Demping av 500hz

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Lyden er ikke helt som jeg drømmer om.
Nå er det rommet som står for tur. Har brukt en cd med diverse frekvenstoner for å finne ut hvilke frekvensområder som stikker seg ut.
Selv om jeg ikke har noen db måler høres det ut som jeg har en heving i frekvenser rundt 500-1khz.

Hva kan jeg gjøre for å dempe dette nivået?

Lytterommet mitt har betongvegger bekledt med tekstiltapet. Har lite demping. Teppe foran høyttalerene, sofa, 3 stoler, tynnegardiner og bokhylle i motsatt hjørne av anlegget. Har prøvd å dempe med tepper og dyner i førsterefleksjonene uten at det hjelper.

Er det vanlig med problemer i dette frekvens området i et slikt rom som jeg har?

T

theStig

Gjest
Problemer i et slikt rom er nok veldig vanlig ja. Det ville vært svært uvanlig hvis du IKKE hadde problemer for å si det sånn.

At du ikke har fått noen effekt med å dempe med tepper og dyner er ikke rart. Slik har ingen effekt overhodet under 1 kHz. Prøv heller med akustikkplater eller glava/rockwool, det fungerer.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Problemer i et slikt rom er nok veldig vanlig ja. Det ville vært svært uvanlig hvis du IKKE hadde problemer for å si det sånn.

At du ikke har fått noen effekt med å dempe med tepper og dyner er ikke rart. Slik har ingen effekt overhodet under 1 kHz. Prøv heller med akustikkplater eller glava/rockwool, det fungerer.
Hvor, i førsterefleksjon?

T

theStig

Gjest
Det lureste er å begynne der, på sidevegger, i taket. Evt. også bakvegg hvis du sitter nærme den.

Et par hjørneabsorbenter er også effektive for å få ned etterklangen i rommet generelt, spesielt midbassen har godt av dette. Disse lages enkelt ved å sette to 60x120 akustikkplater oppå hverandre i 45 graders vinkel i hvert hjørne bak høyttalerne (fra gulv til tak)

oyvharal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.04.2005
Antall liker
21
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
3
Forstår ikke helt den med de to akustikkplatene oppå hverandre i 45 graders vinkel. Kan du forklare/beskrive den litt nærmere.

T

theStig

Gjest
45 grader i forhold til hjørnet. På skrått i hjørnet altså. Begge to i samme vinkel, og oppå hverandre slik at det blir 2,4 meter høyt.

A

atledreier

Gjest
Jeg har nå 'kledd' rommet mitt med akustikkplater, også skrått i hjørnene som du anbefaler her. Skal jeg ha noe bak platene, eller bare luft? Bruker 30mm akustikkplater, 2 stk utenpå hverandre i hjørnene, 2 stk med ca 50% overlapp i 1. refleksjonspunktet og en på hver side på framvegg i 1.reflekspunkt. Har langt til bakvegg (sitter på ca 2/5 av rommets lengde fra framvegg). Det 'tørket' opp lydbildet betraktelig, og fokus og gjennomsiktighet økte. Anbefales!

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Lyden er ikke helt som jeg drømmer om.
Nå er det rommet som står for tur. Har brukt en cd med diverse frekvenstoner for å finne ut hvilke frekvensområder som stikker seg ut.
Selv om jeg ikke har noen db måler høres det ut som jeg har en heving i frekvenser rundt 500-1khz.

Hva kan jeg gjøre for å dempe dette nivået?

Lytterommet mitt har betongvegger bekledt med tekstiltapet. Har lite demping. Teppe foran høyttalerene, sofa, 3 stoler, tynnegardiner og bokhylle i motsatt hjørne av anlegget. Har prøvd å dempe med tepper og dyner i førsterefleksjonene uten at det hjelper.

Er det vanlig med problemer i dette frekvens området i et slikt rom som jeg har?
Hvis det fremdeles gjør like vondt å skalle hode i veggen, er neppe tapetet noe bidrag til demping. Imidlertid er jo tunge og harde vegger en særlig bidragsyter til resonanser i mange forskjellige frekvenser, og du må nok dempe veggene med noe tungt, gjennomluftig, og mykt = steinull. Har du forsøkt å flytte høyttalerne lenger ut på gulvet, samt endret lytteposisjonen lenger ut på gulvet? Hvordan er lydene da?

Mvh.

Vidar

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Hvis det fremdeles gjør like vondt å skalle hode i veggen, er neppe tapetet noe bidrag til demping. Imidlertid er jo tunge og harde vegger en særlig bidragsyter til resonanser i mange forskjellige frekvenser, og du må nok dempe veggene med noe tungt, gjennomluftig, og mykt = steinull. Har du forsøkt å flytte høyttalerne lenger ut på gulvet, samt endret lytteposisjonen lenger ut på gulvet? Hvordan er lydene da?

Mvh.

Vidar
Den idelle lytteposisjonen er høyttaler og lytteposisjonen 1/3 ut fra veggen. Da lyder det helt herlig og bare små akustiske problemer oppstår.
Kan ikke ha høyttalerene lenger ut en 90 cm, og det er der de står nå.
Er veldig viktig at stua fortsatt ser ut som en stue, så har ikke de store mulighetene for å dekke til veggene så mye. Har tenkt å lage slik sylinderformede absorbent/difussorer. Kanskje det hjelper?

Topp Bunn