enhetene jeg har testet.
    Det kan selvsagt være en rent tilfeldighet, likevel en anelse interessant, om ikke annet enn så for egen del, at denne aktive boksen, hvis motstander likner mer på trafo en konvensjonelle motstander, virker ta med seg litt av disse kvaliteter. Samlet havner dens signatur og prioritering et sted mellom typisk god trafo og typisk god aktiv forsterker.
    Om det finnes teknisk belegg for det jeg antyder vet jeg ikke.

Ta synsingen min for det den er verdt folkens, jeg har enda litt lite lyttetid med denne, men så langt står den absolutt til forventngingene.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    32.209
    Torget vurderinger
    29
    Skal innrømme at dette kom en anelse tett på CCP-1 hos meg.

Man skal ikke være skråsikker når det gjelder vinyl, for hvordan vet man at man har truffet like godt på VTA, VTF, Azimuth, Offset før og etter?
    Det har man garantert ikke. Dessuten kan det hende at optimalt VTF var annen før enn nå, tross alt ulik effektiv masse.
    Derfor tar slike tester en stund, og inntrykket man blir sittende med forandrer seg etter hvert som man jobber seg gjennom de ulike innstillingene.
    Burde ha testet mer frem og tilbake, men så sitter det så godt nå at jeg har ikke lyst til å rote det til igjen med det første.

Uansett: Opplever nok treskjellet som mer glatt og muligens mer rent i toppen. Mer fyldig oppover?
    Videre virker bassen noe slankere, dette gir muligens noe mindre fundament nedover.
    Så justerer man litt frem og tilbake og ender opp med å bli ganske så usikker på hvordan det låt før og etter.

Anbefaler andre å sjekke ut dette headshellet, selv har jeg lyst til å teste et i ibenholt.

Skal være veldig forsiktig med å si om det er vekten eller treet som har gitt de lydmessige forandringene jeg antyder.
    Noen som har erfaringer?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn