DC beskyttelse av utgangstrinn

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
1
Jeg la dette spørsmålet inn i en annen tråd og har fått oppfordring i å starte en separat tråd om emnet. Orginaltråden var :
""Har noen liggende en kretstegning ellen en link til en løsning for DC-beskyttelse av utgangstrinn ? Det jeg tenker meg er en krets som kan sense DC i utsignalet
fra effektforsterker og som kan gi et signal for å bryte et rele i forbindelsen mellom kondensatorbank og forsterkermodul ""

Liten kommentar : Ja jeg vet at dette kan løses med koblingskondensator , men hele tanken er å ikke ha noe i serie med utsignalet. Derfor ser jeg heller ikke for meg noen løsning hvor man bryter utsignalet med et rele. Da vil jeg heller bryte spenningstilførselen.

KJ var elskverdig nok til å svare :
Jeg har ikke noe kretsskjema liggende, men du kan konstruere dette med 1: et lavpassfilter (knekkfrekvens på f.eks. 1 HZ) som tar signalet fra høyttalerterminalene, 2) en likeretter for signal ut fra lavpassfilteret, og 3) en komparator med nullreferanse og hysteres ift. hvor stor DC-nivå du kan akseptere (f.eks 50 m.v., justert for evt. forsterkning i lavpassfilteret og likeretter). Komparatoren kan drive rele og evt. en lysdiode for indikering.

Forresten .. du vil antagelig ha behov for å beskytte inngangen til lavpassfilteret, dvs. egentlig inngangen til opampen som du lager lavpassfileteret rundt, mot for høy inngangsspenning, dvs med noen dioder fra inngangen til lokal spenningsforsyning.
Flere innspill mottaes med stor takk

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.403
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg har ikke noe veldig konkret, men det går vel an å stjele noen ideer av de som har laget slikt før? Så slipper det å bli så komplisert.
Hvis jeg skulle laget noe slikt, ville jeg startet med å ha åpen utgang ved påslag. Etter at spenninger er stabile (1 Hz eller mindre båndbredde), kobles høyttaleren inn. Så kobles den ut igjen dersom det oppstår DC på utgangen. Vet ikke om det er nødvendig å koble i fra supplyspenningen til forsterkertrinnet. Det må i så fall bli litt anen timing på den funksjonen.

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
1
Jeg er absolutt på utkikk etter å koble vekk forsyningsspenningen, siden jeg er ute etter noe som kan benyttes i en PWM forsterker og ikke vil ha hele kondensatorladningen ut over høyttalerspolene om en av uttransistorene skulle gå føyken og lede for fult

Om noen vet om noen kretsløsninger jeg kan låne/stjele , blir jeg en glad mann

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.330
Torget vurderinger
1
Jeg la dette spørsmålet inn i en annen tråd og har fått oppfordring i å starte en separat tråd om emnet. Orginaltråden var :
""Har noen liggende en kretstegning ellen en link til en løsning for DC-beskyttelse av utgangstrinn ? Det jeg tenker meg er en krets som kan sense DC i utsignalet  
fra effektforsterker og som kan gi et signal for å bryte et rele   i forbindelsen mellom kondensatorbank og forsterkermodul ""

Liten kommentar : Ja jeg vet at dette kan løses med koblingskondensator , men hele tanken er å ikke ha noe i serie med utsignalet. Derfor ser jeg heller ikke for meg noen løsning hvor man bryter utsignalet med et rele. Da vil jeg heller bryte spenningstilførselen.

KJ var elskverdig nok til å svare :

Flere innspill mottaes med stor takk
Hei igjen,
fant forresten noe på ESP, se her, banalt enklet og greit (ser det ut til).

mvh
KJ

R

Ronny_D

Gjest
Har du tilgang på driveren til mosfeten kan denne ofte disables ved dc, og det er ikke så vanskelig å implementere. Utfordringen med å disable modulator eller forsyning er at kretsen da må gjøres latch and hold slik at den ikke kopler til igjenn da feilen tilsynelatende er frakoplet.
lavpasfiltreringen utgjør også forsinkelsen til kretsen.

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Hei Ronny D

Å lage en krets som regulere midtpunktet/sikrer mot null volt DC er mulig å lage.. Her er en løsning:

Enkelt konstruert med å lage symetrisk regulering v/hjelp av transistorer.

Effekt transistorene danner et midtpukt, midtpunktet som blir tilbakestyr av en transistor den har så 2 nye symetriske transistorer som igjen regulerer hver sin effektransistor. på den måten blir alt regulert til et midtpunkt...

om denne tankegangen lar seg integrere i ditt forsterkertrinn vet jeg ikke...

Finn fram... eller lei noen skolebøker om analogteknikk de skissere mange prinsipper på reguleringsteknikker....

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Det kan gjøres enklere også:

Lag en reguleringskrets som er justerbar på hver effektransistor, dvs endre arbeidsspenningene....

Topp Bunn