Demping bak lerret?

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.342
Torget vurderinger
1
Jeg driver å monterer mitt nye lerret og lurer på om noen har en formening om akkustisk påvirkning av dette. Det er en ramme på 220x125cm som bygger ca 15cm ut fra veggen. Lerretet er en MDF-plate som skrues på denne rammen. Det som skjer da er jo at jeg får en lukket kasse på 220x125x15cm, ca 400liter. Vil dette ha en potensiell negativ påvirkning på akkustikken? Vil det være en fordel eller ulempe å fylle kassen med Glava? Andre tips?

Vedlegg

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.398
Torget vurderinger
1
Det kunne blitt en gedigen panelresonator men med buet fasong vet jeg ikke om det fungerer, her har du formlene og litt lesestoff.
http://dogbreath.de/misc/PlaneAbsorberResonance.pdf

En slik bue vil og ha en parabolsk virkning men har du ikke di, bi eller Omnipolare høyttalere tror det er helt uten betydning.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Ser ikke for meg at det vil være noe vits å fylle med glava bak lerretet hvis da ikke det er perforert.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Om det vil være uheldig kommer ann på høyttalernes spredningsmønster, rommets størrelse og hvilke andre tiltak du har gjort i rommet. Mest sansynlig så vil det være noe negativt. Hva med lydtransparent lerret?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Hvis lerretet er tett vil det reflektere høye frekvenser og slippe lave frekvenser gjennom (det vil svinge i takt med lyden). Ikke helt ned til DC men et godt stykke nedover. Så jeg tipper at en evt demping bak lerretet vil fungere omtrent som normalt under en viss frekvens. Dette kan faktisk være en fordel ettersom man kan dempe mellomtonen (kanskje) uten å ta liv av diskanten. Hvis du skal få noe særlig demping i bassen så må det være en viss avstand mellom lerret og vegg - kanskje også mellom lerret og isolasjon.

Husk for all del på at vanlig isolasjon er luftforurensning og bør forsegles om du ikke benytter noe som er lagd for å være eksponert i oppholdsrom.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Roald lurte på om jeg var våken og etter først å mene det (uten å vite hva han siktet til) så ser jeg at innlegget mitt over her selvfølgelig kan misforståes av særlig Roald :-[
Jeg svarte jo med sitat fra hans innlegg, og slik sett måtte jo han tolke det som det var han jeg mente ikke kunne lese/se riktig.
Det var jo mer at jeg påpekte det Roald også hadde påpekt bare enda sterkere....... lerret i MDF blir jo ganske så feil da og der kommer det inn som også Roald påpekte, det dreier seg om MDF plate som fremvisningskjerm (og ikke alle hadde nok fått med seg det)...............sånn nå er det rettet opp og beklagelse er sendt til rette vedkommende ;D

Mvh.KW

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.398
Torget vurderinger
1
Kw da, jeg er vel ikke så hårsår…………….. :-\

Se PM, det er nå avklart at vi har samme døgnrytme i dag ;D

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.342
Torget vurderinger
1
Takker for innspill! Jeg hengte det opp og testet uten at jeg kunne legge merke til noen spesiell ulempe. Derfor er "case closed" og jeg bruker ikke noe mer energi på denne boksen i lytterommet.

Topp Bunn