datakommunikasjon

B

bendis

Gjest
er det bare meg eller har verden tatt et par steg bakover..
har noen filer jeg behøvde overføre direkte fra maskin til maskin og måtte virkelig begynne å fundere på hvordan dette skulle gå til.

i gamle dager var det mulig å lage et nettverk med en enkel printerkabel eller comport.
selv med det helt nye WLAN systemet må man i dag ha en "påkostet" ekstern boks kalt "router" som må installeres av kyndig for å få kommunikasjon til å fungere.
tilogmed ferske USB har såvitt jeg forstår ikke mulighet til å koble fra port til port. enhvert keyboard, spdif omformer eller kaffetrakter(!) kan kobles til her og automatisk detekteres og nyttigjøres. ::)
en speilvent TP kabel finnes jo, har man bare normale telefonkabler må selvsagt dette kjøpes ekstra! hva er vanskelig med en enkel hardware switcher på hovedkortet som reverserer signalet? ???
IR gir dårlig kontakt og er tregt.. hva er det aller siste, bluetooth? fungerer vel ikke ute et mellomledd det heller? :p

hvilke folk sitter i denne bransjen, er det en konspirasjon for å selge ekstrautstyr eller?

magsl

Medlem
Ble medlem
01.10.2006
Antall liker
0
Sv: datakommunikasjon

En kan sette opp nettverk med trådløst mellom to maskiner uten router.
En kan koble to maskiner sammen via firewire. (krever egen kabel)
En kan koble to maskiner sammen via usb. (krever egen kabel)
En kan koble to maskiner sammen via vanlig nettverkskabel (også telefonkabel hvis den har rj45 plugger).
En kan koble to maskiner sammen via blåtann.

Mange muligheter. Nå har jeg gått utifra hva en vanlig bærbar mac klarer, men en windowsmaskin burde ikke ha så veldig mange mindre muligheter. Eneste jeg ikke kan bruke på macen til å koble mot andre maskiner er skjerm- og strøm kontakten.

B

bendis

Gjest

halvparten av valga dine behøver spesialkabel. ::)
f.eks usb med elektronikk ala desse:

hastigheten blir da også redusert til under 1/10 del av normal kommunikasjon fra samme port.
det samme gjelder nok firewire?

altså alle de 3 nye systemene usb, firewire og wlan behøver ekstra duppeditter for å kunne kobles til en annen datamaskin.
tiår med samme TP kontakt; moderne oppgraderte 100mbit... og mine 4 datamaskiner i huset behøver fortsatt en krysset ledning. ellers hadde de vel neppe blitt solgt heller ?

magsl

Medlem
Ble medlem
01.10.2006
Antall liker
0

At en trenger kabel til usb og firewire er jo naturlig, trenger jo kabel for å koble til en skriver. At det ikke er samme kabel er også naturlig da en må bytte om på lederene.

Firewire har 100% hastighet når en kobler to maskiner sammen, både fw400 og fw800.

Kryssa nettverkskabel trengs bare hos de som har gamle og billige nettverkskort. De fleste nye kort bytter om på lederene selv.

Har du 4 maskiner som skal kobles sammen må du kjøpe deg en switch, eller du må ha flere nettverksporter i to av maskinene og koble de sammen på den måten (anbefales IKKE).

Trådløst funker uten å ha noe ekstra utstyr.

Det som er fint innen data er at de fleste tingene kan kjøpes, men det betyr ikke at en trenger de til sitt eget oppsett. Mitt nettverk er f.eks bygget opp på en annen måte en ditt, perfekt valgfrihet.

B

bendis

Gjest

kan ikke se nettbutikkene selger slike usb og firewire med "direkte" mulighet..
usb må ifølge mitt søk ha en slik boks som på bildet, med en hastighet på 500kbyte/sek.

jeg finner også at mac har eget firewire oppsett, hvor man kobler sammen med en kabel, booter ene maskinen og holder nede "T". den blir da slave harddisk av den første maskinen. antar det ikke fungerer på pc da.

firewire må også være under 15fot uten "repeater" boks.
kan ikke skjønne poenget med firewire i det hele tatt på hjemmepc. bare mer og mer søl av dårlige løsninger.. en harddisk holder jo knapt tritt med usb2 hastighet allikavel. ::)

de nye asus og acer laptopene i huset vil ikke koble ilag trådløst. ingenting dukker opp i et søk.. men det var en simpel sak å hooke innpå bredbånds"routeren"

blir isåfall bare gamle krysset TP her i huset da.. mye fin ny teknologi ;D

magsl

Medlem
Ble medlem
01.10.2006
Antall liker
0

Butikkene selger nok slike firewire kabler, har i hvertfall ikke laget den jeg har selv (fw800 kabel). Og hvem pokker setter maskiner 4 meter fra hverandre og forlanger at en standard som er laget for å koble høyhastighetsenheter til datamaskinen skal støtte såpass store avstander?

Macer har støtte for å bli firewire disk ja hvis en holder nede T under oppstart. Fancy funksjon som gjør at en f.eks kan kjøre os x på en mac mini og bruke filene på den bærbare som om de var på minien osv. Er ikke en funksjon jeg har sett noen pcprodusenter har lagt inn nei.

Forskjellen på USB og firewire er ganske stor, hastigheten som står på papiret er ikke alt. USB er laget for mus og tastatur, Firewire for harddisker osv. Les litt på wikipedia om de forskjellige så ser du raskt hvorfor mange sverger til fw på utstyret.

Og asusen og aceren din finner hverandre i et nettverk de. Krever bare at en leser litt om windows.

Topp Bunn