Datanerd?

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
I går tok lynet livet av datamaskinen min, det er en Fujitsu Siemens Amilo Pro.
Jeg kommer ikke lenger en til der windows logoen blinker i begynnelsen før den starter på ny igjen med samme turnus. Siden jeg er uten data nå så blir det vanskelig og svare på dette innlegget så om noen vet råd evt. bor i nærheten av Egersund så kontakt meg gjerne på 92843429.

Ekstremt trøttende greier som jeg håpet på og få fikset igjen da mitt budjsett heller skulle rukket til andre oppgraderinger innen hifi og ikke datamaskiner.
Men hjelpende vil bli belønnet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Uffda, lyn kan være skumle greier ja. Det som nok har skjedd er at det har samlet seg for mange tunge elektroner i området rundt oppstartschippen. Dette fører til økende motstand i oppstartsfasen, og når den kommer til omtrent det stadium der det er nødvendig å kjempe seg forbi windows logoen blir det bare for mye. Den enkleste måten å ølse problemet på er å senke maskinen ned i et bøtte med vann tilsatt endel kaustisk soda. Til en 10 liter bøtte trenger du bare 0,5dl kaustisk soda. Dette vil frigjøre de tunge elektronene etter ca 20 minutter. Men pass på å ta ut batteriet først og la maskinnen tørke minst 1 døgn på et varmt baderomsgulv etterpå.

Her ser man tydelig hva som har hendt.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.915
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg opplevde det samme på min gamle Siemens Amilo laptop. Jeg tok den med ned til Jæren Data (som er noen kløppere ;)). Det viste seg at det var et minnekort som hadde tatt kvelden.
Dersom det kun er dette er det ikke snakk om hverken noe særlig arbeid, eller delepris, og er rimelig fort gjort!

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Det hørtes skummelt ut med kaustisk soda, er dette fakta?
Jæren Data er notert, får ta meg en tur i morgen og sjekke opp i det. Heldigvis er mine foreldre på ferie så jeg fikk låne min fars laptop til de kommer tilbake i det minste ;)

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Den enkleste måten å ølse problemet på er å senke maskinen ned i et bøtte med vann tilsatt endel kaustisk soda.
Fy deg. ;D ;)

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.367
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Necroth,

Det kan høres ut som om RAM'en i maskinen din har fått seg en smell. Hvis maskinen har flere enn ett RAM-kort, kan du forsøke å feilsøke ved ta ut ett av av dem om gangen, og se om maskinen starter ok da.

...Jæren Data (som er noen kløppere)...
??? Det er ikke min erfaring, akkurat. Min lokale Jæren Data filial mente at min maskin var bare til å kassere, når det var bare en enkelt BIOS-parameter som var feil. Og de er skamløst dyre på endel rekvisita. En 5 grams tube Artic Silver, som alle andre steder koster ca. kr 80.- , skulle de ha 175 kroner for. :eek: I tillegg var de frekke nok til å påstå at alle andre selger med tap. :mad:

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
RAM? Hva er det ;) Du kan kalle meg bestefar når det kommer til det tekniske på datamaskiner ;D

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Virker jo som den ikke får til å laste inn operativsystemet. DET kan jo tyde på at harddisken ikke fungerer som det skal, ELLER problemer med RAMmen - altså arbeidsminnnet.
I og med at du ikke har særlig peiling på data så blir rådet å rett og slett levere hele stasen inn til service.
NÅ ser jeg fram til belønningen... :)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.066
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Random Access Memory, om det sier deg mer... Det er også nesten det eneste på en bærbar pc en hoppende amatør kan gjøre noe med. Skru maskina med rompa i været, ca midt på er det ei luke med en skrue. Hvis du skrur opp, ser du RAMen. Er du heldig er det to brikker, og du kan prøve med en av gangen. Finn maskina di her: http://support.fujitsu-siemens.com/com/support/manuals.html og se om du finner bedre beskrivelse. Hvis det ikke er RAMen, eller du har bare en brikke, blir det dyyyyrt. Hvis maskina starter normalt med en brikke tatt ut, vet du problemet. Sannsynligheten for at det bare er RAM som er svidd av lynet er nok dessverre ikke av de største, og prognosen er ikke så veldig god. En bærbar er så tett pakket med korte signalveier og halvledere i mølje at den nok har sluppet den magiske blå røyken fra flere steder, og du må ha profesjonell hjelp til å fange den og stappe den tilbake.

Bernt K

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.367
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Hei Bestefar, ;)

toriamos skrev:
Virker jo som den ikke får til å laste inn operativsystemet. DET kan jo tyde på at harddisken ikke fungerer som det skal, ELLER problemer med RAMmen - altså arbeidsminnnet.
I og med at du ikke har særlig peiling på data så blir rådet å rett og slett levere hele stasen inn til service.
NÅ ser jeg fram til belønningen... :)
Kan også være harddisken, ja. Jeg nøyde meg i første gang med RAMmen, siden den kan evt. feilsøkes og byttes av Necroth selv. Takk forøvrig til berxter for en bedre beskrivelse av dette enn min.

Dersom det er en ørliten del av informasjonen på harddisken som har blitt slettet ved at det har kommet en elektrisk utlading gjennom skrive/lesehodet, kan man i noen tilfeller reparere det ved å stappe disken inn i en annen maskin og gjøre en filsystemsjekk på den. Altenativt kan du starte maskinen din fra windows installasjons-CDen og foreta en filsystemtest eller windows-reperasjon.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.066
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sjansen for at bare HDDen er rammet...? Vel, det skader jo ikke å prøve en reparasjon av installasjonen. Kjenner jeg Fujitsu rett er det bare med en restoreCD, og ikke en XP-disc, slik at det blir en reinstallasjon. Det kommer nok proffen til å gjøre uansett. Hvis du har mye "umistelig" på maskina så ligg unna restorediscen foreløpig, og plukk ut HDDen og heng den på en annen maskin for å se om noe kan reddes. Du må si fra til reparatøren at han prøver å redde evt innhold i så fall.

Bernt K

L

Ludo

Gjest
Enkelte ganger kan man få feil i systemfiler som gjør at maskinen oppfører seg slik du beskriver. Prøv aller først å reinstallere Windows før du kjøper noe eller leverer inn maskinen. Under installasjonen så velger du at den ikke skal gjøre endringer på filsystemet, altså ingen formattering (Ingen Endring heter det i menyen du får opp). Da slipper du problemet med backup av dokumenter i eksternt kabinett.

Det er vel innstallert en OEM-lisens av Windows på maskinen din, om du trenger en slik CD så sender du meg en PM. Lisensnøkkelen er nok allerede klistert på undersiden av PC'n...

Lykke til :)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Den beste måten å finne ut om det er noe feil med ram'en er å laste ned denne fila http://www.memtest86.com/memtest86-3.3.iso.zip og brenne ut "imaget" på en cd. Denne booter du så ifra og kjører en grundig feilsjekking av minnet. Det er greiere å gjøre dette først, fær man begynner å reinstallere Windows på nytt.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Takker....Jeg prøver den filen akkurat nå. Skal komme med tilbakemeldinger om hva den kommer frem til

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.835
Torget vurderinger
1
Jeg har en eldre Fujitsu Siemens Amilo D8830. Den har har fungert OK den, siden 2003. Men jeg kjøper definitivt ikke en FS igjen, da denne har hatt sine problemer. Varme, BSOD og mosa HD har gjort sitt til at min tillit ikke er den største til merket.

Mvh.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Da var denne testen gjennomført og den fant "No Errors" og kommer like langt som før ???

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.066
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da gjør du som Ludo anbefaler, kjører en repair på installasjonen. Dersom du har bare en restorecd trenger du en XP-cd; keyen er klistra på maskina. Send ham en PM; spesifiser om du har XPHome eller PRO, og på hvilket språk. Hvis han ikke kan hjelpe deg, send meg en PM, så kanskje jeg kan...

Bernt K

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Fikk du PM Ludo? jeg har nok Home regner jeg med....på norsk

L

Ludo

Gjest
bjornh skrev:
Jeg har en eldre Fujitsu Siemens Amilo D8830. Den har har fungert OK den, siden 2003. Men jeg kjøper definitivt ikke en FS igjen, da denne har hatt sine problemer. Varme, BSOD og mosa HD har gjort sitt til at min tillit ikke er den største til merket.

Mvh.
Det er vel ikke så mange av D-serien i live lengre, spesiellt ikke D88x0 serien. Dårlig kjølevifte på en standard P4-desktop CPU var ingen stor suksess...

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Trykk f8 under oppstart. Velg safemode, om du kommer inn i windows i safemode. Gå til harddisken i "min datamaskin" -> verktøy - Velg disk sjekk, merk av for automatisk rett error, ellerno no i den duren. Den vil si at testen kun kan kjøres neste gang du starter maskinen og om du vil at den skal gjøre det da. Vel ja. Start på nytt og se om disksjekken fikser problemet. Om du ikke kom inn i safemode, gå til recovery console (fra F8 og velg recovery console ) Eller boot på en xp cd og velg recovery console. Kjøre Chkdsk.

Tipper det er disken som har fått feil i en fil som gjør at windows ikke starter. Ved minnefeil så skjer somregel en av to ting. PCn booter ikke i det heletatt, eller du får blåskjerm ved boot. Dit symptom heller veldig mot diskfeil (hdd)

Topp Bunn