Hei
Dempningsfaktoren blir ofte beskrevet som høyttalerens impedans dividert med utgangsimpedansen til effektrinnet. Dette er korrekt i en ideell verden, men desverre så har vi en høyttalerkabel som ødeleger alt for oss.
Dempningsfaktoren er høyttalerens impedans dividert med (utgangsimpedansen til effekttrinnet pluss høyttalerkabelens serieresistans).
[HT imp./(Effkt imp. + HT-K serie-res.)]
En høyttaler har aldri en konstant impdans. Den varierer alt etter hvilken frekvens som blir påtrykket høyttaleren. Dette betyr at dempningsfaktoren varier når du spiller musikk.
Det er riktig som det er nevnt at dempningsfaktoren er ett tall på hvor godt effektforsterkeren din evner å kontrollere elementene til høyttaleren.
Men når har dempningsfaktoren størst betydning? Det er når du skal gjengi bassområdet. Det er dette området som krever mest av forsterkeren din. Hvordan er impedansen til en høyttalere når vi snakker om bassområdet. Jo, impedansen faller på alle høyttalere når de skal gjengi bassområdet. Elektrostater er f.eks en versting. Den kan falle ned mot og kanskje under 1 ohm. Dette stiller enorme krav til effektforsterkeren.
La oss ta 2 regne-eksempler der vi bruker 2 forskjellige høyttalerkabler.
Kabel I, 5.26mm2 kobberkabel, har en serieresistans pr. meter lik 0,0032772 ohm.
Kabel II, 26.7mm2 kobberkabel, har en serieresistans pr. meter lik 0.00065 ohm.
Serieresistansen til en kobberledning kan du finne her:
http://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge
Så kan vi bruke min høyttaler som eksempel, Avalon Acoustics isis, og også mitt effekttrinn, Edge NL 12.1
Minimum impedans på isis er 6.4 ohm ved den laveste frekvensen(20 Hz) som den kan gjengi.
Utgangsimpedansen til 12.1 er 0.025 ohm.
OK. Hva vil dette føre til? La oss se! Vi tar utgangspunkt i at vi har en 2 x 2 meter lang høyttalerkabel.
Husk formelen for dempningsfaktoren nå!! Jeg regner nå ut virkningen som høyttalerkabelen påfører kretsen ved minimums impedans-punktet til isis.
Eks 1: 6.4 ohm/(0.025ohm + 0,0131088)= 168 - Dempningsfaktor
Eks 2: 6.4 ohm/(0.025ohm + 0,0026)= 232 - Dempningsfaktor
Maks dempningsfaktor for min 12.1 i en ideell verden er 6.4 ohm/0.025ohm= 256
Dempningsfaktor på 256 gjelder når 12.1 er koblet opp mot isis. Pga av den ideelle verden så ser vi bort fra høyttalerkabelens serieresistans når vi regner ut maks dempningsfaktor. Desverre så er ikke verden ideell.
OK. Hva forteller disse regnestykkene oss?
Ved bruk av kabel I får vi ett tap i kabelen på 44.4%. Dette tapet er strøm som omdannes til varmetap i kabelen. Med andre ord, signalet som forsterkeren forsøker å få gjennom kabelen har tapt seg med 44.4%. Ikke hyggeligt å tenke på når det er akkurat nå som vi skal gjengi lave bassfrekvenser at vi trenger mest mulig strøm gjennom kabelen for å få satt elementene i bevegelse.
Ved bruk av kabel II får vi ett tap på bare 9.4%. Dette var ett mye hyggeligere tall å se. Bare 9.4 % av signalet som sendes gjennom kabelen blir omdannet til varmetap i kabelen. I dette tilfelle burde bassområdet blir godt gjengitt.
En kabel har en impedans. En impedans består av 3 faktorer. Resistans, kapasitans og induktans. Hvis kapasitansen og induktansen er like stor, vil disse oppheve hverandre og vi står bare igjen med resistansen. Klarer du å få redusert resistansen også, da begynner du å nærme deg en ideell kabel, med null tap. Disse 3 faktorene er det MIT og Transparent forsøker å kontrollere med sine nettverk som de har på kablene sine.
Regne-eksemplene viser oss at avhengig av hvilken høyttalerkabel du velger å bruke, så vil den direkte påvirke dempningsfaktoren til effektforsterkeren, noe som igjen påvirker hvor mye strøm effekforsterkeren din vil klare å sende til høyttalerene dine.
mvh
Solo skrev:
Så til min overraskelse i EC's nye brosjyre at mine eminente aw400 har vesentlig dårligere damping factor (>500) sammenliknet med de fleste andre effektrinnene (AW180 >1000). Jeg som trodde at aw400 var best på alt

Hva ligger det egentlig bak disse tallene?