Dempe stua, part 2

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Hepp, da var jeg tilbake med nye spørsmål.

Her er et bilde:



Som dere ser står nå høytt ganske langt fra veggen, og sofaen er trukket litt frem. jeg har også to akustikkplater bak lytteposisjon.

Låter ganske bra, men vil fortsette å eksperimentere litt med posisjonering. Slik det står det nå, synes jeg det er et godt kompromiss mellom nærfelt og grei stueposisjon.

Spørsmål:

1. Bassportene på høytt er plugget, og det er 90cm fra høyttalerens bassport til veggen bak. Det jeg lurer på er om akustikkplatene som står bak utgjør noen hørbar effekt siden høytt står så "langt" ut?

2. Fra høyre høytt til sidevegg\vindu er det 160cm, er det noe vits i å ha akustikkplate her?

Alle tips om plassering, forsøk etc er velkomne:)

Mvh
 
K

kbwh

Gjest
Blir det meg igjen? Synes at det er kjekt at du jobber med lytteromsakustikken din. Mange burde følge trådene dine. Hvorfor ny tråd forresten?

1. Akustikkplatene (er det 7.5cm) virker fra ca 250Hz og opp og ikke i bassen.

2. Du kan jo prøve å flytte en av platene på frontveggen bort bak sofaen og se om du hører forskjell. Til førsterefleksjonsdemping av frontveggen trenger du jo egentlig bare 2 plater.

Har du gitt opp å dempe taket? Har du sett på de fine Ecophonplatene til det formålet?
www.ecophon.no

Ikke ta det ille opp  ;D, men her finner du jysla fine hifimøbler: www.montana.dk
 

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
320
Antall liker
3
Jeg blir snart sprø!!! Hvilken skive er det som står opp mot racket ditt?
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Ja, vet at de ikke demper i bassen, men har ved tidligere lytting følt at det gir et litt roligere lydbilde om jeg har platene der de står nå. Kan ha vært placebo, kan ha vært annen høyttalerplassering. Det er derfor jeg er på jakt etter litt hardere fakta.

Ga opp taket ja. Det vil si etter et mislykket forsøk med rockwoolplater og velcro-tape som resulterte i et stykk nymalt stue og kjøkkentak. Ikke å anbefale;)

Liker racket mitt jeg, da!:)

Joar: Raised Fist - Stronger than ever. Jeg liker.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Jepp, har ikke hørt stort på den siden snurra den en gang da jeg handla. Men ja, veldig fengende. Oppsettet funker ganske bra :)
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
1. Akustikkplatene (er det 7.5cm) virker fra ca 250Hz og opp og ikke i bassen.
Om man klarer å få 30 cm luft mellom plate og vegg så skal de fungere ned til 125 Hz, hvertfall med en viss effekt i følge databladet til Rockwool.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Det er rockwools plater ja, 5cm.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Du har trukket dem med hvitt stoff?
Kan man stift stoffet fast i "ulla" med en stiftepistol?
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Ok, jeg må nok ta meg en tur til byggmakker og se og ta på dem selv.
Har tenkt til å kle noen av disse platene med stoff og ramme dem inn, evt montere føtter der hvor det er nødvendig.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Mine skal også kles, må bare finne ut endelig posisjonering først.
 
Topp Bunn