Dali Ikon 5

P

Parelius

Gjest
Har en søster i Trondheim som er ute etter høyttalere. Som kvinner flest forholder hun seg mest til useendet. Fortalte meg at Dali Ikon 5 kunne akspeteres, men disse høyttalerne kjenner jeg ikke.

Så godtfolk, hvordan er disse høyttalerne, og fins det andre vakre og muligens bedre (lydmessig) i samme prisklassen (gjerne brukt).

Takker for all hjelp.

Tillegg: Hun har vel noe Denonforsterkeri nå (Denon SLDC DRA 1000?) men muligens overtar hun min Adyton Opera.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Har en søster i Trondheim som er ute etter høyttalere. Som kvinner flest forholder hun seg mest til useendet. Fortalte meg at Dali Ikon 5 kunne akspeteres, men disse høyttalerne kjenner jeg ikke.

Så godtfolk, hvordan er disse høyttalerne, og fins det andre vakre og muligens bedre (lydmessig) i samme prisklassen (gjerne brukt).

Takker for all hjelp.
Adyton Opera spiller bra med Krix Equinox :) Desverre ikke hørt Ikokn 5 jeg heller, men etter sigende er de litt tynne i bunnen disse Ikonene.

Tillegg: Hun har vel noe Denonforsterkeri nå (Denon SLDC DRA 1000?) men muligens overtar hun min Adyton Opera.
Adyton Opera spiller bra med Krix Equinox :) Desverre ikke hørt Ikokn 5 jeg heller, men etter sigende er de litt tynne i bunnen disse Ikonene.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
De er forholdsvis slanke hele veien spør du meg, uten at det er negativt.
Rimelige høyttalere med bånddiskant er ofte litt skarpe (mine erfaringer) i toppen, men ble ikke plaget av disse.
Synes de spiller lekent og lett sammen med rimelig Cambridge elektronikk, aner ikke hvordan de er på Denon.

Men om de er best til prisen vet jeg ikke?
Er jo ganske mye å få til 7500 kroner.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.255
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Vist disse ikke skal plage deg med ivrig diskant MÅ de parres med varm/mørk elektronikk, og styr langt unna sølv kabler.
Thule cd, EC 4.5/4.6 pre og Thule eff amp skulle det fuke bra ;D

K

kbwh

Gjest
Vakre høyttalere?
Brukte Sonus faber Concertino Domus (på originalstativer selvfølgelig) sammen med Adyton Opera høres ut som noe jeg burde lyttet til en gang...

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
427
Sted
Friedrichstadt
Har lyttet litt til Ikon 6, litt hardt i toppen som det sies. Har sterk mistanke om at de bør kobles mot en relativt god kilde.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg må si jeg liker Ikon 6, men de er ikke 100% nøytrale og tåler ikke å stresses mye i diskanten før de blir slitsomme.  Må derfor ikke pares med elektronikk som gir noe ekstra øverst i frekvensområdet.  Men oppsiden av dette er et luftig, presist, bredt og engasjerende lydbilde når ting er matchet og satt opp riktig.  

Jeg lot dem spille på langs av rommet uten toe in. Jeg synes altså det ble best med litt off-axis lytting. Med litt demping av førsterefleksjonene på sideveggene tipper jeg man kan komme meget langt med disse.  Sammen med Thule mener jeg de gir mye godlyd.  Ikon 6 er fine i bassen, og går dypt og presist uten hengekøye eller booming.

Når det gjelder Ikon 5, så er de ikke så gale som størrelsen skulle tilsi, og spiller ikke noe spissere i diskanten enn Ikon 6.  Likevel er jo klangbalansen en tanke lysere for kildemateriale som går langt ned i bassen.  Synes likevel man bør lytte før man avfeier dem helt.  Jeg har bare lyttet til Ikon 5 i butikklokale, men de overrasket positivt i forhold til størrelsen i bassen, og jeg opplevde at de hadde mer fylde enn en gjennomsnittlig System Audio.

Topp Bunn