Deilige Danmark

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg er i Danmark noen uker, og har i den forbindelse sett på TV. Det jeg så var en artig reportasje fra en landsby i Danmark (navnet husker jeg desverre ikke).

Her var det en lien gjeng evangelister som protesterte mot byens bordell. De laget en liten demo og sang noen ustemte sanger.

Dette fik landsbyboerene til å føle seg truet. Og de inkalte til et fellesmøyte på forsamlinghuset for å organisere seg mot de evangeliske kreftene. Det var stor bekymring for at disse skulle begynne å kjøpe opp hus i byen og lage sin egen evangeliske ghetto. De lot jo ikke sine barn gå på de lokale skolene osv. og disse var allerede truet med nedleggelse pga. lavt elevtall. De laget også et fond som skulle stå imot evangelistenes oppkjøp av hus i byen.

De var ikke imot kristne som sådan, folk fikk tro det de ville, men denne evangeliske sekten ville bare skape splid og uro i byen.

Jeg ønsker dem riktig lykke til og håper de får beholde både sin livvstil, skole og bordell.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.646
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm...

Minner mistenkelig om et plott fra en av stjernetegnfilmene... ;D

Johan-Kr

G

Gjestemedlem

Gjest
Hmm...

Minner mistenkelig om et plott fra en av stjernetegnfilmene...  ;D

Johan-Kr

Kan nesten høres slik ut ja. Men jeg forsikerer om at dette ikke er tull. Reportasjen ble sendt på DR1 i går kveld.

G

Gjestemedlem

Gjest
Har letet etter noe i de danske aviser om saken og har funnet dette:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article256836.ece

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article258054.ece

http://avisen.dk/borgere-vil-beskytte-bordel-020107.aspx

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=601853&previousRenderType=6

Her er endel sitater om saken som var samlet på en side:

I sommer blev syv kristne børn meldt ud af Arnborgs landsbyskole. Men bortset fra det kan ingen sige nøjagtigt, hvor mange evangelister, der befinder sig i byen. Og heller ingen kan sætte ord på, hvorfor folk ikke kan lide dem. Alligevel breder frygten sig for at blive opslugt eller måske endda fordrevet i sin egen by. Så nu har en gruppe borgere stiftet investeringsforeningen Arnborg Invest, der skal købe tomme huse op, før evangelisterne flytter ind i dem. »Vi skal være hurtige«, siger Bjarne Jensen fra borgerforeningen, der også er formand for investeringsforeningen, »Jeg kan love dig for, at vi skal være hurtige. Og det er vi også«.
Arnborg Invest har indtil videre solgt 81 anparter À 5.000 kroner og mangler nu bare nogle ledige og ikke alt for dyre huse at sætte pengene i. Så evangelisterne ikke kommer og overtager magten, forklarer Bjarne Jensen:
»De bidrager jo ikke med noget her i byen – deltager ikke i foreningslivet, kommer aldrig i hallen og hjælper i det hele taget slet ikke med at løfte noget som helst, ja bort set fra, at de måske handler lidt i Brugsen en gang imellem. Vi frygter, at der sker det samme her, som i Gørløse«.

Gyset fra Gørløse Her er evangelisterne nemlig for længst rykket ind. Ifølge Bjarne Jensens oplysninger ejer de kristne mindst 25 huse i landsbyen ved Hillerød. Som borgerforeningsformand mailer han jævnligt med borgerforeningsformanden i Gørløse, og gøs med ham, da forsamlingshuset sidste år blev forpagtet af et evangelistpar. Helt slemt blev det, da Gørløse en morgen i november vågnede op til et anonymt forslag om at gribe til våben: »Lad det komme til borgerkrig, hvis det er måden at stoppe dem på«, stod der på løbesedler og lygtepæle rundt om i byen.

[…]

Den pensionerede fisker gik… hen til evangelisterne og fortalte dem, at de var hjernedøde. Måske bandede han også lidt, erkender han. Og så blev han stående i det, der skulle blive hans livs første demonstration. To dage i træk stod han der ene mand. Så tilkaldte han forstærkning. Opildnede arnborgere begyndte at skrive løbesedler. De fabrikerede bannere, lavede underskriftsindsamling og trak i overtøjet, når de hørte salmesang fra huset på Skjernvej.

[…]

… et par huse derfra er Jørn Rex Jensen og hans kone på vej til Canarieøerne »for at hvile hovedet«. Men det betyder ikke, at krigen er slut, lover han: »Vi skal ikke sove nu. Nu må vi stå sammen og holde evangelisterne væk fra byen. De kan ikke indordne sig og vil heller ikke have deres børn nede i vores skole. Det har vi ikke en skid at bruge til«.“

Topp Bunn