Den gylne rom regelen....

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Skal om en stund starte byggingen av et hifi/kino/mulitimedia rom. Loftet er helt nakent det eneste som er ferdig er gulv med sponplater.

Rommet er rundt 75 m2, og jeg skal nok ha ca halvparten. Jeg ser for meg at rommet vil vere slik.

Lengde 7m og bredde 5m. Men her har jeg alle justeringsmuligheter. Jeg ønsker å ha lytteposisjon min 1m fra bakvegg.

Finnest det noen formel ved bygging av rom som man bør følge? Tenker da på for å unngå stående bølger i mest mulig grad. Altså en formel som forteller meg hvor side vegger, bakvegg og tak bør stå i forhold til hverandre. Taket er et skråtak med 38grader i mønet. Taket skal senkes til normal takhøyde dvs 240cm

Noen som har en oppskrift?

8

8x12_TOM

Gjest
Det gyldne snitt kan være et utgangspunkt (1.618)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
8x12_TOM skrev:
Det gyldne snitt er et utgangspunkt (1.618)
Flott med en tilbakemelding, men 1.618 hvafornoe,? :)

8

8x12_TOM

Gjest
Takhøyde x1.618 = bredde i rommet som igjen ganges med 1.618 som da blir lengden av rommet.
Med denne formelen er det greit med litt god takhøyde, for at rommet skal bli stort nok

J

J.J

Gjest
Ha så mye takhøyde som er mulig - Ellers så er det bare å gi på med hammer og sag - LYKKE TIL !!

S

StigErikTangen

Gjest
Stående bølger unngår du ikke uansett, poenget med å velge smarte romdimensjoner er å spre de mest mulig jevnt utover.

Mitt rom er 7x5x3 meter, det fungerer bra både rent teoretisk og i praksis. Takhøyde er nesten alltid den begrensende faktoren, så bruk så mye du bare kan!

Lytteposisjon 1 meter fra bakvegg tror jeg du skal vurdere litt, for du vil aldri få til brukbar bassrespons i en sånn posisjon.

Ethen Winer anbefaler at lytteposisjonen er 38% ut i rommets lengderetning, for der er bassresponsen jevnest. Det er der jeg har min lytteposisjon, og jeg er helt enig med Ethan! 38% i et 7 meter langt rom tilsvarer en avstand til bakvegg på 4,34 meter, noe som er en fornuftig avstand med tanke på tidsgapet mellom direktelyd og refleksjon fra bakveggen.

Ellers: lykke til. :)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ok da ble jeg litt klokere. Jeg visste det var en slik formel men ante ikke hva den het. Men da her jeg den ivertfall.. Med lytteposisjon 1m ut i rommet var bare et tall. Jeg sitter der det er best lyd, men kommer nok til å lage en tribune med en sofa i tilfelle besøk.. Det skal jo vere et flerbruksrom. Film og musikk samt spilling og pc, Gitarhero med band pakken osv osv.

Kom gjerne med flere innspill- Takthøyde er altså det viktigste og det jeg går utifra?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
8x12_TOM skrev:
Ett drømmerom: 320 x 518 x 838 ;D
Hehe...

Er ikke lang fra det jeg kan ende opp med... Blir kanskje noe stort.. men men

8

8x12_TOM

Gjest
Hvis takhøyden er bestemt til 2.4 m bør du unngå en bredde på 4.8 m - har dette hjemme og det krever store tiltak.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.353
Torget vurderinger
1
Retep skrev:
...
Finnest det noen formel ved bygging av rom som man bør følge?
...
Nei, mange har prøvd og foreslått, men ...

...
Tenker da på for å unngå stående bølger i mest mulig grad.
...
Du unngår ikke stående bølger uten radikale avvik fra rette vinkler. Mht dimensjoneringen av rommet ift. stående bølger er det en fordel å unngå at de stående bølgende for de aktuelle dimensjonene blir sammenfallende eller nær sammenfallende i frekvens, i det minste for de første 2-4 ordnene av resonanser. Over ca 300-500 Hz kan man begynne å slutte med å regne på stående bølger.

...
Taket er et skråtak med 38grader i mønet. Taket skal senkes til normal takhøyde dvs 240cm
...
Dersom du har anledning og det er praktis/teknisk hensiktsmessig ift byggingen, og det ikke er flere hensyn knyttet til senkingen av taket, vil jeg foreslå en prøveelytt uten taksenking, jf. stående bølger vs rette vinkler og parallelle flater.

Siden du starter med nesten blanke ark vil jeg foreslå at du begynner med «geometrien» i oppsettet, dvs en skjematisk tilnærming til plassering av husalter/HT og lytte posisjon. Som kjent er samspillet her ift romet det som er avgjørende for resultatet. HT er designet med utgangspunkt i et mer eller mindre bestemt akustisk miljø og avstand til lytteposisjon, undersøk om produsenten av dine HT (evt forestående investeringer el) har spesielle føringer eller prioriteringer ift dette (avstander til reflekterende flater og lytteposisjon, spredningsmønster, etterklang etc.). Kjøp noen bøker om akustikk - les og lær - f.eks. Floyd Toole - Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms - hovedtemaet i den boken er nettopp å designe lyttemiljøer med henblikk på best mulig reproduksjon. F.Alton Everest - Master Handbook of Acoustics er ogspå en klassiker på området, men jeg tror kanskje Toole er bedre og mer formålstjenlig.

mvh
KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det mest realistiske svaret er at det ikke finnes noen generelt akseptert formel for et ideelt lytterom, men mange ulike som gir akseptable resultater, og noen enkle regler for ting du bør unngå. Du bør f eks ikke ha dimensjoner som er multipler av hverandre. 4.8 x 7.2 m med 2.4 m takhøyde vil ikke være helt bra. Det er derimot lurt å ha et flatt tak heller enn et skråtak, det amerikanerne kaller "cathedral ceiling", ettersom det vil fokusere lyd tilbake på uheldig vis.

Når du først har så mange frihetsgrader som du har her, foreslår jeg at du skaffer deg en lærebok i akustikk, f eks "Master Handbook of Acoustics". Der finner du mye om dette og dessuten mye annet nyttig. Det er enklere og billigere å bruke litt tid først på å lese seg opp enn å bygge noe først og så erfare at det ikke fungerte.

(Edit: KJ kom meg i forkjøpet, men jeg poster dette likevel.)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Da skal det handles inn noen bøker ser jeg.

Kommer ikke til å starte med dette før det blir varmt i været så dette ligger litt frem i tid.

Men jeg tenkte jeg skulle gjøre det riktig med en gang. Slik at jeg slipper å måtte bygge mere enn 1 gang. Takhøyden er ikke bestemt, men tok normal takhøyde som et utgangspunkt. I pg med at jeg har fritt utsyn til møne slik det er idag, så har jeg alle muligheter til å ha taket der jeg vil. Men jo lenger ned taket kommer, jo større rett flate vil det bli på det.

Ser at dette er et prosjekt jeg må bruke litt tid på.

Er det noen som her noen flere eksempler på optimale rom innenfor de rammene jeg har satt i det første innlegget.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.353
Torget vurderinger
1
Retep skrev:
...
Men jeg tenkte jeg skulle gjøre det riktig med en gang. Slik at jeg slipper å måtte bygge mere enn 1 gang. Takhøyden er ikke bestemt, men tok normal takhøyde som et utgangspunkt. I pg med at jeg har fritt utsyn til møne slik det er idag, så har jeg alle muligheter til å ha taket der jeg vil. Men jo lenger ned taket kommer, jo større rett flate vil det bli på det.
...
Det er som kjent de paralelle flatene som skaper stående bølger og et høyt skråtak kan gjøre akustikk jobben enklere av denne grunn. Med mindre du da tvinges inn i et oppsett med sterkt asymetrisk akustisk miljø for HT og lytteposisjon. Det er også mange eksmpler på rom med skråtak som er vanskelig å få til å fungere, og worst case er kanskje med lavt skråtak som går over og ned bak lyttepossisjon, evt i kombinasjon med et sterkt asymetrisk akustisk miljø. En ulmepe med et høyt skråtak er kanskje at det kreves mer av husalteret for å «fylle» lytterommet med vellyd.

Siden du står på bar bakke og skal lage et mer eller mindre dedikert lytteromkan du evt vurdere mulighetene for å bygge akustiske tiltak (absorbenter, resonatorer, duffusere o.l.) inn i vegger og tak. Når du evt kommer så langt i planleggingen kan det være en stor fordel å alliere deg med en akustikk ekspert/rådgiver (det er bl.a. noen her på sentralen som driver med slikt mer eller mindre profesjonelt)

mvh
KJ

A

atledreier

Gjest
Bruk skråtaket til å lage en lydhimling. Senk det ned til 240 eller 280 eller hvor langt du vil, og lag en himling med tykke akustikkplater. Da har du allerede drept mye av problematikken med taket.

S

StigErikTangen

Gjest
For ordens skyld: stående bølger unngås ikke ved å ikke bruke parallelle flater. Det eneste som skjer er at at bølgemønsteret blir vanskeligere å forutse. Dog unngår man såkalt flutter-ekko, men det er ikke noe problem i praksis i et lytterom, og man kan egentlig ignorere det helt.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.621
Prøv fullt skråtak i første omgang. Om det ikke funker, kan du sette inn lydhimling eller gjøre noe annet etter hvert. Det er svært vanskelig å predikere det akustiske sluttresultatet (i hvert fall uten et godt simuleringsverktøy - regneprogram - samt noenlunde nøyaktig input) - det vil jo avhenge av høyttaler og møblering blant annet, så jo flere frihetsgrader, jo lettere å komme fram til noe bra til slutt.
Og tenk på hvilket materiale som du kler vegger og tak med, der vil være signifikant forskjell mellom forskjellige materialer - om du har et valg.

Jeg vet ikke i hvilken grad de andre som har uttalt seg her har prøvd skråtak i praksis. Jeg kan bare si at lytterommet mitt har skråtak som går fra 2.37 ved veggene (3.5 m bredde i lytteposisjon - ut til ca. 5 m i høyttaler posisjon) opp til 3.75 m på midten (er vel det som er "cathedral ceiling"), og jeg oppfatter akustikken som god (gips, vegger og tak innvendig).
Og rommet blir jo meget mer tiltalende å oppholde seg i - og det kan jo også hga noe for seg.

Mitt forrige lytterom hadde også et stort, kontinuerlig skråtak samt en skrå vegg, stort og åpent - med åpning ned til etasjen under, og så bra tror jeg aldri jeg får det igjen.
De verste lytterommene mine har vært kassene (men så har de også heller ikke hatt gipsvegger - betong er pyton).

mvh

S

StigErikTangen

Gjest
Jeg har skrått tak sjøl, som er 3,3 meter på midten i lengderetning og 2,7 meter i hver ende. Vinkelen er såpass lav at mønsteret på stående bølger ikke er så mye annerledes enn det ville vært med helt flatt tak.

Det er kun i bassen at dimensjonene egentlig har så mye å si. Lengre opp i frekvens er det refleksjoner som dominerer, og da er det hva man gjør (eller ikke gjør) med rommets overflater som bestemmer resultatet. Men det er klart - jo større rommet er jo lengre avstand er det mulig å få til reflekterende flater.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kanskje jeg har uttalt meg lite spesifikt. Skåtaket vil gp i kengde retningen fra bakvegg til alteret.. Har tenkte på gips, men skal lese meg opp på andre materialer. Er absolutt ikke låst til noe. Bortsett til lommeboka..

Takker for innspill og la det komme flere. Men her skal det planlegges godt, og jeg skal lese meg opp på akkustikk.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.353
Torget vurderinger
1
Retep skrev:
Kanskje jeg har uttalt meg lite spesifikt. Skåtaket vil gp i kengde retningen fra bakvegg til alteret.. Har tenkte på gips, men skal lese meg opp på andre materialer. Er absolutt ikke låst til noe. Bortsett til lommeboka..

Takker for innspill og la det komme flere. Men her skal det planlegges godt, og jeg skal lese meg opp på akkustikk.
Avhengig av HT, smak und behag og mye annet, bør du kanskje også vurdere/utforske muligheten for å ha husalteret på «tvers». Hensikten er å maksimere avstanden til sideveggene og og dermed vinkel og avstand til førsterefleksjon i horisontalplanet for en gitt geometri mellom lytteposisjon og HT, ulempene er bl.a. mindre spillerom mht lytteavstand og evt. kortere avstand til bakvegg.

mvh
KJ

Topp Bunn