Den der fantastiske av Berlioz

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Jeg kommer meg ikke inn i klassisken jeg, hvor enn jeg prøver, men noe er jeg da glad i. Symphonie Fantastique er en av disse og jeg trenger noen gode råd i forhold til den. Jeg har den allerede i en utgivelse på Supraphon, som forsåvidt har god lyd, men platen er gammel og godt brukt og har ganske enkelt for mye støy til å kunne nytes ordentlig. Dermed trenger jeg et tips eller fem til hva som er å få per i dag og hvilken innspilling jeg bør gå for.

Aller helst vinyl og i tillegg til god lyd ser jeg gjerne at den er så "fantastique" som mulig. Maks energi, villskap og hurlumhei der det passer seg slik er det jeg vil ha.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Selvsagt har jeg den :) Jeg har jo alle fra Classic sin katalog. En av de mest legendariske. Det er jo LSC-1900, innspilt i '54, så den har en historisk signifikans. Jeg er ikke noen Boston/Munch-entusiast per se, men liker da denne. Pussig nok ser mitt cover fra Classic (Serial # 2-3023) slik ut;

Jeg vil gjøre oppmerksom på at dette var et svært populært verk å fremføre midt i gullalderen; hvor legendariske dirigenter med historiske røtter møtte ny og moderne stereo innspillingsteknologi. Det fins mange gode versjoner som er en 40-50 år gamle av denne! Deriblant Paris/Argenta sin på Decca SXL 2009 (fåes fra Speakers Corner);

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=ADEC 2009

LSO/Goossens på Everest;

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=EVS3037QP

...og sist men ikke minst vil jeg nevne en av de største Berlioz-tolkerne; Sir Colin Davis sin berømte Berlioz-syklus på Philips på 70-tallet hvor S.F. ble innspilt 1974. Fåes på CD eller brukt vinyl (solgte i bøtter og spann så finnes nok overalt hvor brukt vinyl selges).

Et varp til rett under MVA-grensa her;

http://www.cduniverse.com/search/xx...mplete+Orchestral+Works+/+Sir+Colin+Davis.htm

Mvh Vidar P

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.279
Torget vurderinger
4
Takk for tips Vidar!
Bestilte denne boksen. Prisen er jo latterlig lav :D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
kjoenik skrev:
Takk for tips Vidar!
Bestilte denne boksen. Prisen er jo latterlig lav :D
Joda. Og cduniverse er en veldig fin plass å handle! Men sjekk at innholdet på de 6 CD'ene faktisk er det du vil ha, før avbestillingsfristen går ut.
Det at det er mange cd'er er ikke det samme som at det er et godt kjøp :)

SF er der i sin '74-utgave. Ellers endel andre verker. Men husk at Trojanerne etc ikke er komplette, men kun orkestermusikken... litt slik som Peer Gynt-suiter.

Mvh Vidar P

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Flere gode å velge mellom med andre ord. Det må vel bli Boston/Munch da tenker jeg, selb om Argenta også frister pga det langt kulere coveret. :D

Takker og bukker!

Topp Bunn