Jeg har hørt Mentor 6 LE på EC. Jeg husker ikke hvilken forsterker det var, men jeg husker at det var en god opplevelse.
Ikke helt det du spurte om, men ikke helt fjernt med tanke på typen høyttalere.
Mentor og Helicon er stikk motsatt av hverandre, har selv hatt både Mentor 5 og Helicon 400 MK1 (samtidig også), Mentor er MYE mørkere i klangen enn Helicon, natt og dag.
Nå er jo selvfølgelig en smak sak hvordan man vil att ting skal låte og hvor høyt man legger lista, men jeg har spilt på Helicon i mange år og testet utallige forsterkere på de og syntes vell aldri de låt helt som jeg ville. For å ikke erte på meg for mange skal unnlate å gå inn på hvordan jeg synes Eci-1 låter. De er litt kresen på matching, att forsterkeren farger lyden passe ala EC og MCIntosh ellers blir de fort for skarpe pga bånddiskanten. Så jeg syntes ECI 250r og AW120 spilte ganske ok på de. Mens med bedre utstyr som farger mindre for eksempel ala, Gamut , Bryston og Krell låt det ikke bra.
Du får vel sagt alt, jeg sitter med omtrent akkurat samme intrykk av de. Jeg prøvde Krell og Classé, ble lei av hele greia og solgte de til fordel for noe som er lettere å "få til". Hadde vel innom en Abrahamsen V2.0 også, men den gikk fort ut igjen hos meg. Lystklingende, bassfattig, ekstremt kresen på elektronikk, plassering osv. vil jeg si om Helicon 400 MK1 (som jeg hadde). Hos meg hadde 5-10 cm fra eller til avstand til veggen bak store utslag i lyden, samt toe-in, spikes og hard flate under spikes var et must hos meg, vanskelige å plassere, vanskelige å få til å spille bra, vanskelig å finne forsterker som passet de godt, personlig ville jeg valgt andre høyttalere, men smaken er som baken, har lest mye bra om de.