Høyttalere Demokveld hos Vidar på AudioArt

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Antall liker
441
Torget vurderinger
7
Var på besøk hos Vidar på AudioArt. Utrolig koselig, og fantastisk lyd!

Spilte på W.H.T-PR1 mk2 høyttalere. Brukte litt forskjellig av forsterkere, transistor og rør. Først fra cd og så vinyl. Syns egentlig alt var utrolig flott, men ble veldig spesiell stemning når det ble spilt vinyl av Pink Floyd, Bellafonte og noe annen musikk jeg aldri har hørt, men fikk lyst til å høre mer av😊

Må vel si at jeg aldri har vært på en lignende demo noen gang. Hadde lyst til å overnatte der og bare høre på musikk.

Høyttalerene kostet rundt 180000 kr. Mye penger, men mye mulig man har en høyttaler for resten av livet. (får ikke prosenter av salget altså😉) Syns de var fullstendig uangripelige, ikke en gang tok jeg meg selv i å savne noe, eller få for mye av noe. Kunne bare slappe helt av og nyte musikken, visste på en måte at her kom det aldri til å bli anstrengende, skarpt eller tungt. Vi spilte høyt og lenge, og det var like avslappende som det var engasjerende!

Anbefales på det sterkeste med en demo.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg ble med trådstarteren på demo i går, og visste ikke helt hva jeg skulle forvente. Skryt eller sant at det var så bra.
Det låt bare helt utrolig bra. Aldri hørt hifi på denne måten før. Og nå har jeg styra med dette i 20 år.
Alt annet blir liksom ikke en målestokk.
Rommet er også veldig godt akustikkbehandlet så alt lå til rette for å få en lydopplevelse man neppe får igjen...med mindre man går der flere ganger.

Det største for meg var det dyyype lydbildet og livefølelsen.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Skulle tatt bilder, men tok kun bilder av en rørpre og en dac siden jeg skulle google om de 2 produktene. Men vi skal få ordnet det HVIS jeg leverer tilbake rørpre-en og dac-en jeg fikk låne til prøvelytting.
Aesthetiz Calypso er rørpre-en som har en veil pris på 45.000. Denne er demobrukt.
Og en dac som heter Metrum Nos Mini DAC.
Første gang jeg har prøvd rørutsyr hjemme. Så dette er utrolig spennende. Det var denne pre-en som ble brukt på demoen. Leste nettopp i Stereophile at dette er en av de beste forforsterkerene der ute-uansett pris.
Men da var kilden en platespiller til ca 90.000.

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
642
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Bilder da???
Vi var et par fra arendal lydlaug som var der oppe et par uker siden. Jeg tok noen bilder da og la de ut i "Jeg har vært på besøk hos" forumet. Tipper det ser omtrent likt ut der oppe nå, der får dere ihvertfall sett hvordan PR1 ser ut og en del av det andre utstyret vidar har inne.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Aesthetix produktene er gromme saker :) Jeg startet litt tilfeldig med Calypso og Rhea (Janus var faktisk også innom for vurdering) og oppgraderte til Callisto og IO signature etter å ha latt meg overbevise av innstegsmodellene.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Først sa jeg til Vidar at jeg ikke ville låne med meg Aesthetix pre og dac-en. For jeg ville ikke låne noe som jeg neppe kom til å kjøpe pga pris. Blir umoralsk mot selger.
Men de 2 kameratene som var med ville også høre på denne og klarte å overbevise meg.
Men nå må jeg virkelig i tenkeboksen . Blir jo som å høre musikken på en ny måte.

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
33.943
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Nei det er ikke alltid lurt å dra på demo.....:)

N

Næss

Gjest
Ikke alltid lurt nei, men morro er det.
Også er det gull verdt når man kan låne med seg utstyr hjem og høre det i eget oppsett, og gjøre en vurdering i "ro og fred". Da tror ihvertfall jeg at det er større odds for at man kjøper noe som blir stående i racket en stund, istedenfor og ende opp med byttesyken :)

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
642
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Ikke alltid lurt nei, men morro er det.
Også er det gull verdt når man kan låne med seg utstyr hjem og høre det i eget oppsett, og gjøre en vurdering i "ro og fred". Da tror ihvertfall jeg at det er større odds for at man kjøper noe som blir stående i racket en stund, istedenfor og ende opp med byttesyken :)
Veldig enig der. Har lånt med mye utstyr gjennom åra, og ikke alt som har fått lov til å bli. Var vel i 99 at jeg lånt med både MF X-A200 og MF X-A100 effektofrsterkere fra Vidar fordi jeg trengte mer kraft på min nye høyttalere ettersom min integrerte ikke klarte å sparke liv i Tannoy D700. Var egentlig X-A100 jeg hadde planer om pga. at det skilte 4k (13k vs 17k), men etter noen dager med mye testing så var det ingen tvil om at det var X-A200 blokkene som skulle bli. Har også levert tilbake 3 CD-spillere på hi-fi klubben mens de fortsatt hadde 10 dagers returrett på produkter kjøpt i butikk. Er en del annet som jeg også har lånt som har gått i retur pga. missmatch. Har nok spart 30-40k i verditap på hurtigsalg ved å låne med ting hjem over åra, før endelig kjøpsavgjøre.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Ja, det å kunne høre på hjemme, er svært viktig, selv om det også er litt farlig dersom utstyret faller i smak. Det vil alltid være en nedtur å måtte gi fra seg en komponent som løfter anlegget, og så sitte igjen med det gamle "trælet". På den annen side er det veldig OK å kunne returnere nytt og dyrt utstyr som ikke faller i smak, og vite at det gamle gode, fortsatt holder mål - og vel så det.

Jeg har lært mye på å låne ting, men er usikker på om jeg egentlig har spart så mye. Litt for ofte ender det med kjøp av noe skikkelig dyrt. ...

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg har solgt min Parasound P5 som ble brukt som pre og dac nå. Fant vel fort ut at det var mye å hente på å bruke bedre pre og dac på mine aktive høyttalere.
Faktisk så synes jeg at jeg aldri har vært i nærheten av å ha så god lyd noen gang på noe utstyr.
Kanalseperasjonen, åpenheten, detaljer ble mange hakk bedre. Bassen fikk strammet seg opp (var vel nesten det største problemet med P5) og stemmegjengivelsen ble klokkeren og samtidig gir mer fylde på vokalen-uten å bli fet.
At en forforsterker og dac kan utgjøre sååå mye forskjell er nesten utrolig for de som ikke har testet så mange av de.

Vil også tilføye at jeg hadde dempet gain på toppen med 1,5 db på hver høyttaler med P5. Dette kunne jeg nå justere opp uten at det ble mer slitsomt. Bare mer åpenhet og detaljer.

Topp Bunn