- Ble medlem
- 25.08.2005
- Antall liker
- 1
Jeg la dette spørsmålet inn i en annen tråd og har fått oppfordring i å starte en separat tråd om emnet. Orginaltråden var :
""Har noen liggende en kretstegning ellen en link til en løsning for DC-beskyttelse av utgangstrinn ? Det jeg tenker meg er en krets som kan sense DC i utsignalet
fra effektforsterker og som kan gi et signal for å bryte et rele i forbindelsen mellom kondensatorbank og forsterkermodul ""
Liten kommentar : Ja jeg vet at dette kan løses med koblingskondensator , men hele tanken er å ikke ha noe i serie med utsignalet. Derfor ser jeg heller ikke for meg noen løsning hvor man bryter utsignalet med et rele. Da vil jeg heller bryte spenningstilførselen.
KJ var elskverdig nok til å svare :
""Har noen liggende en kretstegning ellen en link til en løsning for DC-beskyttelse av utgangstrinn ? Det jeg tenker meg er en krets som kan sense DC i utsignalet
fra effektforsterker og som kan gi et signal for å bryte et rele i forbindelsen mellom kondensatorbank og forsterkermodul ""
Liten kommentar : Ja jeg vet at dette kan løses med koblingskondensator , men hele tanken er å ikke ha noe i serie med utsignalet. Derfor ser jeg heller ikke for meg noen løsning hvor man bryter utsignalet med et rele. Da vil jeg heller bryte spenningstilførselen.
KJ var elskverdig nok til å svare :
Flere innspill mottaes med stor takkJeg har ikke noe kretsskjema liggende, men du kan konstruere dette med 1: et lavpassfilter (knekkfrekvens på f.eks. 1 HZ) som tar signalet fra høyttalerterminalene, 2) en likeretter for signal ut fra lavpassfilteret, og 3) en komparator med nullreferanse og hysteres ift. hvor stor DC-nivå du kan akseptere (f.eks 50 m.v., justert for evt. forsterkning i lavpassfilteret og likeretter). Komparatoren kan drive rele og evt. en lysdiode for indikering.
Forresten .. du vil antagelig ha behov for å beskytte inngangen til lavpassfilteret, dvs. egentlig inngangen til opampen som du lager lavpassfileteret rundt, mot for høy inngangsspenning, dvs med noen dioder fra inngangen til lokal spenningsforsyning.