Demping av lite rom (allerede overdempet?)

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Antall liker
0
Hei.

Sliter litt med pågående diskant i mitt oppsett med Harman kardon 3490 og Klipsch rf-52.
Det jeg lurer på er om det hovedsaklig skyldes rommet eller forsterkeren. Det er et lite rom på 2.30m x 4.10m

Hvor vil det eventuelt være aktuelt å dempe? Betongveggen rett bak lytte posisjon er vel meget aktuell?

Her er et par bilder av rommet.

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg tror du skal prøve andre kabler og en annen forsterker. ;D

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Antall liker
0
Kablene tror jeg skal være greie. Testet med litt forskjellig for en stund siden og endte opp med Van Den Hul Hybrid cs-122.
Forsterkeren skal nok ut bare jeg får litt mer penger inn på konto ja.

Noen som har noen kommentarer til akustikken i rommet? Noe jeg bør forbedre?
Er jo klar over at den er ganske elendig, men er ikke så mye jeg får gjort når alle de møblene må inn på 2.40m x 4.10m :-\

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.509
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du har ganske store høyttalere i et lite rom. I tillegg er de av det livlige slaget i øvre mellomtone/nedre diskant.

Ideen din om å dempe veggen bak hodet er god den. Minst 5cm tykk Rockwool Akustikkplate vil fungere godt til formålet. 5cm tykke 120x60cm kommer i pakker på seks og koster omtrent 600 kroner for en pakke om du får ditt lokale byggvarehus til å ta den med på lasset på sin neste bestilling.
Overflaten på Akustikkplatene er litt skjør. Kle dem med noe akustisk transparent som tynt gardinstoff eller høyttalerfrontstoff.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ville nok skiftet høyttalere også. Til noen med mindre pågående diskant. Ja generelt mindre av alt.

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Antall liker
0
Har vurdert noen Rockwool plater på bakveggen ja. Var bare redd for at rommet ble for mye dempet, men det skal vel litt til for å få til det.
Er relativt fornøyd med høyttalerne så tror nok ikke de bli byttet ut. Skal ut av dette rommet om ikke altfor lang tid.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
magb skrev:
Kablene tror jeg skal være greie. Testet med litt forskjellig for en stund siden og endte opp med Van Den Hul Hybrid cs-122.
Forsterkeren skal nok ut bare jeg får litt mer penger inn på konto ja.

Noen som har noen kommentarer til akustikken i rommet? Noe jeg bør forbedre?
Er jo klar over at den er ganske elendig, men er ikke så mye jeg får gjort når alle de møblene må inn på 2.40m x 4.10m :-\
Kommentaren min var en spøk. Det er ganske opplagt at den harde diskanten skyldes samspillet med høyttalerne og rommet. En kombinasjon av dårlig plassering, rommet og Klipsch høyttalerne som har ekstra nivå i diskanten er skylden. Jeg mener du både bør skifte høyttalere til stativ høyttalere og dempe en god del.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ikke meningen å presse på for høyttalerbytte, men jeg ser ofte at folk som hevder de har veldig bra høyttalere samtidig leter etter tiltak for å forandre og korrigere lyden: bedre forsterker, nye kabler, romdemping etc. Hvordan vet man da at høytalerne er bra?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Bach_Man skrev:
Ikke meningen å presse på for høyttalerbytte, men jeg ser ofte at folk som hevder de har veldig bra høyttalere samtidig leter etter tiltak for å forandre og korrigere lyden: bedre forsterker, nye kabler, romdemping etc. Hvordan vet man da at høytalerne er bra?
Tror bestemt du har ret. Har ikke hørt højttalerne men det er også nok at se dem. Selvfølgelig er rummet også et problem men det primære er højttalerne.

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Antall liker
0
Bach_Man skrev:
De låt bedre i butikken? ;) Dette i et bedre egnet rom og muligens på mer mathcende elektronikk. (Marantz)
Dere har nok helt rett i at de er for store for rommet mitt. Noen mindre hadde sikkert vært mer egnet.
Klipsch var faktisk den høyttaleren jeg likte best av de jeg sammenliknet med da de ble anskaffet.

Er forrresten relativt fornøyd med lyden slik den er nå. Tror jeg har gitt litt intrykk av at jeg er misfornøyd, men det er jeg altså ikke.
Det er kun noen sanger som skiller seg ut med skrikende diskant, for eksempel gitarsoloene mot slutten av Sultans of swing.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Marantz og Harman er nok rake motsetninger når det kommer til klang. Dessverre for din del når du likte det godt på Marantz. Men du får en god Marantz (husker ikke hva den heter) stereoforsterker for 4k ny. Trenger ikke så ekstremt med effekt på så lettdrevne høytalere.

Høres ut som et klokt valg med VDH kabler. Jeg syntes disse dempet litt i diskant og fikk markert bassen bedre når jeg testet de. Det var forøvrig Magnum jeg testet så er ikke sikkert de låter helt likt.

Geir Arne

magb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2009
Antall liker
0
Harman passet nok bedre på mine gamle Jbl høyttalere ja.
Tror nok jeg satser på ny forsterker først og hvis dette ikke hjelper er det nok den store betong flaten bak lytteposisjon som er synderen.
Det er vel ikke noe poeng å sette opp Rockwool plater bak høyttalerne?
Jeg kan vel neppe tape noe på å bytte til Marantz, abrahamsen, Parasound, Xindak eller eventuelt en rørforsterker fra Xindak, Copland eller liknende.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
magb skrev:
Bach_Man skrev:
De låt bedre i butikken? ;) Dette i et bedre egnet rom og muligens på mer mathcende elektronikk. (Marantz)
Dere har nok helt rett i at de er for store for rommet mitt. Noen mindre hadde sikkert vært mer egnet.
Klipsch var faktisk den høyttaleren jeg likte best av de jeg sammenliknet med da de ble anskaffet.

Er forrresten relativt fornøyd med lyden slik den er nå. Tror jeg har gitt litt intrykk av at jeg er misfornøyd, men det er jeg altså ikke.
Det er kun noen sanger som skiller seg ut med skrikende diskant, for eksempel gitarsoloene mot slutten av Sultans of swing.
Kan du ikke bruge till noget konstruktivt.

Ble medlem
13.02.2008
Antall liker
0
orso skrev:
Jeg tror du skal prøve andre kabler og en annen forsterker. ;Dk
Som i alle "vanlige rom" er det romakustikken som er problemet her også. Og det er ikke så veldig mystisk, Når man har forsterkere, høyttalere og kabler som nesten alltid holder mål i forhold til akustikken i rommet bør man gjøre noe med rommet evt.lytteposisjonen og ikke anlegget. Tipper dette anlegget spiller fra 40-16000 +/- 3 db som er upåklagelig.Rommet derimot tipper jeg har avvik på 30-40 db ved noen av de lave frekvensene, dvs. oppimot 10ggr. dårligere enn anlegget. Dette betyr at man bør tenke 90% rom og 10%anlegg. Som et eks. Hvis rommet er 2,40 bredt.vil man få en stående bølge mellom disse veggene på 133hz. Altså en total kansellering av denne frekvensen midt i rommet,og alle oktaver over (266hz,532hz,1064hz osv.)
Tror neppe det hjelper å skifte kabler her. Det som kan hjelpe er å ha lytteposisjonen 25% fra bakvegg, tak/golv, sidevegg. Hvorfor? Jo, her er amplituden noenlunde riktig i de stående bølgene.

Per M (Lydtekn)

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
I mellomtiden, før du gjør noe som koster penger, kan du eksperimentere litt med noe du kanskje allerede har liggende, eller lett får tak i. Prøv og se hva som skjer om du henger et ullpledd (eller reinsdyrskinn for den del) over den/de veggen(e) som gir uheldige refleksjoner. Dette fungerer nok ikke som en permanent løsning, men det kan gi deg en anelse om hva du kan oppnå når du eventuelt går mer drastisk til verks.

Gjør du dette og bruker et ullteppe, kan det være en fordel om du får hengt det i taklistene, litt fra veggen. La det gjerne henge litt i bølger. Teppet vil sannsynligvis dempe refleksjonen bittelitt, alt etter hvor stort problemet er.

Det er i alle fall gratis å prøve. ;)

Topp Bunn