Dempe signal til amp nr 2..

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Noen som har en go løsning på å dempe signal fra pre ut til amp nr 2 i ett bi-amp oppsett??

Bruker intergrert Primare A30.1 (dual mono, 100w) til å drive mellom og diskant, og supplerer med en Ec aw100dmb, også denne dual mono 100w, til å drive bass. Problemet er at dette ikke matcher helt. Dvs litt for mye effekt for tidlig fra Ec'n (bass).

Antar det må settes inn en motstand et sted mellom integret og effekttrinnet.. ???

john egil

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Ok. Ble litt klokere.

Det har altså med motstander å gjøre. Men er det ikke mulig å lodde inn en motstand på signalkabelen el? Mener å ha sett noe slikt blitt gjort før her inne..

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Ser det er en identisk tråd gående. Henger meg på denne.. :)

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
JonnYb, ditt tilfelle skiller fra det andre. De andre vil bare ha endel generell demping, for å få brukt forforsterkerens volumknapp mer hensiktsmessig. Dvs at graden av dempning ikke er kritisk. Når du derimot (i prinsippet) bruker to effektforsterkere er det meget vanskelig å treffe riktig grad av dempning. Du bør derfor ha et variabelt dempeledd. Det består også av to motstander, bare at forholdet mellom dem kan varieres. Du skjønner hvor jeg vil hen? Det kalles potensiometer! Kort sagt, kjøp et Alps (eller tilsvarende kvalitet) 50k logaritmisk stereopotensiometer på eBay for 200 kroner, del opp en billig stereo kabel og lodd inn potentiometeret i kabelen (det er til bassen, så du kan trygt bruke  billigste sort kabel). Lag en stor fin kladeis med smeltelimspistol som dekker alle metalldeler, og strekker seg et stykke ut på hver ledning så det blir en varig og stabil løsning. Det er ikke nødvendig å plassere dingsen nær forsterkeren, slik som man foretrekker med et generelt dempeledd (der diskant-tap i ekstreme tilfeller ellers kan forekomme). Det er viktigere å tenke på en praktisk plassering av potmeteret i forhold til betjening osv. Kan evt komme tilbake med tegning av hvordan det skal loddes. No

PS Jeg trekker tilbake det jeg sa om aller billigste kabel. Lydmessig betyr det ikke noe, men det vil alltid være lurt å ha en kabel med solide gode plugger, og en som hverken er for tynn eller for tykk. Det siste fordi de altfor tynne og altfor tykke kan være ugreie å drive å rote med når det skal loddes osv.

Topp Bunn