Decca SACD`er fra Esoteric

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rico; jeg har ikke hørt utgavene. (Så hvorfor skrive i tråden, sier du sikkert)

Men; jeg kjenner innspillingene ut og inn, dette er blant standardrepertoiret av det beste fra Decca, og det skorter ikke akkurat på versjoner! Kertesz'en er jo en av de beste New World-symfoniene som er innspilt, om enn nokså gammeldags ift f.eks Giulini. Men den fins på en eminent LP fra Speakers Corner.

Vil du ha mitt råd, så snus på Original Masters-boksene fra Decca; der er det audiofile remastere direkte-fra-tape-til-disc med en voldsomt flott lydkvalitet som resultat. Både Curzon og Ansermet-innspillingene fins der!

http://deccaclassics.com/music/originalmasters/index.asp

http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/index.htms?ID=originalmasters

Utvalget av musikk er uendelig mye større i disse seriene, og jeg har til dags dato aldri hørt noen mer vellydende digitale utgaver av disse innspillingene. Og jeg må tilføye; jeg er litt kresen på slikt jeg også, så jeg mener det seriøst at de låter så bra som det er mulig å håpe på.

Mvh Vidar P

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.088
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Heftig prislapp: MSRP: $59.95

R

rico

Gjest
Selvfølgelig kan du skrive i tråden Vidar, bare hyggelig det :).

Jeg har om ikke alle så ihvertfall en stor del av Decca platene på LP fra Speakers samt noen original LP`er, og de aller fleste av dem er jo fantastisk bra, men er nok litt ekstra svak for Ansermet og De La Suisse. Original masters utgivelser står det vel også i hyllene. Men har hatt noen interessante opplevelser med SACD i de siste så jeg lurte vel bare på om Esoteric hadde fått enda litt ut av noen allerede fantastiske innspillinger, er enig i at prisen er litt stiv så det bør jo være bra saker :).

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.229
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Men; jeg kjenner innspillingene ut og inn, dette er blant standardrepertoiret av det beste fra Decca, og det skorter ikke akkurat på versjoner! Kertesz'en er jo en av de beste New World-symfoniene som er innspilt, om enn nokså gammeldags ift f.eks Giulini. Men den fins på en eminent LP fra Speakers Corner.

Smaken er som baken sies det ;).
Etter min mening er Kertzes den tristeste og mest fargeløse New World jeg har hørt.....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Med sine lave tempi, artikulerte perkusjon etc så er den dømt til å dele folks meninger. Allikevel er den fortsatt blant de New World-symfoniene som er mest rosende omtalt og velansett både i klassisk presse og på klassiske fora; så den er nok neppe uten meritter, det er vel heller det at du ikke sympatiserer med de. Og det er jo helt greit det, har det ofte slik med velomtalt musikk jeg også. Noen som nevnte Hagen Qt, A Hewitt, R Ricci og andre uhyrligheter her..? :)

Mvh Vidar P

R

Roysen

Gjest
Jeg har alle fire utgivelsene og de er noe av det bedre jeg har av klassisk musikk - rent lydmessig.

Mvh
Roysen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
De fleste Decca-innspillinger fra denne perioden har høy lydkvalitet i nær sagt enhver seriøs utgivelse. Det er jo blant de beste lydinnspillinger som er gjort. Rett fra original analog mastertape er de jo dømt til å låte suverent nær sagt uansett, så lenge operatørene er edrue og ellers vet opp-ned på en båndavspiller.

Om dette er innspillinger du har fra OM-serien Rico, så vil jeg skynde meg å tilføye at denne serien generelt i de fleste tilfeller holder et minst like høyt lydkvalitetsnivå som de aller fleste audiofile gjenutgivelser jeg har hørt. Og det er ikke få kan jeg love; siden jeg har samlet komplettistisk på alle serier som har vært utgitt på audiofile remastere innen "golden-age" jazz og klassisk i mer enn 15 år.

Mvh Vidar P

R

rico

Gjest
Vidar P skrev:
De fleste Decca-innspillinger fra denne perioden har høy lydkvalitet i nær sagt enhver seriøs utgivelse. Det er jo blant de beste lydinnspillinger som er gjort. Rett fra original analog mastertape er de jo dømt til å låte suverent nær sagt uansett, så lenge operatørene er edrue og ellers vet opp-ned på en båndavspiller.

Om dette er innspillinger du har fra OM-serien Rico, så vil jeg skynde meg å tilføye at denne serien generelt i de fleste tilfeller holder et minst like høyt lydkvalitetsnivå som de aller fleste audiofile gjenutgivelser jeg har hørt. Og det er ikke få kan jeg love; siden jeg har samlet komplettistisk på alle serier som har vært utgitt på audiofile remastere innen "golden-age" jazz og klassisk i mer enn 15 år.

Mvh Vidar P
Enig i at Decca innspillingene er noe av det beste som er gjort, det er ikke mye som overgår dem ihvertfall. Også enig i at lyden (på de jeg har...) på platene i OM serien er fantastisk bra (til å være CD... ;)), og som vi alle vet så er kvaliteten på Speakers LP pressingene superb. Har vel også samlet på plater i noen (ti)år så det er blitt noen hyllemeter, og selv om det sikkert er flere som har kjøpt mer klassisk enn meg så har man jo opparbeidet noen inntrykk og oppfatninger. Men dine inntrykk blir satt pris på :). Som sagt så ble jeg bare litt nyskjerrig på hvordan disse Esoteric platene låt, derfor tråden, da spesielt på bakgrunn av noen positive inntrykk av SACD vs. CD på plater fra AP, Top Music, HM, BSO ++ i det siste.

Roysen; hvor kjøpte du dem og kan du utdype litt mer hva du synes om lyden, ekstra interessant hvis du har sammenlignet de mot andre av samme.

R

Roysen

Gjest
rico skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Enig i at Decca innspillingene er noe av det beste som er gjort, det er ikke mye som overgår dem ihvertfall. Også enig i at lyden (på de jeg har...) på platene i OM serien er fantastisk bra (til å være CD... ;)), og som vi alle vet så er kvaliteten på Speakers LP pressingene superb. Har vel også samlet på plater i noen (ti)år så det er blitt noen hyllemeter, og selv om det sikkert er flere som har kjøpt mer klassisk enn meg så har man jo opparbeidet noen inntrykk og oppfatninger. Men dine inntrykk blir satt pris på :). Som sagt så ble jeg bare litt nyskjerrig på hvordan disse Esoteric platene låt, derfor tråden, da spesielt på bakgrunn av noen positive inntrykk av SACD vs. CD på plater fra AP, Top Music, HM, BSO ++ i det siste.

Roysen; hvor kjøpte du dem og kan du utdype litt mer hva du synes om lyden, ekstra interessant hvis du har sammenlignet de mot andre av samme.
Jeg kjøpte de her: http://www.musicdirect.com ellers har jeg ikke orignalene så jeg har ikke gjort sammenlignet med de, men de holder topp lydkvalitet sammenlignet med de beste jeg har fra FIM, ABC Record, Chesky Records, Reference Recordings, Top Music, Blue Coast Records etc.

Mvh
Roysen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Chesky, ABC, RR etc har vel aldri utgitt disse? Har de det?

Jeg har Chesky's RCA Living Stereo-utgivelser, og de er fine de forresten.

Mvh Vidar P

R

Roysen

Gjest
Vidar P skrev:
Chesky, ABC, RR etc har vel aldri utgitt disse?

Mvh Vidar P
Nei, det har de ikke. Jeg snakker om lydkvaliteten på de nevnte Esoteric remastrede Decca - utgivelsene sammenlignet med de beste innspillingene jeg har generellt sett. Vi snakker altså om lydkvalitet noe som det er mulig å gjøre seg opp en mening om samme hvilken type musikk som ligger lagret på skiven. Noen bedre sammenligning kan jeg ikke gi da jeg ikke har hørt hverken orginalen eller noen andre remastere av disse utgivelsene. Om de er bedre enn disse kan jeg derfor ikke uttale meg om, men at det er noe av det bedre lydmessige jeg har i min samling står jeg fortsatt ved.

Mvh
Roysen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det var kanskje lett å ta det dithen at du sammenliknet remastere av de innspillingene vi snakket om; men takk for oppklaringen. Det blir kanskje vanskelig å sammenlikne remastere når originalinnspillingene er forskjellige.

Mvh Vidar P

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.229
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:

Men det finnes da unntak. Blant Speakers Corners ellers så ypperlige LP reutgivelser er Szell's Water Music på Decca en kalkun. Foruten å være en nitrist tokning; Særlig Royal Fireworks - ikke mye fyrverkeri der i gården. Lyden er tynn; særlig fiolinene som låter surt i tillegg, trolig grunnet hørbar wow og flutter. I tillegg er det endel forvregning i kraftige passajer samt betydelige svigninger i volumet (tilnærmet dropouts) på menuett. Styr unna....

Topp Bunn