Demping av platespiller.

24ohm

Medlem
Ble medlem
14.11.2012
Antall liker
13
Hei godtfolk :)

Har et lite problem med feedback ( svak rumling) fra platespilleren min.
Vegghylle er uaktuelt grunnet plass.
Den står på en liten skjenk laget av massivt tre.
Den ene høyttaleren står med siden ca 70 cm fra platespilleren.Tenkte å lage en dempeplate å sette
platespilleren på. Lurte litt på to mdf plater med et dempende lag i midten.
Og da er spørsmålet: Noen som har tips om hva jeg kan bruke?
Asfalt, gummimatter?
Skal også bruke noen dempende føtter av noe slag.
kunne også tenkt meg å kjøpe ferdig,selv om det er artig å gjøre noe selv,så tar i mot tips med takk.
På forhånd takk.

Trond.

Todani

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.05.2009
Antall liker
2.588
Det første du må finne ut av er om vibrasjonene kommer via gulv eller luft. Det har vokst frem en industri av tildels latterlig kostbare hyller, plattformer og andre remedier som skal redusere vibrasjoner før de når komponentene. De hjelper lite eller ingenting mot luftbårne vibrasjoner - akustisk feedback. Dersom vibrasjonene kommer opp via underlaget til platespilleren, ville jeg i første rekke prøve å dempe dem før de når skjenken. En liten skjenk i massivt tre er et godt underlag for en platespiller, fordi den er tung, kompakt og stiv. Den er stabil og samler i liten grad opp akustisk feedback. Er den helt flat under kan du prøve å legge et nesten heldekkende flak med forholdsvis tynn skumgummi eller filt under. Koster nesten ingen ting og virker bedre enn noe annet såfremt materialet komprimeres litt (10-30 %?) av vekten til skjenken.
Har skjenken føtter, kan du prøve stivere gummidempere under føttene. Biltema har slike remedier beregnet for maskiner og vaskemaskiner. Disse gir nok mindre effekt enn forrige løsning, men noe er mye bedre enn ingenting. Til slutt kan du lage dempeplate til spilleren. En god løsning er en plate i stein, glass eller annet tungt og stivt umagnetisk materiale, med heldekkende mykt underlag som for eksempel filt. (heldekkende for å dempe resonanser i den stive platen) Hele vitsen er at materialet komprimeres litt samtidig som du kan kjenne at det fremdeles gir mer etter når du presser ytterligere på platen med hånden. Flak av spesialfremstilte gummityper kan også funke, men de koster gjerne noen grunker.
Uansett må litt eksperimentering til, for man opplever ofte å bare flytte på problemene. Eller i verste fall forsterke dem.
Akustisk feedback reduseres med å flytte på spilleren eller å skjerme den fysisk. I noen tilfeller vil tynne chassis fange opp akustisk feedback. Det reduseres ved å kle chassisene innvendig med bitumen.
Lykke til.

Sist redigert:

24ohm

Medlem
Ble medlem
14.11.2012
Antall liker
13
Takk for svar.
Skal se nærmere på dette. :)

Topp Bunn