demping av førsterefleksjon

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Driver å jobber med lydforbedrende tiltak i lytterommet mitt. Et av tiltakene er å finne god demping bak høyttalerne. Har litt lyst at stuen ikke skal se ut som en hifibule..

Noen som har synspunkter på følgende; "malt bilde på lerret med Rockwool lydplate innkledd i rammen". Vil dette fungere?? Eller vil malingen kanskje tette porene i lerretet og redusere dempeeffekten??

Ellers andre tips som ikke koster for mye??

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg hadde ikke tatt sjansen på å male. Da blir det nok fort tett og de vil bare reflektere i mellomtone og diskant. Bruk pent pustende stoff (lin, ull og bomull) som flere av oss har gjort. Det er forøvrig rockwool akustikk plater du skal bruke. Disse (jo tykkere, jo bedre):
http://guiden.rockwool.no/produkter/byggisolering/akustikkplate

Sakset fra Bav:
"Et materiale må enten være porøst for å oppta lydenergi eller være helt tett og svinge i samme frekvens som lydbølgen. Det første er mest vanlig. Og da kan ikke produktet males uten at dette gjøres hos produsenten av absorbenten og med spesielle metoder."

Synes mine ser ok ut (bilder under), men det er andre som har brukt enda penere stoff fra f.eks Marimekko.

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.500
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Man bruker selvfølgelig 10cm tykke (120x60cm) plater, og de koster ca. 600,- for en pakke på tre. Ring dine lokale byggevareforhandlere, og om de ikke har inne (hvilket er sannsynlig) ber du om å få dem med neste bestilling. Ellers får du et vanvittig frakttillegg.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Man bruker selvfølgelig 10cm tykke (120x60cm) plater, og de koster ca. 600,- for en pakke på tre. Ring dine lokale byggevareforhandlere, og om de ikke har inne (hvilket er sannsynlig) ber du om å få dem med neste bestilling. Ellers får du et vanvittig frakttillegg.
Jeg betalte kun 316 kr for tilsvarende pakke. Bestilte hos Neumann Bygg siden de får ukentlig levering fra rockwool. Frakten kom på ca. 100 kr da jeg fikk Neumann til å bestille inn til deres lager.
Større oppgradering av lydkvaliteten enn skifte fra NAD elektronikk til Edge hadde gjort.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.500
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du skal se at jeg husker cirkaprisen for to pakker. :)
Jeg kjøpte på Coop Bygg Rudshøgda, men jeg tror ikke Coop Bygg tar inn slikt på bestilling lenger.

Topp Bunn