DC-sperre på NLE 19?

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei,

Jeg bruker 2 stk NLE-19 + attenuator med batteridrift som balansert pre-amp. Det er flere brukere av anlegget og "noen" har glemt å skru av batteriforsyningen etter bruk. Når forsynings-spenningen har blitt for lav har dette trolig resultert i DC på utgangen, som ble forsterket i effekttrinnet og ødelagt et høyttalerelement. Klok av skade ønsker jeg nå å montere kondensatorer som DC-sperre på utgangen av NLE-19.

Hvilke verdier og hvilken type kondis bør jeg bruke for å degradere lydkvaliteten minst mulig? Holder det å bruke en kondis per kanal (på jord/XLR pinne 1) eller må både+ og - ha hver sin kondensator (tror det var slik på min gamle EC 4.5)?

Håper noen har gode råd!
- josi

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Lag heller en auto-mute-funksjon eller auto-power-off ved lav spenning, så slipper du kondisene i signal-veien
Arne K

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.849
Hei,

Jeg bruker 2 stk NLE-19 + attenuator med batteridrift som balansert pre-amp.  Det er flere brukere av anlegget og "noen" har glemt å skru av batteriforsyningen etter bruk.  Når forsynings-spenningen har blitt for lav har dette trolig resultert i DC på utgangen, som ble forsterket i effekttrinnet og ødelagt et høyttalerelement. Klok av skade ønsker jeg nå å montere kondensatorer som DC-sperre på utgangen av NLE-19.

Hvilke verdier og hvilken type kondis bør jeg bruke for å degradere lydkvaliteten minst mulig?  Holder det å bruke en kondis per kanal (på jord/XLR pinne 1) eller må både+ og - ha hver sin kondensator (tror det var slik på min gamle EC 4.5)?

Håper noen har gode råd!
- josi
Send mail til partsconnexion (www.partsconnexion.com), fortell hva hva du skal bruke kondisene ti, utgangsimpedansen på NLE 19 og inngangsimpedansen på effekt-trinnet og be om anbefaling. Så kan du kjøpe det de anbefaler.

R

Ronny_D

Gjest
Hei,

Jeg bruker 2 stk NLE-19 + attenuator med batteridrift som balansert pre-amp. Det er flere brukere av anlegget og "noen" har glemt å skru av batteriforsyningen etter bruk. Når forsynings-spenningen har blitt for lav har dette trolig resultert i DC på utgangen, som ble forsterket i effekttrinnet og ødelagt et høyttalerelement. Klok av skade ønsker jeg nå å montere kondensatorer som DC-sperre på utgangen av NLE-19.

Hvilke verdier og hvilken type kondis bør jeg bruke for å degradere lydkvaliteten minst mulig? Holder det å bruke en kondis per kanal (på jord/XLR pinne 1) eller må både+ og - ha hver sin kondensator (tror det var slik på min gamle EC 4.5)?

Håper noen har gode råd!
- josi
I hvilken ende av kabelen syns du kondisen skulle stå da ?

Hvorfor slår ikke forsterkeren høytalerne fra når det er DC på utgangen ? Er det virkelig usikra greier å få kjøpt i dag da ?
Isåfall mangler du en av de mere vitale sikringskretsløp som jeg syns skal være i ett slutt-trinn.
Som en kompis sa : kjøp billi kjøp hele tia, kjøp dyrt og kjøp en gang !

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Takk for svar så langt!

Ser at LC Audio anbefaler 1-2,2 mikrofarad i serie med inngangssignalet hvis fare for DC inn på ZAPpulse. Høres det fornuftig ut også for andre forsterkere?

Ronny D skriver: "Hvorfor slår ikke forsterkeren høytalerne fra når det er DC på utgangen ? Er det virkelig usikra greier å få kjøpt i dag da ?" Er vi ikke på DIY sidene, Ronny?

Mvh. josi

R

Ronny_D

Gjest
Joda ? Og hvorfor har da ikke prototypen enda fått sikringskretsløp ( forsikrngskrets )? En relestyring fikser du fort ettersom du allerede har sprengt budsjettet en gang. Samt det er lurt med en forsikring slik at ringvirkninger av feil reduseres.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.295
Sted
Holmestrand
Hei,

Jeg bruker 2 stk NLE-19 + attenuator med batteridrift som balansert pre-amp.  Det er flere brukere av anlegget og "noen" har glemt å skru av batteriforsyningen etter bruk.  Når forsynings-spenningen har blitt for lav har dette trolig resultert i DC på utgangen, som ble forsterket i effekttrinnet og ødelagt et høyttalerelement. Klok av skade ønsker jeg nå å montere kondensatorer som DC-sperre på utgangen av NLE-19.

Hvilke verdier og hvilken type kondis bør jeg bruke for å degradere lydkvaliteten minst mulig?  Holder det å bruke en kondis per kanal (på jord/XLR pinne 1) eller må både+ og - ha hver sin kondensator (tror det var slik på min gamle EC 4.5)?

Håper noen har gode råd!
- josi
Hvis problemet skulle opptre slik som du beskriver det burde du ikke da ha 2 brente elementer?
Har du testet hva som skjer ved lav batterispenning? Får du virkelig DC ut? I så fall har du sjekket om effekttrinnet ditt videresender DC, og i så fall forsterkes DC-komponenten?
Har litt vanskelig å forstå at noen skulle lage en utgangsforsterker som forsterker likespenningskomponenter. Dette er jo den sikre død for svært mange høytalere.

Topp Bunn