Deluxe utgivelser av gamle innspillinger!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Hva mener dere om de siste års utgivelser, av deluxe utgaver av "gamle" utgivelser?

Har dette noe for seg, eller har platebransjen kun funnet en ny måte å melke kundene på?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Personlig så mener man at deluxe utgavene (nesten alle) har livets rett, og trives mye bedre med den nypolerte lyden, som lytteren vil oppleve i de fleste av tilfellene!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har ingenting imot at plateselskapene selger klassikere til nye lyttere og nye generasjoner. Om de pakker de ekstra fint inn så er det hyggelig for gubber som ønsker å pensjonere sitt slitte originaleksemplar. De som "lar seg lure" til å kjøpe en plate de har fra før har bare seg selv å takke. Har platen samme tittel som din gamle, så er det sannsynligvis samme plate. Hvis du ikke er sikker sjekker du track-list. Er den også lik, så er det garantert samme plate.

Kjør på, sier jeg. Bare ikke ødelegg platene med å perfeksjonere dem for avspilling på ghettoblaster. ;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.037
Du vet ikke hva en delux-utgave av gamle klassikere er før du har holdt en av de nye japanske SHM-SACD'er i hånda. Innpakning/cover er av en standard som bare japanerne klarer. Lyden er i de fleste tilfeller state-of-the art.
Ja, de koster 320-330 norske kroner. Men jeg syns jeg får noe igjen for pengene og produktet gir meg eierglede.

Disse venter jeg i posten om et par uker:
- Velvet Underground & Nico
- The Who - Who's next
- Dire Straits - S/T
- Black Sabbath - Paranoid
- Miles Davis - Relaxin

:)

Her er det ikke mye kompresjon og falsk EQ, det kan jeg si!.
For noen uker siden kunne man lese på nettet at de originale 2-spors mastertapene av The Who var funnet frem fra arkivene i england, deretter gjort en helt "flat" analog-DSD overførsel, og DSD masteren ble deretter sendt over til Japan for denne SHM-SACD utgivelsen. Det er sånt jeg liker å lese! ;)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
584
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Du vet ikke hva en delux-utgave av gamle klassikere er før du har holdt en av de nye japanske SHM-SACD'er i hånda. Innpakning/cover er av en standard som bare japanerne klarer. Lyden er i de fleste tilfeller state-of-the art.
Ja, de koster 320-330 norske kroner. Men jeg syns jeg får noe igjen for pengene og produktet gir meg eierglede.

- The Who - Who's next
- Dire Straits - S/T
- Miles Davis - Relaxin

For noen uker siden kunne man lese på nettet at de originale 2-spors mastertapene av The Who var funnet frem fra arkivene i england, deretter gjort en helt "flat" analog-DSD overførsel, og DSD masteren ble deretter sendt over til Japan for denne SHM-SACD utgivelsen. Det er sånt jeg liker å lese! ;)
Lure virkelig på kor heftig trommene til Keith Moon vil høres ut på denne,pass på høyttalerne :eek:

mvh Filip

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.037
F.E., jeg tror jeg bortimot kan garantere at det ikke blir noen dynamikkompresjon her. ;)
Men det er noen som kan oppleve at dynamikken på disse SHM-SACDer virker litt "avdempet". Men det er ikke fordi dynamikken er avdempet, men sannsynsligvis fordi de er vant med CD-lyd og denne "kanten" som stikker litt i øret, og da tolker dette som dynamikk. Men forvregning og dynamikk er slett ikke det samme. (RoDa vet akkurat hva jeg her snakker om).
Disse SHM-SACD'er er gjennomgående veldig smooth og analog i lyden.

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:

- The Who - Who's next
- Dire Straits - S/T
- Miles Davis - Relaxin

Hvor er det du handler disse? Har ikke sett dem til disse (relativt) fornuftige priser :)
Mvh
Bdeon9

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
584
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
F.E., jeg tror jeg bortimot kan garantere at det ikke blir noen dynamikkompresjon her. ;)
Men det er noen som kan oppleve at dynamikken på disse SHM-SACDer virker litt "avdempet". Men det er ikke fordi dynamikken er avdempet, men sannsynsligvis fordi de er vant med CD-lyd og denne "kanten" som stikker litt i øret, og da tolker dette som dynamikk. Men forvregning og dynamikk er slett ikke det samme. (RoDa vet akkurat hva jeg her snakker om).
Høre bra ut,har Who`s Next på vinyl og den e herlig å lytte til ;D Du har nok noe å glede dæ til :D

mvh Filip

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.037
De beste stedene å handle er HMV Japan og CD Japan. Begge nettbutikkene har stort utvalg, gode og pålitelige netthandelsløsninger, god oppfølgning, rask levering og god embalage.
4500 japanske yen er etter dagens kurs 326 kroner. :)

Prøv et par! :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Espen R skrev:
De beste stedene å handle er HMV Japan og CD Japan. Begge nettbutikkene har stort utvalg, gode og pålitelige netthandelsløsninger, god oppfølgning, rask levering og god embalage.

326 kroner for en cd?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Dynamikk er et veldefinert begrep.
Analog og digital er også veldefinerte begreper.

Hifi-guruer klarer å tulle til alt det.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Espen R skrev:

326 kroner for en cd?
Hvorfor ikke? Det var ikke småpenger vi betalte for audiofile vinylplater for 30 år siden heller. ;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.037
baluba skrev:
Anonym skrev:
Espen R skrev:

326 kroner for en cd?
Hvorfor ikke? Det var ikke småpenger vi betalte for audiofile vinylplater for 30 år siden heller. ;)
Ja, og hva med CD'er på åttitallet? Prislappen står på noen av av platene, de kostet meg som regel 159,- og 169,- på midten av 80-tallet, det tilsvarer rundt vel 300 i dag justert for inflasjon og kjøpekraft :)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
På 80-tallet kostet jo også en dobbel-cd det dobbelte av en enkelt-cd.Betalte 275 kr. for Springsteen's 'the river'.Mye penger for en i første gym.Lydkvaliten var også dårligere enn vinyl.Nå sitter jeg å river meg i håret og funderer på innkjøp av et par,tre nyutgivelser denne uken.

Når det gjelder Deluxe-utgaver kan bonusmaterialet være snadder for die-hard-fansen.Selv tviholder jeg på det opprinnelige albumet som et heltholdig konsept og stopper gjerne plata når dette er avspillt.

mvh. s,

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
baluba skrev:
Anonym skrev:
Espen R skrev:

326 kroner for en cd?
Greit nok om en er blodfan.

Jeg er overbevist om at snittprisen på cd'ene jeg handler i dag er betraktelig lavere enn snittprisen for 10 år siden.

På mange gjenutgivelser i dag kommer det med ekstraspor og det til en ordinær pris.

S

Supertramp

Gjest
For de av oss som fremdeles kjøper hardware musikk, så er det jo bare morsomt å shoppe.
Prisene er til tider "tragisk" lave. Noen dyrere utgivelser finnes som f.eks utgivelser denne tråden handler om, men i gjennomsnitt så er snitt-kostnaden lav.

Itunes-låter koster vel ca 8 pr låt, eller 80 for album.
CD'en, kjøpt fra utenlandsk nettbutikk, koster vel omtrent halvparten.........

Gid det lenge lenge lenge må fortsette........

N

nb

Gjest
Supertramp skrev:
Prisene er til tider "tragisk" lave. Noen dyrere utgivelser finnes som f.eks utgivelser denne tråden handler om, men i gjennomsnitt så er snitt-kostnaden lav.
Tja, musikk som er god nok/populær nok til å bli gjenutgitt opptil flere ganger har sannsynligvis vært en melkeku for aktuelle plateselskap i ørten år. Ved gjenutgivelse er produksjonskostnadene tilnærmet lik null og det kreves sikkert også minimal med markedsføring.

Å gjenutgi back-katalog er det mest lønnsomme et plateselskap kan drive med, derfor gjør de det. Det har blitt påpekt av enkelte at om 10-20 år er det kanskje ikke noen back-katalog å gjenugi, da er plateselskapene i deep shit, noe de forsåvidt allerede er...

S

Supertramp

Gjest
Å "gi ut sangene" via Itunes er enda billigere for plateselskapene - men koster mer for forburkerne.....

fordi................. det er "in"....

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
nb skrev:
Supertramp skrev:
Å gjenutgi back-katalog er det mest lønnsomme et plateselskap kan drive med, derfor gjør de det. Det har blitt påpekt av enkelte at om 10-20 år er det kanskje ikke noen back-katalog å gjenugi, da er plateselskapene i deep shit, noe de forsåvidt allerede er...
Behovet for markedsføring av artister er til stede også om 10-20 år.
Uansett hvor dårlig et album er kommer det høyt opp på salgslistene ved hjelp av tv-reklame. Jeg tror plateselskapene over tid kommer til å bli enda mer rettet mot markedsføring.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.037
Supertramp skrev:
For de av oss som fremdeles kjøper hardware musikk, så er det jo bare morsomt å shoppe.

Itunes-låter koster vel ca 8 pr låt, eller 80 for album.
CD'en, kjøpt fra utenlandsk nettbutikk, koster vel omtrent halvparten.........

Gid det lenge lenge lenge må fortsette........
Supertramp, hvilke utgaver har du av "crime of the century" på digital/analog og hvilke syns du låter best?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Supertramp har vel ikke kommet med noen de luxe utgaver ennå?, men remastringene på CD fra 2003 er meget bra ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Supertramp, hvilke utgaver har du av "crime of the century" på digital/analog og hvilke syns du låter best?
Den beste "Crime of… " jeg har hørt er den legendariske utgivelsen på vinyl fra Speakers Corner, som var en analog master direkte fra de originale analoge 1.generasjons studiomastere.

Den er fortsatt tilgjengelig fra Speakers Corner, og låter så til de grader mye bedre enn alt annet jeg har hørt at jeg kan ikke med min beste vilje forestille meg at noen annen klarer å få mer ut av de mastertapene.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.037
Vidar P skrev:
Espen R skrev:
Den beste "Crime of… " jeg har hørt er den legendariske utgivelsen på vinyl fra Speakers Corner, som var en analog master direkte fra de originale analoge 1.generasjons studiomastere.

Den er fortsatt tilgjengelig fra Speakers Corner, og låter så til de grader mye bedre enn alt annet jeg har hørt at jeg kan ikke med min beste vilje forestille meg at noen annen klarer å få mer ut av de mastertapene.
Ja, jeg vet at den er superb. Ken Scott fremhevet i et intervju den aller første engelske utgaven som var kuttet av Decca. Den var kuttet opp til den standarden som var lagt for klassisk musikk. Etter det gikk det bare nedover, sa Scott. (han har sikkert ikke hørt speakers corner).

Supertramp på digital er stort sett et begredelig kapittel.

Nå har Universal Japan mulighet til å forandre på dette med SHM-SACD. Får inderlig håpe at de gjør det.

S

Supertramp

Gjest
Jeg har kun digitalutgave "Original recording remastered" A&M 069493346-2
Har LP også, men den har ikke vært i bruk siden forrige årtusen..... :)

Vurderer SHM-CD utgave, men vet ikke om den er mye (hørbar) bedre :)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.037
Supertramp skrev:

Styr unna SHM-CD når d gjelder Supertramp. De er basert på PCM digitalmastere brukt for de ordinære remaster-CD'ene. Og disse PCM digitalmastere er ikke produsert for et audiofilt publikum, mem for "massene".

S

Supertramp

Gjest
OK, da får det bli SHM-SACD hvis det kommer....

Men NÅR kommer Paris på DVD/BD?.....
Det sitter visst en fyr i Australia med mastertapene/opptakene.....

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.810
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Supertramp skrev:

Det ante meg, Supertramp sitter på Supertramp vinyl som ikke brukes. Og hvem vet hva annet som skjuler seg da :)
Enten gir du etter for fornuft og følelser og sveiver opp vinylspilleren igjen, ellers så tømmer du loftet og sender meg en PM.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg kunne ha tenkt meg gode utgivelser av de to første albumene jeg. Synes egentlig de var vel så tøffe som de mer kjente fra senere ("Crime…" er jo konge da).

S

Supertramp

Gjest
Jøgga, det kommer, det kommer. Vi flytter i november og da skal jeg få rigget opp spiller igjen.
Men kanskje må jeg kjøpe ny :) :)
Uansett må jeg kjøpe PU og det står vel mellom Ortofon Concorde >< Audio-technica, f.eks AT33EV

Time will show - og ja, det er mye spennende vinyl i esker på loftet.

Topp Bunn