Forsterkere Defekt forsterker

Stian Moen

Bransjeaktør
Ble medlem
18.09.2012
Antall liker
7
Hei

Håper noen kan hjelpe meg.

Relativt gammel Yamaha AX-396 begynner tilsynelatende å slite...

Problem: Lyden i høyre høyttaler er svakere enn på venstre side. Hodetelefoner funker bra. Det samme gjør funksjonen "CD direct amp". Men jeg spiller mest vinyl og det ble plutselig ikke så gøy nå lenger. Høyttalerne er friske og fine Krix Equinox. Jeg har byttet om på høyttalere, kabler etc. Problemet vedvarer.

Noen som kan ane om dette kan fixes?

Evt. hvor burde jeg begynne å lete for å finne en ny forsterker i prisklassen 2000 - 6000? Phonoutgang er et must.

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Hvis den er ok på hodetelefoner, så er den sannsynligvis ok på høyttalere. Hodetelefonutgangen er nesten samme som høyttalerutgangen på de fleste forsterkere. Hvis det bare er problem når du spiller vinyl, så sjekk kontaktene på platespilleren, evt kontakten mellom headshell og arm.

Stian Moen

Bransjeaktør
Ble medlem
18.09.2012
Antall liker
7
Takk for svar. Det er dårlig lyd fra CD spiller og PC via DAC også. CD spiller bare rent når funksjonen "CD direct amp" er på.

Stian Moen

Bransjeaktør
Ble medlem
18.09.2012
Antall liker
7
Jeg må legge til at jeg nettop har flyttet, og forsterkeren kan ha blitt utsatt for litt brå temperaturendringer. Kan spenning/stikkontakter være noe å se på?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Høres ut som et problem i forforsterkerdelen. CD direkt hopper over en del av forforsterkeren, og det er sannsynligvis der. Prøv å vri balansekontrollen frem og tilbake noen ganger og hør om noe endrer seg. Prøv også inngangsvelgerene noen ganger. Hvis du har kontaktrens, så åpne forsterkeren og spray på poptmetre og inngangsvelger.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Har den stått i romtemp noen timer før du koblet til strøm og slo den på så skulle ikke dèt ha noe å si.

Ville sjekket høyttalerledninger og oppkobling av disse, byttet om på tilkobling av V og H kanal for å se om problemet forflytter seg til høyre side.

Hvis noe teknisk feil med selve forsterker - må du sikkert til reparatør, og vil sikkert koste noe avhengig av feil.

Blir jo ei vurdering da opp mot ny forsterker i prisklasse som du skisserer.

Stian Moen

Bransjeaktør
Ble medlem
18.09.2012
Antall liker
7
Takk for innspill. Åpnet boksen og fiklet litt. Høyre høyttaler kom tilbake. Da er det nok kontaktspray neste. Det er vel kanskje som et sykdomstegn å regne?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Ikke noe videre, nærmest som en forkjølelse. Den vil nok være fin lenge om du sprayer den.

Topp Bunn