Data og sånn...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Har en gammel PC som ungene får bruke til spill og dill, men nå var den jammen blitt stappende full. Var bare 120 MB ledig plass med 10 GB harddisk. Så nå har jeg slettet en del, men det er ennå mye som bør vekk. Problemet er at jeg har fjernet det som var tilgjengelig og som jeg ønsket vekk vha. add/remove programs. Noen program har avinnstaleringsprogram, men mange har ikke. Hvordan får jeg vekk disse andre uten at det blir liggende igjen en masse tullefiler på maskinen?

Er klar over at jeg bør formatere hele maskinen, men det blir sånn styr å få lagt ting inn igjen, og jeg vet ikke om jeg har alt som trengs tilgjengelig, så det vil jeg helst unngå.
Bruker windows 2000 på denne.
Noen som har gode råd? Finnes det greie opprydningsprogram for dette? Utenom scandisk og defreg?

N

nb

Gjest
Å få fjernet Windows-programmer fullstendig er etter min erfaring vanskelig, særlig om de ikke har noen form for avinstalleringsprogramvare, grunnen er at de kan finne på å legge filer i systemkatalogene og ikke bare i katalogen der du har installert programmet. I tillegg kan det hende de har skrevet ett eller annet i Registery'et i Windows, og det er det svært lite moro å lete gjennom. Gjør neppe allverdens skade at noe ligger og slenger akkurat der, men irriterende er det okke som.

Jeg kjører følgende løsning:
- en harddisk med Windows og standardprogrammene
- en harddisk med alt av mediafiler, dokumenter osv

Da slipper jeg i alle fall å bekymre meg for dataene mine når jeg reformatterer.

Det funker også bra å lage et image av systeminstallasjonen, da er det bare å smokke inn denne på nytt når PC'en begynner å slå seg vrang, men da skal man være rimelig sikker på at ting er optimalt satt opp før man lager imaget

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Finn mappa til de programmene du vil fjerne,og slett de.
Kjør et reg-cleaner program, som ordner registeret, og til slutt kan du kjøre et manuelt søk i registry, der du søker etter navn på de programmene som er slettet. Når du finner de, så slett den linja som er tilknyttet programmet.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Et reg-cleaner program, er det noe som ligger som standard inne på maskinen, eller må jeg finne det et sted? Er ikke kjempedreven på dette... Har det noe navn?

Ellers takk for svar...

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
søk på google etter free spyware da får du opp sider som har alle slags gratis programmer. kanskje du kan bruke noe der?

L

Lydtekniker

Gjest
søk på google etter free spyware da får du opp sider som har alle slags gratis programmer. kanskje du kan bruke noe der?
Jeg tror jeg hadde vært litt skeptisk til å aktivt installere spyware på maskinen min ::)

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
ja det kan du si men når trykkleifen ville ha anti for seg selv så ble det spyware istedet for anti spyware;)

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Det enkleste er vel å kjøpe en ny disk? En 10gig er latterlig, iom at win2k lett stikker av med 2gig inkl alle oppdateringer. Genialt OS forresten (til windows å være).
Kjøp en 120gig, koster ingenting!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Takk, den der så jo grei ut!!

Det er den "gamle" PC'en vår det er snakk om, ikke denne, så har ikke lyst å investere noen penger på den da den sikkert ryker snart alikevel, det blir nok bosset neste..
Den er ikke koblet til internett for tiden heller, det er rett og slett bare å få fjernet gammelt grums og program som ikke er i bruk sånn at den kan brukes litt til PC-spill en stund til.

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Du bør være svært forsiktig med Regsupreme hvis du ikke er helt sikker på hva du driver med. Det kan gå helt fint, men det kan også gå helt galt.
Mitt råd er for det første å aldri igjen ha mindre enn 10% ledig på en systemdisk. Disker er så billige i dag, at det ikke er noen grunn til å tyne disse. Merk at ikke engang 10% ledig plass er nok for å kjøre en defragmentering.
For det andre trenger du Ad-Aware og Spybot.
Sist men ikke minst, finnes det en perle som heter PC Pitstop Optimize. Dette programmet er noe av det beste jeg har prøvd, og gjør selv en nyinstallert PC raskere, men det koster egentlig noen kroner. Jeg sier egentlig... (torrentspy.com) Patch
En scan for å se hva som kan rettes på er uansett gratis.

Lykke til!

Topp Bunn