Demping: mest mulig rockwool, eller lik mengde på h. og v. side?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvilke typer som er blant de beste er nevnt.
    Bør jo minst dempe en1/4 bølgelengde
    Hvor dypt de demper har med tykkelse/ mengde å gjøre. Vel og merke på samme sted.
    Thomas (thohaug) har vel disse tallene i hode, kjenner jeg han rett;>}
    Jo tykkere demping man skal ha, jo lavere luftgjennomstrømnings motstand skal isolasjonen ha.
    Hvor dypt man demper har å gjøre med å tilpasse tykkelsen til luftgjennomstrømmnings motstanden i isolasjonen.
    Demper man 1m med vanlig Glava (10700pa.s/m2.) er det bare tullball, lyden reflekteres etter 20-30 cm.
    Lavere verdier for polyester Caruso Isobond f.eks., enda lavere Hamp..
    Står en fin tabell her.

    Kalkulator ligger her:
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.324
    Antall liker
    8.371
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jo tykkere demping man skal ha, jo lavere luftgjennomstrømnings motstand skal isolasjonen ha.
    Hvor dypt man demper har å gjøre med å tilpasse tykkelsen til luftgjennomstrømmnings motstanden i isolasjonen.
    Demper man 1m med vanlig Glava (10700pa.s/m2.) er det bare tullball, lyden reflekteres etter 20-30 cm.
    Lavere verdier for polyester Caruso Isobond f.eks., enda lavere Hamp..
    Står en fin tabell her.

    Kalkulator ligger her:
    Bruker jo ikke glava, men den jeg bruker er vel nede på 5000 mener jeg, den står ikke i tabellen.
    Heller ikke Hunton står der. Thohaug veit hvor lav den er.
    Husk det handler ikke bare om tykkelse men det totale volumet av den også.
    Er jo målt og bevist hjemme hos meg.
    Veit ikke hvor mange ganger jeg må gjenta det. BRUKER IKKE GLAVA ELLER ROCKWOOL.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Det var en merkelig holdning? Det er vel ingen som er fryktelig opptatt av hva du har hjemme. Og som Knubie påpeker er det viktig å oppgi lambda/densitet også, når det anbefales i en gitt konfigurasjon. Dette gjelder produkter fra Knauf også.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.324
    Antall liker
    8.371
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor blir Glava og Rockwool hele tiden tatt frem når det er andre som er mye bedre.
    Sorry da hvis det virket litt voldsomt ;=)
    Sikkert for att det hele tiden blir dratt frem Glava huler, noe det ikke er :=)
    Det er 8000 eller 5000 som er på det jeg bruker.

    1631185492711.png

    1631185632399.png
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nå finnes det vel ikke bare EN type Glava eller Rockwool heller?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.324
    Antall liker
    8.371
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå finnes det vel ikke bare EN type Glava eller Rockwool heller?
    Nei mange typer finnes, men de ligger vel på opp mot 10000 gjør de ikke.
    Ser denne, men den er vell ikke å få tak i i Norge. Rockwool Termarock 30. Nede på 7000.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.324
    Antall liker
    8.371
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da fikk vi jo igjen satt lyset på hvor viktig det er med rette isolasjonen for god bassdemping.
    Enda godt det ikke er fredag:=)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg bruker "vanlig" Rockwool, men med en tykkelse på 20 cm så spiller det vel mindre rolle om det er 5000 eller 10000 ?
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.227
    Antall liker
    4.614
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan innvirker det på bassen å legge plast foran isolasjonen en velger å bruke?(For å hindre glass støv ut i rommet)
     

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Takk for mange svar her! Jeg plages over at bassen ikke spiller stramt nok. Men hva som er den riktige løsningen, er jeg litt usikker på. Har lånt meg en UMIK1 og gjort noen målinger for første gang idag. Noen som kan lese noe fornuftig ut av dette, og se en mulig vei å gå? Er det riktig forstått av meg at bannspeilet viser en refleksjon i 70 hz, som kan dempes med bassfelle, f,eks?
    Dette vises med 1/12 smoothing
    watefall.png

    måling.png
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.324
    Antall liker
    8.371
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan innvirker det på bassen å legge plast foran isolasjonen en velger å bruke?(For å hindre glass støv ut i rommet)
    Skal ikke ha noe å si. Men husk att du da lager en ny fuktsperre. Viktig att du ikke gjør dette mot en yttervegg.
    Ville heller brukt stoff som puster.
    Mot yttervegg flytter du også null pkt.
    Jeg har jo mot yttervegg men har sørget for att luft får passasje under og på toppen. Har tredd rør inn på toppen og 2 åpninger i bunnen, har også trukket isolasjonen 10 cm fra veggen.
    Dette er veldig viktig.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Kan jo være like bastant i meninger som deg, nei det er feil det du sier.
    Du holder hardt på dine påstander om dette, men vil vell heller si att begge løsninger vil fungerer.
    Kan ikke du som oss andre legge ut målinger i REW tråden, med de samme kriteriene som stort sett alle bruker?
    Dette har jeg spurt deg om ganske mange ganger.
    Jeg skal nok på et tidspunkt få gjort måling i REW.
    Indtil videre bruger jeg min hørelse.

    Jeg må indrømme, at jeg godt kan være noget bastant med mine meninger. Det skyldes nok, at jeg er kommet i mål 🏁

    Jeg mener at man kun ska' bruge diffusion i ørehøjde. Det er meget vigtigt. Det har jeg gjort med særdeles godt resultat. Pladsen over for ørehøjde er også meget vigtigt. Det er min erfaring.

    Det var vist Knubbi der viste en gammel artikel om akustik, der også fremhævede kun diffusere ii ørehøjde.

    Mads Odemalm fra SMT Svanå siger, ingen absorbenter i rummet.

    Dennis Foley fra Acoustic Fields anbefaler absorbenter på sidevæggene, men ikke for tykke, da der ska' være nok energi til at der kommer lyd derfra videre nedi rummet.

    Et tykt lag absorbenter 30 cm svarer for det meste af frekvensgangentil, at et vindue står åbent. Musik lyder bedst indenfor...

    Jeg mener: Slip musikken fri og fjern absorbenter. 😎💪

    Naturligvis skal der arbejdes med basproblemer.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    GriMan, du skriver, at bassen ikke er stram nok. Jeg tror ikke på, at du på nogen måde kan få en stram bas, ved at placere absorbenter på sidevæggene.

    Problemet er et helt andet. Hvordan er dine vægge, loft og gulv? Fejlen ligger formodentlig i bygningskonstruktsjonen.
    Man skal have stærke vægge, men ikke beton. Man skal have et stærkt gulv iden gulvtæppe... Et stærkt loft. Helst ikke et lag gips.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.642
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg tror iøvrigt, at du skal arbejde med lytteplacering som det første. Det ligner en udfasning. Bagefter placering af højttalerne.
    Du bør have så ens venstre og højre side. Så normalt samme tykkelse.
     

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    GriMan, du skriver, at bassen ikke er stram nok. Jeg tror ikke på, at du på nogen måde kan få en stram bas, ved at placere absorbenter på sidevæggene.

    Problemet er et helt andet. Hvordan er dine vægge, loft og gulv? Fejlen ligger formodentlig i bygningskonstruktsjonen.
    Man skal have stærke vægge, men ikke beton. Man skal have et stærkt gulv iden gulvtæppe... Et stærkt loft. Helst ikke et lag gips.
    Nå har jeg hoppet litt fra det ene til det andre i denne tråden. Demping alene på sidevegg er jeg enig med deg i at ikke vil gi meg stram nok bass. Men jeg er overbevist om at jeg har bassrefleksjoner i rommet, og at disse må gjøres noe med. Da blir nok svaret bassfeller som tar den dypeste bassen.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.324
    Antall liker
    8.371
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal nok på et tidspunkt få gjort måling i REW.
    Indtil videre bruger jeg min hørelse.

    Jeg må indrømme, at jeg godt kan være noget bastant med mine meninger. Det skyldes nok, at jeg er kommet i mål 🏁

    Jeg mener at man kun ska' bruge diffusion i ørehøjde. Det er meget vigtigt. Det har jeg gjort med særdeles godt resultat. Pladsen over for ørehøjde er også meget vigtigt. Det er min erfaring.

    Det var vist Knubbi der viste en gammel artikel om akustik, der også fremhævede kun diffusere ii ørehøjde.

    Mads Odemalm fra SMT Svanå siger, ingen absorbenter i rummet.

    Dennis Foley fra Acoustic Fields anbefaler absorbenter på sidevæggene, men ikke for tykke, da der ska' være nok energi til at der kommer lyd derfra videre nedi rummet.

    Et tykt lag absorbenter 30 cm svarer for det meste af frekvensgangentil, at et vindue står åbent. Musik lyder bedst indenfor...

    Jeg mener: Slip musikken fri og fjern absorbenter. 😎💪

    Naturligvis skal der arbejdes med basproblemer.
    Absorberer har absolutt sluppet musikken fri her😁
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.227
    Antall liker
    4.614
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Har et ganske så umulig rom når det gjelder bass, det vil si lite bass foruten ved bakvegg. Stor frustrasjon da jeg satt inn B&W 801 D og oppdaget at her var det 0 bass. Men ting begynner å gå rette veg nå, senking av tak, fylt opp med Hunton, og ikke minst Modex 2 plater Nå er det jevnere bass respons i de forskjellige hz, og rommet er fremdeles trivelig
    40F5EB98-7795-41AB-8035-D70656BA6F40.png
    D6EAC285-627D-43A8-BDA3-2A708086161D.png
    15A7D54B-D572-44D1-8B6E-180E00697EDF.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn