Dali.. hvilke basser?

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Har for tiden Dali Grand, en høytaler som i mine ører gir en behagelig lydsignatur. Desverre har det ene basselementet en feil, i form av skrapelyd fra talespolen når membranet trykkes inn. Nye elementer er ikke vanskelig å skaffe, men prisen er jo nesten til å få "bakoversveis" av... 2,2k pr stk fra Dali... pluss frakt.

Anntar att Dali får elementene fra underleverandører, typisk Vifa eller Peerless?? Noen som kjenner til disse sakene, og har tips til meg?? Forøvrig deler vel disse mot mellomtone rundt 300Hz, så bytte bør nok gjøres parvis for å unngå left/right forskjeller.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Kanskje det går an å reparere elementet ? Dali har nok spesialbestilt elementene fra Vifa, kanskje de er billigere å skaffe fra utlandet?

Bare virker som du ikke sparer noe hvis alternativet er å bytte ett element, eller å bytte 4.

Delenummeret på elementet står vel bakpå? Det kunne du jo legge ut her. Du kunne sjekke det nummeret mot eltek og.

Delenummeret til de mindre grand høytalerne er M18WH-07-06 , men det er nok andre høytalere i din, er vel 8 tommere..

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Tenker nok på Grand Diva du, de har to 6,5". Mine har som du anntar 2x8" basser.
Har ikke vært ute med elementet enda.. tenkte å høre om noen kjente dem først. Det er vel ofte slik att elementene får ett annet nr. og HT-produsentens navn når de går inn i en konstruksjon. Ville ikke blitt forundret om det står Dali på elementet, selv om det som du sier godt kan være ett Vifa.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jeg tror dali ofte merker elementene med vifa nummeret, da det uansett er unikt for dali. Hvis det ikke er noe produsent nummerfra vifa, da ville vel sjansen være større for at de bare hadde tatt noe eksisterende.

Forresten så tror jeg de 8 tommers basselementene fort hadde kostet tusenlappen stk...De har ett PL22WR0908 som ligner litt useendemessig til 1000 kr fra ljudia.

Og jeg tror ikke det er noe vits å skifte begge per side, da for du jo ubalanse side til side, og å skifte alle blir jo sinnsvakt dyrt, så å reparere elementet, eller skifte det defekte med et nytt fra vifa, fremstår som den billigste løsningen, både med tanke på innkjøpspris, og ikke minst bruktverdi som du hadde havarert, om du skiftet alle 4 elementene til en annen type...

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Mulig jeg uttrykte meg utydelig.. men tanken er å skifte ett element i hver høytaler, og dermed unngå left/right forskjeller. Prisen for disse to elementene, blir både fra hifi-klubben og fra Danmark, tett opp til 5k. Hvis tilsvarende Vifa kommer på 1k/ stk, blir det jo store forskjeller...

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Det som lønner seg er jo å skifte kun ett element i en høytaler, det vil sikkert gå seg til etter det blir innspilt, tviler på at dali uansett matcher elementerm så en forskjell vil det alltid være selv fra fabrikk..

Å skifte til andre elementer enn de som sitter i vil jo bare skaffe deg et skikkelig kjempeproblem når du skal selge dem. En Dali Grand med 2 basselementer som ikke er orginale, er ikke lenger en Dali Grand.

Den løsningen du forespeiler tror jeg blir dårligere enn å bare skifte ett element, på en side.

Jeg vet ikke om du ser for deg en talespole, men se for deg at den har bunnet, og blitt flatet ut i bunn, og dette skraper inni, og det kunne være mulig å demontere mebranen, rette ut dette, og lime ting på plass igjen.

T

timc

Gjest
2.2k pr bass synes jeg ikke er så ekstremt, dersom elementet holder høy kvalitet. Ser du på enda dyrere høytalere kommer ofte bare reparasjonssett opp på samme prisnivå.

Mvh

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Mitt håp med dette, er att det brukes ett tilnærmet "rett fra hylla" element som basser i høytalerne. Målet får bli att høytalerne skal beholde lydsignaturen. Bytter jeg to elementer til uorginale, er jo så klart ikke dette en Dali Grand lengre, men bruksverdien for meg kan være like høy eller høyere. Jeg vil i alle fall påberope meg en så stor del av "moral", att jeg aldri ville forsøkt å selge dette til noen, uten å gjøre helt klart hva dette var for noe.
Når jeg fikk litt hakeslepp av prisen, tenker jeg 4 basser til nesten 10k, i en høytaler som ny kostet rundt 25k. Venter jo ikke å få kjøpt elementer til innpris hos produsent, men kikker man litt rundt, er det utrolig hvilken kvalitet man får for denne prisen. Så ett sitat av Niels Nørby en gang, hvor han hevdet att han enno ikke hadde sett en høytaler i prisklassen opp til 60-80k, hvor komponentene utgjorde mer en toppen 10k. Han har nok mye rett i det tenker jeg....
Litt avsporing det, men hadde jeg bare funnet ut litt om disse bassene mine. Får ta ut ett element å se hva som finnes av delenr. og merking.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Har for tiden Dali Grand, en høytaler som i mine ører gir en behagelig lydsignatur. Desverre har det ene basselementet en feil, i form av skrapelyd fra talespolen når membranet trykkes inn. Nye elementer er ikke vanskelig å skaffe, men prisen er jo nesten til å få "bakoversveis" av... 2,2k pr stk fra Dali... pluss frakt.

Anntar att Dali får elementene fra underleverandører, typisk Vifa eller Peerless?? Noen som kjenner til disse sakene, og har tips til meg?? Forøvrig deler vel disse mot mellomtone rundt 300Hz, så bytte bør nok gjøres parvis for å unngå left/right forskjeller.
Det var dyrt ja, men når du kjøper et par Grand koster jo disse en del, og da blir det litt rart at et element i denne modellen koster 4 - 500 kroner liksom... . Imidlertid er sikkert disse elementene kjøpt fra en leverandør, men som lager OEM versjoner av elementer som ikke selges utenom til produksjon av Dali Grand - og da blir elementene fort litt dyre.

Vidar

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Er helt på det rene med hva du sier Vidar... Men ofte kan det vel være kun estetiske ting som gjør forskjellene også? En annen frontplate til en diskant, eller 4 ekstra huller for å skru fast elementet.
Du vet i alle fall hvor mye du har å velge i, hvis du har 2400,- i hånda, og skal kjøpe ett 8" basselement!!

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Er helt på det rene med hva du sier Vidar... Men ofte kan det vel være kun estetiske ting som gjør forskjellene også? En annen frontplate til en diskant, eller 4 ekstra huller for å skru fast elementet.
Du vet i alle fall hvor mye du har å velge i, hvis du har 2400,- i hånda, og skal kjøpe ett 8" basselement!!
Jeg skjønner deg egentlig ikke. Du har en høytaler som er helt fin bortsett fra ett stk element som er dårlig. Dette kan du skifte for drøyt 2 tusen, og dette er det elementet som passer best i din høytaler, som sikkert kostet 30 tusen, vips så er problemet ute av verden, eller du kan få noen til å reparere elementet, kanskje enda rimligere, eller du kan sjekke priser fra hifiklubben i sverige, noe sier meg du kan spare noe da, hvis det ikke slukes av porto.

Alternativ to du tenker du må skifte ut alle elementene, for å unngå mismatch, men for å være ærlig så tror jeg ikke du kommer til å merke noen mismatch, du bare risikerer skape en helt annen høytaler, om du går på en annen element type. ..

Dessuten, ser du på riktige kvalitetselementer så koster scanspeak sin beste 8 tommer 2700 kr.

Nei, den beste og billigste løsningen er ganske åpenbar.
Bestill et nytt element, og spill det skikkelig inn.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Man får fort 4 - 5 brukbare 8" for den prisen der ja! Likefullt er det en OEM produksjon, og dette vil gi begrenset produksjon samt at design og krav til egenskaper har brukt dyrebar tid av konstruktører hos f.eks Dali. Om det så bare er estetikk det er snakk om er det likefullt et avvik fra standardproduksjon, og det koster uansett penger. Imidlertid er jeg ikke et sekund tvil om at kostprisen for slike elementer er likevel svært lav - relativt sett selvsagt.

Vidar

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Da er Dali`ene lettere obdusert, bassene har vært ute en tur. Godt merket, og kan vel ikke være annet en Vifa så langt jeg ser..

M22WO-66-08 Dali

Får titte litt rundt, og se hva som kan dukke opp. En forespørsel hos Eltek, kan kanskje gi noen svar. Ellers er det utrolig hva man kan finne inne i en høytaler med porter... Disse var aldri "pillet på" av barnehender, så noen sære interesser må nok tidligere eier ha hatt ;-)

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Mener å huske at jeg har sett Vifa merke på Dali elementene ja, så det spørs om de ikke er rimelig "off the shelf"... Som noen nevnte tidligere her så tviler jeg på at det er noen voldsom matching av elementer.. Har vel heller med geometrien og plassering av elementer å gjøre på Dali??

Topp Bunn