Diverse Den evinnelige sola vi må være så glade i

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Jeg er ikke så glad i sol. For all del; en og annen soldag kan jeg bære over med, men noen solslikker har jeg aldri vært, og det kommer jeg heller aldri til å bli. Ligge der med ansiktet opp i sola - bare fordi det er sol, nei det er ikke noe for meg. Jeg har heller aldri helt greid å ta inn over meg hvorfor "alles" livskvalitet plutselig multipliserer seg så fort sola skinner fra skyfri himmel. Det er da mye deiligere med lett overskyet! Da slipper en å bli grillet på den ene siden, og en slipper å myse så fort en snur på hodet.

Men vi nordmenn er oppdratt til å elske sola. "Det er sol! Fort deg ut! Det kan regne i morra!" får vi høre fra vi er knøttsmå. Ja, hvis du er vestlending så skjønner jeg, men uten å ha lest statistikk på det,vil jeg likevel anta at vi østlendinger har flere soldager enn annet året igjennom. Likevel er folk i et skingrende jubelkor når det er sol, og er du som meg, så er du partypooper. I andre, varmere land, trekker jo de innfødte innendørs når sola steiker som verst, og kommer ikke ut igjen før den er på vei ned.

Det hender jeg ser på boligannonser av ren nysgjerrighet. Jeg merker meg at det finnes ganske mange nyere, små leiligheter der stue/kjøkken-delen er sørgelig liten. Altfor liten til å få plassert en vettug hifi-plass. Men så har den samme leiligheten en balkong på 20 kvadratmeter der gjerne 10 av de kvadratmeterne er innskutt! Altså har noen ment at det er en attraktiv idé at ti kvadratmeter som kunne og burde vært et brukbart areal hele året skal henvises til å bare brukes fire måneder i året. Men jeg har også merket meg at på de samme bildene troner selvsagt Alle-Skal-Ha-Weber-grillen i den ene enden av balkongen.

Vel, de leilighetene blir jo solgt, de også. For noen er det kjempeviktig med balkong, fremfor å ta en tur ut på ordentlig.

Skal nevnes at jeg også får en viss brunfarge i løpet av sommeren; jeg er ikke papirhvit året rundt. Jeg løper og padler, og får min dose sol.

Nei, jeg er ikke i spesielt dårlig humør i dag. Og en slik mening har heller ikke rot i dårlig humør eller generelt liten livslyst. Det er bare en nøktern beskrivelse av faktiske forhold.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Her er det så lite sol at vi får for lite D-vitaminer.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.214
Det er enkelt. Er det sol er jeg glad. Er det regn er jeg trist.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.071
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er helt klart nokså forskjellige innfallsvinkler til hva som er godt vær.. Jeg er heller ikke glad i å sitte i sola å henge, uten at jeg har noe å holde på med...
For noen tiår siden var fruen og jeg på besøk hos bekjente sørpå. Nabolaget besto av stort sett nye hus, og et klientell stort sett sånn rundt 30-40 år. FOr en nordlending var det storartet vær, - rundt 25 grader, skiftende skydekke, kom et par ettermiddags regnskurer som bare rensa luften...
Men i nabolaget var det ei syting uten like... drittvær, drittvær og atter drittvær... :cool:

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Tydelig at min trådstart vekket følelser, iallfall. Poenget mitt er jo akkurat det denne tråden til dels har vist; hvis en snakker litt imot den evige hyllningen av "sol og fint vær", så blir en satt litt på plass for å ha uttalt det unevnelige.

Jada, sol er livsviktig for D-vitamin-produksjonen. Nettopp derfor velger jeg å jobbe i hagen nettopp når det er sol, så jeg får sanket disse livsnødvendige strålene. Bestrider ikke det vitenskapelige. Jeg snakker om preferanser.

Husker en sommerferie jeg var på langt sør i Tyskland for mange år siden. Der kan det fint bli nærmere 40 grader i juli, sånn ordentlig innlandsvarme med kraftige byger på kvelden. Vi skulle primært besøke muséer, konserter og restauranter. Det var ingen badeferie. Og akkurat i de to ukene var det hele tiden lett-/overskyet og 18-21 grader. Helt fantastisk nydelig til vårt formål! Vi fikk faktisk gjort noe, uten å bare svette halvt i hjel. Hjemme hadde det samtidig vært høytrykk og veldig varmt. Og vi ble grundig fortalt av venner hjemme hvor forferdelig uheldige vi visstnok hadde vært. Da føltes det godt å fortelle at; nei ferien vår har vært helt perfekt for oss nettopp på grunn av været.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg er glad for at humøret mitt i liten grad lar seg påvirke av været. Like sur uansett vær...

U

Utgattmedlem 762

Gjest
Været var en ikke ubetydelig faktor i min avgjørelse om å flytte fra Trondheim for noen år siden. Prøvde å venne meg til det over mange år, men det gikk aldri.

Men det er vinden som er verst, ikke regnet. Eller kombinasjonen, det generelle uværet. Forskjellen mellom Trondheim og Oslo oppleves som formidabel, selv om antall nedbørsdøgn ikke er så ulik. Nå har jeg faktisk sommerklær og vinterklær, mens jeg i Trondheim brukte allværsklær hele året.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.168
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg elsker å sykle i alpene sommerstid. 35 grader i dalbunnen og 20 grader på 2000 moh.
Nå som vi alle er forskjellige.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.504
Torget vurderinger
2
12 år i Stavanger var nok. Sjelden over 15c om sommeren og alltid vind og en regnskur på lur. Boligannonser i Stavanger lokker med gode solforhold, problemet er at den for sjelden viser seg. Kortarmet skjorte og shorts er plagg som nesten ikke ble brukt , mens sommerandrekket var langbukser og vindjakke var på 25 dager Per sommermnd . i Stavanger er det typisk 5 grader kaldere enn i Oslo om sommere,

Folk på Vestlandet og i Trøndelag tror de kan kan ha fint vær, og det kan har 3-5 dager hver sommer og syns det er gode greier, . Er typisk kommentar fra kolleger som har flytter til Østlandet er at de trodde det skulle være sånn. Og nå bor de her og nyter sommer og sol, noe mer i allefall.
Hammefest vil jeg ikke snakke om engang, 4 dager med sommervær pr sommer om men er heldig

Sist redigert:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.168
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hehe. Da jeg jobbet i oljå og det kom nye expats inn som ikke forsto hvorfor folk kom på jobb i allværsjakke den vakre morgenen…

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.726
Har bodd et år i tropiske strøk og gikk etter hvert lei av det perfekte været. Det er ukedagene som gir helg, ikke omvendt.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.440
Har bodd et år i tropiske strøk og gikk etter hvert lei av det perfekte været. Det er ukedagene som gir helg, ikke omvendt.
Og årstidenes skiftende vær som gir året. Jeg ville ikke trives i et land med kun en type vær.

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.256
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Hmmm, bestandig våkne til 20-25 grader, bekledning stort sett skjorte og shorts.
Tror jeg kunne ha vent meg til det.
Og ja, er klar over at det også kan følge med hetebølger, monsun perioder osv.
Men er fortsatt ikke overbevist at okt-mar her i Gnore er å foretrekke. Og nei, er ikke så glad i ski osv...

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.726
Og årstidenes skiftende vær som gir året. Jeg ville ikke trives i et land med kun en type vær.
Sant. Det første jeg savnet var faktisk høstens krabbelag med gode kompiser på hytten, og høstet i ramsalt kuling. Dernest vårens gleder over nytt liv skytende ut av det vinterlige øde.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.214
Det er greit med vinter og snø. Vinteren kan for eksempel være fra siste uka i desember til slutten av januar. Ferdig.

U

Utgattmedlem 762

Gjest
I store deler av landet er ukedagene slik at det medfører sterkt ubehag å i det hele tatt bevege seg utendørs. Dette kan jeg fint klare meg uten.

uvaer.jpg

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.599
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg bruker ikke å være spesielt værsjuk, men det er greit å ha en sommerferie der det er overvekt av oppholdsvær. Jeg trives bedre med 18 grader ute enn med 30 grader, for å si det sånn.

Under ekstremværet "Frank" i januar i fjor, stod jeg på kvelden oppe på andre etasje av et helt åpent bygg sammen med to polakker og prøvde å få en 12 meters presenning sikret over noe halvferdige konstruksjoner. Det var lettere kaotisk, men det gikk det og...

Johan-Kr

Topp Bunn