Jeg har en 50-kubikk Derbi Atlantis 2005-modell. Den brukes flere ganger i uken til småturer til butikken, posten og lignende, året rundt. På varme sommerdager hender det at det blir litt lengre turer, opptil 2-3 mil. Jeg har den fordi jeg synes det er unødvendig å starte opp bilen bare for en kort tur, også er jo scooteren mye kjappere å kjøre og lettere å parkere når man kommer inn i bebygde strøk. Drivstofforbruket er latterlig lavt, og vedlikeholdsbehovet begrenser seg stort sett til bytte av tennplugg og rensing av luftfilter en gang i året. Dessverre tåler den ikke den norske vinteren så godt, for det har blitt mye rust og korrosjon etterhvert. Det meste av skruer sitter fast og knekker når man prøver å skru på dem, og det begynner å bli rust i rammen. Det blir nok til at jeg kjører den helt "ned" for så å skrote den og kjøpe en annen scooter når den tid kommer.
Før denne har jeg hatt en tilsvarende Derbi (2004-modell) som jeg kjøpte ny da jeg ble 16 år. I løpet at to og et halvt år kjørte jeg 25.000 kilometer med den, med kun en uforutsett stopp; en defekt coil, som ble byttet på garantien. Da jeg fikk bil kvittet jeg med med scooteren, men angret i løpet av kort tid. Jeg kjøpte først en 89-modell Yamaha DT som jeg hadde i et par år til tenningselektronikken sviktet. Da solgte jeg den som delesykkel, og kjøpte den Derbien som jeg har nå.