Går ut fra at BHO og Realist ikke driver skyttersport eller jakt!
En slik fallviltgruppe er jegere som er tilgjengelige for viltnemda i kommunen og gjør et stykke "jobb" på vegne av denne. Dessverre er det slik at det er veldig mye formaljuss knyttet til slik "arbeid", og formaljuss synes på mange måter viktigere enn resultatet, dvs en raskest mulig human avliving av dyret.
Standard straff for brudd på slik formaljuss er vanligvis, bøter, inndragning av jaktvåpen, inndragning av våpenlises, inndragning evt tvangssalg av andre våpen en eier, samt inndragning av retten til å drive jakt i en periode fra 5 år til evig! For å være ærlig ville jeg ikke risikere en slik straff, selv om det i praksis ikke vil være snakk om fengsel. Relatert til oss ville det være som om HiFien ble beslagelagt, alt annet lydutstyr ble beslagelagt og du fikk ikke høre musikk i en periode på fra 5 år til evig!
Det høres tåpelig ut men det er slik det praktiseres!! Og flere er dømt og straffet slik! En gruppe fra viltnemda som skulle felle en skadeskutt elg var så uheldige at da dyret ble funnet var det blitt skumt. Man vurderte det slik at det mest humane var å bruke kunstig lys og avslutte dyrets lidelser. Resultatet ble slik jeg skisserte overfor. Begrunnelsen viste seg å være at selv om det var snakk om å avslutte dyrets lidelser var det i lovens forstand "jakt", og jakt med bruk av kunstig lys er straffbart! Det selv om disse var utsendt fra Viltnemda og INGEN av de involverte hadde vært med i det jaktlaget som hadde skadd dyret til å begynne med.
Jeg hadde besøk av en skabbrev i hagen. Jeg ringte politiet og de hadde ikke mulighet til å komme, de ville ikke bry Viltnemda da det "bare" var en rev. Jeg fikk uten videre lov til å avlive dyret i hagen, dvs i tettbyggd strøk. Men jeg fikk ikke lov til å bruke salonggevær, cal22 hvilket ville ha vært det tryggeste, og helt tilstrekkelig for å avlive dyret. Nei jeg måtte bruke kraftigere våpen. Jeg fikk ikke lov til å bruke håndvåpen da det er generellt forbudt til jakt. Jeg kunne da tatt en Cal 222Rem eller 308Win men hadde ikke ekspanderende ammo der og da, så de fikk jeg ikke bruke. Jeg hadde hagle med ikke annet enn gammel ulovlig blyhagl så den kunne jeg heller ikke bruke. Svaret fra politiet var for hvert spørsmål at om jeg gjorde det ville jeg bli straffeforfulgt, med straffereaksjon som skissert overfor! Resultatet var at den stakkars reven, som var klart plaget av skabb, fikk gå videre uten at den fikk slippe videre plager og med den akutte risikoen for at den ville smitte andre dyr.
Hvorfor skal enkeltpersoner utsette seg for slikt når det er så klart at de som er satt til å administrere dyrevelferden gir så totalt fan i dyrevelferden bare de får håndheve sine bestemmelser!