demping under stativhøyttalere

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Har for første gang beveget meg inn i stativhøyttalerverden og lurer litt på avkobling av stativer/høyttalere fra underlaget.

Har etasjeskillere av tre, altså trebjelkelag. Jeg vil gjerne kunne flytte stativene litt fram og tilbake over gulvet.Av estetiske hensyn kunne jeg tenke meg å beholde spikes løsning på under stativene med underlagsbeskytter, men lyden er viktigst! Hvor er det egentlig man bør legge vekt på avkobling. Er det mellom høyttaler og stativet eller er det mellom stativene og gulvet eller begge steder???

Er det noen som ev. har forslag til gode "avkoblingsputer" og løsninger?? Monitorene er relativt tunge og veier par og 20 kilo
Ideell høyde for stativene er 62,5 cm, men fokal stativene er 60. Men, igjen så er jeg en liten mann:cool:

monitorene er Von schweikert unifield2 mk2: von-schweikert-audio
stativene er fokal stand diablo utopia: http://www.multirom.no/Focal/Utopia/Alle-varer/Focal-Stand-Diablo-Utopia-stk5090556-p0000033504

Sikkert noen som har monitorerfaring her

Vidar

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
784
Torget vurderinger
8
Siste påfunn herfra gjelder mellom ht og stativ; Tre stk skuresvamper fra first price (kjøpes i 10 pakninger) to i front og en bak pr. ht. Skuresiden ned, eller var det opp. Dønn stabilt og øker ihvertfall ikke vibrasjoner til stativet. Mer vanlig brukt mellom ht og stativ er passelige klumper med blutac fungerer det også, men gjerne på litt lettere ht :) De jeg har nå veier også ett par og tyve kilo.. Mot gulvet er det vel anbefalt myk avkobling til alt annet enn betonggulv(?).

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Mot gulvet er det vel anbefalt myk avkobling til alt annet enn betonggulv(?).
Men om man avkobler med myke, men stabile "puter" mellom stativer og høyttalere vil ikke da behovet for myk avkobling mellom stativ og gulv falle vekk- eller?

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
784
Torget vurderinger
8
Ikke nødvendigvis nei, om koblingen er der mellom stativ og ht så vil kanskje gulvet "se" en enhet som vibrerer med en gitt frekvens. Så da og igjen gi en myk men fortsatt sstabil avkobling mot gulvet er kanskje en god"fornuftig ting å gjøre. Kanskje det holder med en type gummiknotter eller filtstykker om stativene er tunge og stabile nok.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.479
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Rent matematisk vil et svingesystem med en masse (f eks en høyttaler) på et fjærende underlag bli et førsteordens lavpassfilter, dvs at det demper 6 dB mer pr oktav oppover i frekvens. Hvis du har to masser og to fjærer (f eks gummi - stativ - gummi - høyttaler) vil du få et andreordens filter som demper 12 dB mer pr oktav. Men du kan også få mer markante resonanser, så mitt råd ville vært å gjøre det ene fjærelementet vesentlig mykere enn det andre for å få litt avstand mellom resonansfrekvensene og å passe på at det var en del viskoelastisk demping i systemet for å hindre markante resonanspeaker.

Mitt rack er bygget på den måten, med Clas Ohlson dørstoppere i gummi nederst mot gulvet og myke sorbothanedomes mellom bærekonstruksjonen og hylleplatene i racket. Se de første innleggene i signaturtråden. Du finner også matematikken bak dette i et av innleggene i samme tråd.

Hvis det bare er ønskelig å ha ett mykt ledd ville jeg helt klart lagt det mellom høyttaler og stativ, ikke mellom gulv og stativ. Rett og slett for at greiene skulle stå stødig på gulvet.

Sist redigert:

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen
Hei.Det er ingen regler for dette i det heletatt.Det er egentlig bare å prøve seg fram,ingen høytt.er like.Spiller man mye høyt,lavt,kabinettype,vekt,gulv osv.Har hatt stativhøyttalere i årevis og synes att demping under høytt.er nok.Møbelputer,bluetac sorbothane puter osv her er det bare å prøve seg fram som sagt.

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Takk for nyttige innspill! tror jeg begynner først med stativ/høyttaler. Men er det noen som kan anbefale gode dempeputer til formålet. Kan eventuelt legge noe penger i det..

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen
Prøv det billigeste først hvite puter som brukes under møbler mot gulv fåes i forskjellige størrelser ClaesOlson ol.Dette bruker jeg under mine Harbeth med godt resultet.Ellers er det Vibrapod,osv.google "Høyttaler dempeføtter"

Topp Bunn