Lure virkelig på kor heftig trommene til Keith Moon vil høres ut på denne,pass på høyttalerneEspen R skrev:Du vet ikke hva en delux-utgave av gamle klassikere er før du har holdt en av de nye japanske SHM-SACD'er i hånda. Innpakning/cover er av en standard som bare japanerne klarer. Lyden er i de fleste tilfeller state-of-the art.
Ja, de koster 320-330 norske kroner. Men jeg syns jeg får noe igjen for pengene og produktet gir meg eierglede.
Disse venter jeg i posten om et par uker:
- Velvet Underground & Nico
- The Who - Who's next
- Dire Straits - S/T
- Black Sabbath - Paranoid
- Miles Davis - Relaxin
Her er det ikke mye kompresjon og falsk EQ, det kan jeg si!.
For noen uker siden kunne man lese på nettet at de originale 2-spors mastertapene av The Who var funnet frem fra arkivene i england, deretter gjort en helt "flat" analog-DSD overførsel, og DSD masteren ble deretter sendt over til Japan for denne SHM-SACD utgivelsen. Det er sånt jeg liker å lese!![]()
Hvor er det du handler disse? Har ikke sett dem til disse (relativt) fornuftige priserEspen R skrev:Du vet ikke hva en delux-utgave av gamle klassikere er før du har holdt en av de nye japanske SHM-SACD'er i hånda. Innpakning/cover er av en standard som bare japanerne klarer. Lyden er i de fleste tilfeller state-of-the art.
Ja, de koster 320-330 norske kroner. Men jeg syns jeg får noe igjen for pengene og produktet gir meg eierglede.
Disse venter jeg i posten om et par uker:
- Velvet Underground & Nico
- The Who - Who's next
- Dire Straits - S/T
- Black Sabbath - Paranoid
- Miles Davis - Relaxin
Her er det ikke mye kompresjon og falsk EQ, det kan jeg si!.
For noen uker siden kunne man lese på nettet at de originale 2-spors mastertapene av The Who var funnet frem fra arkivene i england, deretter gjort en helt "flat" analog-DSD overførsel, og DSD masteren ble deretter sendt over til Japan for denne SHM-SACD utgivelsen. Det er sånt jeg liker å lese!![]()
Høre bra ut,har Who`s Next på vinyl og den e herlig å lytte til ;D Du har nok noe å glede dæ tilEspen R skrev:F.E., jeg tror jeg bortimot kan garantere at det ikke blir noen dynamikkompresjon her.
Men det er noen som kan oppleve at dynamikken på disse SHM-SACDer virker litt "avdempet". Men det er ikke fordi dynamikken er avdempet, men sannsynsligvis fordi de er vant med CD-lyd og denne "kanten" som stikker litt i øret, og da tolker dette som dynamikk. Men forvregning og dynamikk er slett ikke det samme. (RoDa vet akkurat hva jeg her snakker om).
Disse SHM-SACD'er er gjennomgående veldig smooth og analog i lyden.
326 kroner for en cd?Espen R skrev:De beste stedene å handle er HMV Japan og CD Japan. Begge nettbutikkene har stort utvalg, gode og pålitelige netthandelsløsninger, god oppfølgning, rask levering og god embalage.
4500 japanske yen er etter dagens kurs 326 kroner.
Prøv et par!![]()
Dynamikk er et veldefinert begrep.Espen R skrev:F.E., jeg tror jeg bortimot kan garantere at det ikke blir noen dynamikkompresjon her.
Men det er noen som kan oppleve at dynamikken på disse SHM-SACDer virker litt "avdempet". Men det er ikke fordi dynamikken er avdempet, men sannsynsligvis fordi de er vant med CD-lyd og denne "kanten" som stikker litt i øret, og da tolker dette som dynamikk. Men forvregning og dynamikk er slett ikke det samme. (RoDa vet akkurat hva jeg her snakker om).
Disse SHM-SACD'er er gjennomgående veldig smooth og analog i lyden.
Hvorfor ikke? Det var ikke småpenger vi betalte for audiofile vinylplater for 30 år siden heller.Anonym skrev:326 kroner for en cd?Espen R skrev:De beste stedene å handle er HMV Japan og CD Japan. Begge nettbutikkene har stort utvalg, gode og pålitelige netthandelsløsninger, god oppfølgning, rask levering og god embalage.
Prøv et par!![]()
Ja, og hva med CD'er på åttitallet? Prislappen står på noen av av platene, de kostet meg som regel 159,- og 169,- på midten av 80-tallet, det tilsvarer rundt vel 300 i dag justert for inflasjon og kjøpekraftbaluba skrev:Hvorfor ikke? Det var ikke småpenger vi betalte for audiofile vinylplater for 30 år siden heller.Anonym skrev:326 kroner for en cd?Espen R skrev:De beste stedene å handle er HMV Japan og CD Japan. Begge nettbutikkene har stort utvalg, gode og pålitelige netthandelsløsninger, god oppfølgning, rask levering og god embalage.
Prøv et par!![]()
![]()
Greit nok om en er blodfan.baluba skrev:Hvorfor ikke? Det var ikke småpenger vi betalte for audiofile vinylplater for 30 år siden heller.Anonym skrev:326 kroner for en cd?Espen R skrev:De beste stedene å handle er HMV Japan og CD Japan. Begge nettbutikkene har stort utvalg, gode og pålitelige netthandelsløsninger, god oppfølgning, rask levering og god embalage.
Prøv et par!![]()
![]()
Tja, musikk som er god nok/populær nok til å bli gjenutgitt opptil flere ganger har sannsynligvis vært en melkeku for aktuelle plateselskap i ørten år. Ved gjenutgivelse er produksjonskostnadene tilnærmet lik null og det kreves sikkert også minimal med markedsføring.Supertramp skrev:Prisene er til tider "tragisk" lave. Noen dyrere utgivelser finnes som f.eks utgivelser denne tråden handler om, men i gjennomsnitt så er snitt-kostnaden lav.
Behovet for markedsføring av artister er til stede også om 10-20 år.nb skrev:Å gjenutgi back-katalog er det mest lønnsomme et plateselskap kan drive med, derfor gjør de det. Det har blitt påpekt av enkelte at om 10-20 år er det kanskje ikke noen back-katalog å gjenugi, da er plateselskapene i deep shit, noe de forsåvidt allerede er...Supertramp skrev:Prisene er til tider "tragisk" lave. Noen dyrere utgivelser finnes som f.eks utgivelser denne tråden handler om, men i gjennomsnitt så er snitt-kostnaden lav.
Supertramp, hvilke utgaver har du av "crime of the century" på digital/analog og hvilke syns du låter best?Supertramp skrev:For de av oss som fremdeles kjøper hardware musikk, så er det jo bare morsomt å shoppe.
Prisene er til tider "tragisk" lave. Noen dyrere utgivelser finnes som f.eks utgivelser denne tråden handler om, men i gjennomsnitt så er snitt-kostnaden lav.
Itunes-låter koster vel ca 8 pr låt, eller 80 for album.
CD'en, kjøpt fra utenlandsk nettbutikk, koster vel omtrent halvparten.........
Gid det lenge lenge lenge må fortsette........
Den beste "Crime of… " jeg har hørt er den legendariske utgivelsen på vinyl fra Speakers Corner, som var en analog master direkte fra de originale analoge 1.generasjons studiomastere.Espen R skrev:Supertramp, hvilke utgaver har du av "crime of the century" på digital/analog og hvilke syns du låter best?
Ja, jeg vet at den er superb. Ken Scott fremhevet i et intervju den aller første engelske utgaven som var kuttet av Decca. Den var kuttet opp til den standarden som var lagt for klassisk musikk. Etter det gikk det bare nedover, sa Scott. (han har sikkert ikke hørt speakers corner).Vidar P skrev:Den beste "Crime of " jeg har hørt er den legendariske utgivelsen på vinyl fra Speakers Corner, som var en analog master direkte fra de originale analoge 1.generasjons studiomastere.Espen R skrev:Supertramp, hvilke utgaver har du av "crime of the century" på digital/analog og hvilke syns du låter best?
Den er fortsatt tilgjengelig fra Speakers Corner, og låter så til de grader mye bedre enn alt annet jeg har hørt at jeg kan ikke med min beste vilje forestille meg at noen annen klarer å få mer ut av de mastertapene.
Styr unna SHM-CD når d gjelder Supertramp. De er basert på PCM digitalmastere brukt for de ordinære remaster-CD'ene. Og disse PCM digitalmastere er ikke produsert for et audiofilt publikum, mem for "massene".Supertramp skrev:Jeg har kun digitalutgave "Original recording remastered" A&M 069493346-2
Har LP også, men den har ikke vært i bruk siden forrige årtusen.....
Vurderer SHM-CD utgave, men vet ikke om den er mye (hørbar) bedre![]()
Det ante meg, Supertramp sitter på Supertramp vinyl som ikke brukes. Og hvem vet hva annet som skjuler seg daSupertramp skrev:Jeg har kun digitalutgave "Original recording remastered" A&M 069493346-2
Har LP også, men den har ikke vært i bruk siden forrige årtusen.....
Vurderer SHM-CD utgave, men vet ikke om den er mye (hørbar) bedre![]()