Dempetiltak og plassering anlegg i kjellerstue

mcslu

Medlem
Ble medlem
05.11.2007
Antall liker
0
Hei alle sammen,

lurte på om noen kunne gi en tilbakemelding på oppsettet (se vedlagte tegning). Tegningen er ikke noe mesterverk for å si det litt forsiktig, så ikke se på proposjenene. De viktigste målene står på.

Jeg har altså em kjellerstue som er 4,4 m bred, 8,6 meter lang og med en takhøyde på 2,15 meter. Veggen til venstre på bildet er gips, veggen til høyre er en tykk murvegg. Det er parkett på golv, og gips i tak. Bakveggen er stort sett en diger skyvedør ut til hagen. Ellers er det en peisestue til høyre med åpning inn til kjellerstua, slik at hele rommet former en L.

Jeg synes lyden er ikke helt bra, spesielt på høyre øre når du sitter i sofaen er det skarp, ubehagelig lys lyd. Jeg mistenker derfor at murveggen har en uheldig innvirkning her. Tenkte dersom på å sette opp to Rockfon industrial 50mm på murveggen, og det samme på gipsveggen for å få symmetri. Hva tror dere om dette? Disse er merket av med en tjukk linje på tegningen.

Brukte vedlagte beregningsopplegg for å finne 1.- og 2.refleksjoner. Ser dette ok ut?

Hvordan er ellers plassering av høytalere og lytteposisjon? Virker dette fornuftig?

Bak sofaen er det et bordtennisbord, så det er noen restriksjoner. Dette er også et fellesrom for hele familien (3 unger) så jeg har ikke full frihet til å gjøre alt mulig... :-\

Takker for alle innspill til dempetiltak og plassering av anlegg.

mvh Thomas

Vedlegg

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Jeg ville kanskje flyttet høyttalerne nærmere sidevegg, og heller lenger ut i rommet. Det er litt smalt mellom høyttaleren i forhold til avstand til lyttepos.

Satser på at refleksjonspunktene på tegningen bare var sånn ca, og 1. på samme side og diagonalt er nok en god ide. 2. refleksjon er vel der lydbølgen har truffet en vegg for annen gang. Og ikke glem taket. Den lave takhøyden gjør nok sitt med lyden. Man får utfasinger og slikt litt lenger opp i frekvens enn normalt.

Gå også for tykkere enn 50mm. 100mm og 5 cm luft bak(eller mer om du har plass) gjør jobben mye bedre. ;)

Geir Arne

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Er enig med Ganilsen. Å flytte ht nærmere sidevegg og heller lengre ut fra frontvegg er nok en god ide. Å få HT nærmere sideveggen gjør at avstanden til lyttepos blir mere korrekt og lik avstand fra HT til HT.
Det kan være greit å begynne med denne basis likesidede trekanten og heller justere etter preferenser etter hvert.
Ved å øke avstand fra HT til frontvegg, vil du også få bedre dybde i lydbildet og ikke minst bedre fokus og plassering av instrumentene.

Taket bør absolutt dempes, og det med minst 50mm rockfon plater, helst med nonen cm luft mellom plate og tak. Det vil klarne opp lybildet ditt drastisk.

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Antall liker
37
Positivt å flytte høytalerene for å tilnærmet likesidet trekant, men det kan forandre bassresponsen, effekten av refleksjoner fra frontvegg (SBIR) flyttes ned i frekvens når avstanden mellom høyttaler og frontvegg økes. Blir dette et problem så kan det behandles med tykke bredbåndsabsorbenter bak høytalere (f.eks 30 cm dype, med standard "fluffy" isolasjon, plassert bak høytalere).

Ellers så er hjørner et godt sted å plassere bredbåndsabsorbenter for å få strammere/gjevnere bass.

Som nevnt av andre så er bredbåndsabsorbsjon i første refleksjon tak positive, gjerne 10cm rockfon industrial nedsenket 5-10cm, samt demping av førsterefleksjon sidevegger, ettersom det er så liten avstand, og det er forskjellig materiale på de to veggene.

den skarpe lyden du oppfatter på høyre øre kan enten være forårsaket av refleksjoner fra murvegg, eller reflekesjoner fra peisrommet, relfleksjoner fra høyre bakkant vil være tidsforsinket sammenlignet med refleksjoner som kommer skrått bakfra på den venstre siden, dette kan føre til at de er mer forstyrrende.

Du kan finne ut av kilden til problemet ved å eksperimentere med plassering av dempeplater.

mcslu

Medlem
Ble medlem
05.11.2007
Antall liker
0
Takker for alle forslag. Jeg har nå dratt høytalerene litt nærmere sidevegg og lengre ut på golvet. Avstanden til sidevegg er nå ca 1,0 meter og de står ca 0,9 meter ut fra bakvegg. Det skulle tilsi at avstanden mellom høytalene er ca 2,4 meter.

Jeg har i tillegg plassert sofaen (lytteposisjonen) i omtrent samme avstand fra høytalerne for å danne en mest mulig likesidet trekant. Ikke den helt enorme forskjellen egentlig. Jeg har framdeles denne ulyden på høyre øre. Skal prøve med dempetiltak på vegger og tak slik beskrevet av dere.

Plugget tallene inn i kalkulatoren til Huneche (http://www.hunecke.de/java/lautsprecher/test-stereoplay-en.html) og den skal jo gi en visuell forklaring på det lydmessige. Noen som har kunnet forklare hva det egentlig er den forteller? Hva betyr grafene?

Jeg har lagt inn viacoustic dempetiltak av den sorten jeg tror minner mest om Rockfon Industrial som jeg tenker bruke, men vet ikke om antallet er riktig. Vet egentlig ikke helt hva jeg skal legge inn av verdier der, og hva de ulike feltene betyr. Noen som kan opplyse meg?

Jeg har et par monitor RX6 høytalere, men de var ikke på lista. Så jeg tok et par Dynaudio modeller. Har dette stor betydning?

mvh Thomas

Vedlegg

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Jeg ville i utgangspunktet kun brukt kalkulatoren til å teste ut "beste" plassering av høyttalere/lyttepos og tatt resten med en klype salt.

Det den viser er etterklangstid, frekvensgang og en illustrasjon som skal gi et inntrykk av hvor man kan oppleve bassen som bra.

Geir Arne

Topp Bunn