Bil, båt og motorsykkel Den lille Moped-tråden...

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato
D

Desillusjonert

Gjest
Min sønn skal ha seg moped. Mitt problem er at jeg ikke har fulgt med på det overhodet!
Så jeg aner ikke hva som er bra i dag og hva man bør se på. I hine hårde dager var Gilera, Panther, Tempo Corvette og selvsagt alle de japanske pop! Det er det selvagt ikke lenger.

Så, har noen peil på dette her inne?
Jeg har sett på Motorhispania, Fantic, Aprilia og Yamaha. Fantic seiler opp som en god kandidat, men jeg kjenner ikke merket overhodet!
Fordeler og ulemper?
Hvilke har bra rykte?
Hvem får du pengene igjen for?
Enkle å reparere?

Tar imot alle tips!

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.465
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Først bør du finne type moped: Off Road, Street, Scooter (klassisk eller sportsvariant)

Her må du se på hva slags stil han liker/ønsker, hvor den skal brukes mtp veistandard og trafikk, hva den skal benyttes til (ren morro/nytte/daglig transport skole?)
Så kan du tenke litt på type 4-takt som er stille/miljø, men litt tyngre eller 2-takt som knatrer litt mer og det må fylles olje nå&da. Men ofte litt mindre servicebehov. Service er uansett ikke noen stor og dyr ting på mopp da.

D

Desillusjonert

Gjest
Takk for svar.
Jeg tipper det noe motard lignende han er ute etter. Det vil si cross med asfalt dekk. 2 eller 4 takt betyr lite. Den skal brukes til frakt, det vil si både landevegskjøring og by kjøring.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Aner ikke smaken til din sønn, heller ikke deres budsjett. Selv har jeg eid og kjørt endel på Yamaha, Honda, Vespa/Piagio. Hjertet sier Vespa, men har alltid hatt et godt øye til Honda Zoomer - steintøft, IMO! Var snublende nær å anskaffe meg en her om dagen. Driftssikkerhet, er Honda langt bedre enn Vespa og er helt i topp.

Zoomer er blitt en kult, og det finnes uendelig mye morsomt man kan gjøre med den. Se her https://www.google.no/search?q=hond...TpgKgC&ved=0CCsQ7Ak&biw=1176&bih=611#imgdii=_

2007HondaRuckus.jpg

T

TT.

Gjest
Sønnen min hadde 2 stk Motorhispania Furia for noen år tilbake. Denne fantes også i motardutgave. Tøffe sykler som var lette å trimme, men kvaliteten var skikkelig dårlig. Dårlig sveisinger, plastdeksler som sprakk, lekkasje på kjølesystem og dårlige bremser. Kompisen hans hadde akkurat de samme problemene og delene var dyre.
Jeg anbefaler deg å kjøpe moped fra de store kjente som Piaggio, Yamaha, Honda, Suzuki osv da de har god og rask deletilgang og har høyere kvalitet.
Datteren min kjøpte seg ny Vespa scooter i 2007 og jeg overtok den i 2011. Har bruk den mye siden da og eneste som har blitt byttet er olje (4T) og dekk.
Vil dessuten si at en firetaktsmoped er litt vanskeligere å få til å gå veldig fort og det kan jo være en trygghet for nervøse foreldre og så virker motorene mer solide og driftssikre. Lykke til med kjøp

D

Desillusjonert

Gjest
I den alderen betyr hva kompisene mener mere enn hva jeg mener, og jeg liker også den Zoomern :)
Dette er vel mere det han vil ha:
Fantic.jpg

D

Desillusjonert

Gjest
Sønnen min hadde 2 stk Motorhispania Furia for noen år tilbake. Denne fantes også i motardutgave. Tøffe sykler som var lette å trimme, men kvaliteten var skikkelig dårlig. Dårlig sveisinger, plastdeksler som sprakk, lekkasje på kjølesystem og dårlige bremser. Kompisen hans hadde akkurat de samme problemene og delene var dyre.
Jeg anbefaler deg å kjøpe moped fra de store kjente som Piaggio, Yamaha, Honda, Suzuki osv da de har god og rask deletilgang og har høyere kvalitet.
Datteren min kjøpte seg ny Vespa scooter i 2007 og jeg overtok den i 2011. Har bruk den mye siden da og eneste som har blitt byttet er olje (4T) og dekk.
Vil dessuten si at en firetaktsmoped er litt vanskeligere å få til å gå veldig fort og det kan jo være en trygghet for nervøse foreldre og så virker motorene mer solide og driftssikre. Lykke til med kjøp
Men er ikke Motorhispania egentlig det samme som Yamaha? Noen kompiser til sønnen min mente at man kunne bruke delene om hverandre.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.465
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Takk for svar.
Jeg tipper det noe motard lignende han er ute etter. Det vil si cross med asfalt dekk. 2 eller 4 takt betyr lite. Den skal brukes til frakt, det vil si både landevegskjøring og by kjøring.
Supermoto er jo tøfft:)

Men som ny begrenser nok utvalget i dag seg til sydeuropeere som Derbi, Aprilia, Fantic, Gilera, og Motorhispania.
Jeg ville nok valgt en italiener, før en spanjol. Og da ville jeg nok hatt en Fantic. Kvaliteten er nok ganske lik, da det benyttes en del felles (Eks. Derbi/Aprilia platform)men rykte og whats hot spiller jo inn på totalen også.

Som brukt ville jeg nok heller sett etter en Yamaha DT 50x. Japan vettu..

Fantic http://m.finn.no/mc/all/ad.html?fin...motard&sort=0&ref=fas&searchclickthrough=true

image.jpg

T

TT.

Gjest
Men er ikke Motorhispania egentlig det samme som Yamaha? Noen kompiser til sønnen min mente at man kunne bruke delene om hverandre.
eneste jeg vet er at MH er spansk, men mulig motorene er de samme

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.067
Flere av de spanske merkene er eid av Yamaha men det er ikke det samme som at de er like Yamaha.
Sørg for at det er god tilgang på håndtak og fothvilere. Forbruksvarer.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Tja, han kan be kompisene sine ta seg en bolle når han har fått sin Zoomer til å se sånn ut. Advarsel: mulig utgiftene kan kompromisse fars hifi-budsjett? :p

honda-ruckus-air-ride-suspension-bagged-custom-forjworks-007.jpg

Mitt råd er å kjøpe kjent kvalitet først som sist, ikke ulik hifi. Ikke minst med tanke på annenhåndsverdien.

D

Desillusjonert

Gjest
Jeg tror nok valget står mellom italiensk eller japansk!

D

Desillusjonert

Gjest
Tja, han kan be kompisene sine ta seg en bolle når han har fått sin Zoomer til å se sånn ut. Advarsel: mulig utgiftene kan kompromisse fars hifi-budsjett? :p

Vis vedlegget 312307

Mitt råd er å kjøpe kjent kvalitet først som sist, ikke ulik hifi.
Ha ha, det er å ta den helt ut ja! :)
Den skal jeg ihvertfall IKKE vise.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Den siste der er sikkert fet på fartsdumper. Skikkelig limousin-moped.

D

Desillusjonert

Gjest
Fikk akkurat mail fra en av forhandlerene til Fantic og han anbefaler Derbi. Han mener det er mere for pengene, fordi det koster så mye å importere fra Italia akkurat nå (kronekursen). Om det er sant eller om han bare vil selge det han tjener mest på, det er jeg usikker på.

Men har noen erfaringer med Derbi?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.465
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Fikk akkurat mail fra en av forhandlerene til Fantic og han anbefaler Derbi. Han mener det er mere for pengene, fordi det koster så mye å importere fra Italia akkurat nå (kronekursen). Om det er sant eller om han bare vil selge det han tjener mest på, det er jeg usikker på.

Men har noen erfaringer med Derbi?
Kronekursen? Er Euro i Spania og Italia, så det skulle vel ikke utgjøre noen forskjell...
Derbi fabrikken i Spania var i skikkelig trøbbel for et par år siden, og det var vel meningen at Italienerene derfor skulle overta produksjonen av Derbi. (Piaggio group) Vet ikke om det ble noe av.
Derbi er sikkert bra. De har jo hatt felles modeller med Aprilia på større scootere også, f.eks Derbi Rambla er samme scoot som Aprilias versjon. Men for meg så virker det som om Italienerene er hakket skarpere på design og kvalitetskontrollen altså.
Uten sammenligning forøvrig så har jeg blant mange slag MC også hatt Vespa gts 250. Motoren finner du igjen også i Derbi 250. Men kvaliteten på resten av bygget går soleklart i favør Italieneren.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Vår 3 år gamle Piaggio 2-takts scooter med 5400km bak seg er like tight som ny så kvaliteten der er nok tett på japsekvalitet.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.436
Mopedene har alle omtrent den samme kvaliteten. Enten brukes det Minarelli AM6 motor, eller Rabassa.

AM6 motoren er den mest vanlige, har selv hatt denne motoren i 16 års mopeden. Kjørte 14 000km med den på to år, mine to brødre gjorde det samme. Syklene det er snakk om var min og min tvillingbrors CH Racing WSM 50 Replica(veldig sjelden Husqvarna moped), min eldre bror kjøpte Yamaha DT50X. Alle har fungert veldig bra. Min har jeg enda, kjører idag med et greit trimsett med sylinder og stor gasser. Holder veldig bra. Motoren er uåpnet, aldri noe tull.

Rabassa finnes i Derbi og de nyere Aprilia-modellene. Er visst bra greier, men har ikke erfaring med disse. De skal ha en kraftigere veiv som tåler mer effekt ved trimming, samt en clutchfjør ekstra(5), AM6 har bare 4 fjører til sammenligning.

Du kommer veldig langt med en Derbi, et helt trygt kjøp. Man bør naturligvis ta plomba for å slippe unna problemer(normalt er det satt en trakt inni eksosen..) og dyse opp gassern. Derbi Senda Xtreme er vel mellomklassemodellen, Xrace, er den billigste og DRD og DRD PRO troner øverst.

Når det gjelder Fantic, dette var et merke som satset veldig på mopeder den gang jeg skulle kjøpe moped også. Det ble snakket varmt om "forsterka" Am6 og sprek potte. Det har faktisk ikke slått ann og det er få som vil ha de på bruktmarkedet.

Når det gjelder Derbi og Aprilia er disse idag praktisk talt helt like, bare små forskjeller skiller de. Yamaha DT50 er eksakt samme sykkel som Malaguti XSM.

Jeg raste rundt på denne saken, har idag kjørt den ned til sydligere strøk og blir brukt som enkelt transportmiddel ved sommerhuset :)
Sykkelen er forøvrig helt original i utseende på bildet.. Bygget på en Husqvarna 125 med AM6 motor.

Har også en TSX, uovertruffen kvalitet, gått veldig langt denne og 1984 modell, Autisa 47mm sylinder, 21mm Dellorto og Gianelli 50 anlegg, helt standard TSX trim med andre ord. Har splittet motoren for lager og simmeringsbytte. Ellers går den som en klokke.

Sist redigert:
Topp Bunn