Dagens loppemarked funn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Hei !
    Ja, jeg er spent på de JBL-ene. Jeg har tenkt å debutere med rekoning på disse og et sett AR-93. Jeg regner med det skal gå fint.

    Nå har jeg vært gjennom Pioneeren også. Ny lyspære og en liten rens av potmetere var alt som trengtes. Nå er den god som ny :)

    Jeg vet ikke om jeg skal bruke denne i kjelleren i stedet for SS12 som jeg benytter nå. Hvis noen har behov for den i en samling eller lignende er det bare å sende en PM. Jeg bytter gjerne mot f.eks en ok-platespiller eller relatert. Må vel for ordens skyld undestreke at dette er et alternativ til å benytte den selv, og ikke en salgsannonse. Da ville jeg selvsagt ha benyttet bruktbørsen.

    mvh:
    Stian
     
    L

    Lars.N

    Gjest

    virak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    178
    Antall liker
    60
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dumpster-diving:

    Tandberg Huldra 8 og Hi-Fi System 112-7. Litt sandpapir, olje og nye lyspærer (trolløyet virker heldigvis), så blir det nok bra :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.858
    Antall liker
    5.735
    Sted
    oslo
    virak skrev:
    Dumpster-diving:
    Tandberg Huldra 8 og Hi-Fi System 112-7. Litt sandpapir, olje og nye lyspærer (trolløyet virker heldigvis), så blir det nok bra :)
    godt funn, men hva er det jeg ser: bruker du accuphase isteden for kenwood!!?? :eek:
    har du prøvd å erstatte lyttene med filmkondiser hvis du fortsatt eier 700'en?
     

    virak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    178
    Antall liker
    60
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bjarnetv skrev:
    virak skrev:
    Dumpster-diving:
    Tandberg Huldra 8 og Hi-Fi System 112-7. Litt sandpapir, olje og nye lyspærer (trolløyet virker heldigvis), så blir det nok bra :)
    godt funn, men hva er det jeg ser: bruker du accuphase isteden for kenwood!!?? :eek:
    har du prøvd å erstatte lyttene med filmkondiser hvis du fortsatt eier 700'en?
    Kenwooden har ikke MC-inngang... Har en AT-OC9ML/II på SP-25'en. Men den er i bruk!

    Samboeren min ønsket ett eget anlegg med en Technics SL-1200Mk2 :D , der komponentene ikke ble kontinuerlig byttet ut, så den endte opp der, sammen med ett par Carlsson OD-11. Det var forøvrig hun som fikk meg til å kjøpe 600T'en (jeg var litt i tvil, da jeg hører lite på radio). Bruker for tiden en Harman/Kardon 730 som effektforsterker (Accuphase P-20'en fikk ikke plass i racket). Funker fint, men en 700M hadde gjort susen! En dag...
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Boogie-Stian skrev:
    Hei !
    Ja, jeg er spent på de JBL-ene. Jeg har tenkt å debutere med rekoning på disse og et sett AR-93. Jeg regner med det skal gå fint.

    Nå har jeg vært gjennom Pioneeren også. Ny lyspære og en liten rens av potmetere var alt som trengtes. Nå er den god som ny :)

    Jeg vet ikke om jeg skal bruke denne i kjelleren i stedet for SS12 som jeg benytter nå. Hvis noen har behov for den i en samling eller lignende er det bare å sende en PM. Jeg bytter gjerne mot f.eks en ok-platespiller eller relatert. Må vel for ordens skyld undestreke at dette er et alternativ til å benytte den selv, og ikke en salgsannonse. Da ville jeg selvsagt ha benyttet bruktbørsen.

    mvh:
    Stian
    JBL L26 var en veldig positiv overaskelse ! Litt tungdrevne kanskje, i forhold til Klipsch Heresey, men bevares for en bunn ! Fine detaljer i toppen også. Jeg lar dem stå noen dager før jeg kobler Hereseys igjen. Det får bli den endelige dommen.

    mvh:
    Stian
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    helt gratis :) vet ikke om den har noe verdi,men er jo kjekt å ha.
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Fanden mere skrot Sansui SP-2000 ble de produsert fra 60 talet å litt ut i 70 åra ?

    Mvh

    Skrotnisse
     

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    180
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    14
    Fant et sett Sansui SP-7500X på den kommunale avfallsplassen.

    Rene KABUKI høytalerene 16" bass, 8" mellomtone, 1 horndiskant og 2 superdiskanter.

    begge var i god stand.

    spiller som en drøm på 60 - 70 talls musikk.

    men vi skrotnissene her oppe, er plaget med at det går noen rundt på "plassene" våre for å knuse utstyr med vilje.


    dette etter ønske fra elkjøp, lefdal og expert. (dette ar jeg hørt).

    hensikten er vel at vi skal kjøpe nytt hos de.

    men hva da med gjenbruks tanken?????

    et par uker siden kom jeg over et marantz sett totalt knust, da gråt jeg litt innvendig.

    enda en skrotnisse
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    toral1 skrev:
    Fant et sett Sansui SP-7500X på den kommunale avfallsplassen.

    Rene KABUKI høytalerene 16" bass, 8" mellomtone, 1 horndiskant og 2 superdiskanter.

    begge var i god stand.

    spiller som en drøm på 60 - 70 talls musikk.

    men vi skrotnissene her oppe, er plaget med at det går noen rundt på "plassene" våre for å knuse utstyr med vilje.


    dette etter ønske fra elkjøp, lefdal og expert. (dette ar jeg hørt).

    hensikten er vel at vi skal kjøpe nytt hos de.

    men hva da med gjenbruks tanken?????

    et par uker siden kom jeg over et marantz sett totalt knust, da gråt jeg litt innvendig.

    enda en skrotnisse
    Synes tiltaket fra elkjøp er på sin plass , tenk om vi skrotnisser syltet ned penger på noe nytt isteden da hadde det blitt fart i økonomien i verden ;D

    ( tru om Hellas har noe hifi ? )

    Mvh

    Skrotnisse
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.430
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    0
    toral1 skrev:
    Fant et sett Sansui SP-7500X på den kommunale avfallsplassen.
    I Sverige är det enligt loven ikke tillatt att ta med sig utstyr fra den kommunale avfallsplassen.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Er ikke lov til dette i Norge heller.

    De fleste om ikke alle kommunale søppelplasser er inngjerdet med låste porter etter stengetid.

    At noen plukker elektronikk med seg mens de lever noe rask blir noe annet, de har vel neppe ansatt folk til å fotfølge de som leverer inn skrot.

    Har heller ikke tro på at de større elektronikk-kjeder har ansatt folk til å ødelegge kassert elektronikk på søppelplasser.

    Timesprisen på dette vil bli større enn om f.eks. Elkjøp hadde fast ansatte som finnkjemmet Finn.No og Qxl for å kjøpe opp alt som var eldre enn ca 20 år som var lagt ut til salgs for noe hundrelapper eller litt mere.

    I dèt henseende at eventuelle kjøpere til disse gamle elektronikk artikler da blir å kjøpe nytt hos disse steder.
    De vet jo ikke engang hvor man eventuelt vil kjøpe noe nytt - og om noe nytt blir kjøpt i det hele tatt.

    En del av det som blir kassert - dvs. havner på fyllingen har sikkert eier prøvd å selge, enten på større nettsteder eller lokalt uten å lykkes.

    Ett siste moment er at disse gamle elektronikk artikler ikke selges lengre - de er gått ut av handelen for tiår siden.

    Tror nok fyllplassplukkere er spesielt innteresserte - med noenlunde kjennskap til hva de finner, i tillegg kommer utgifter til vask av komponenter og ganske ofte en mindre eller større utgift til service / renovering.

    Noe som kan koste noen kroner - hvis man ikke er i stand til å gjøre dette selv - og dermed som nevnt spesielt interesserte.
     

    rveum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2005
    Innlegg
    298
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    3
    Attila74 skrev:
    Min far har en Tandberg Huldra 8. Er denne noe verdt?
    Tandberg Huldra 8 går for 100 til 1000 kr avhengig av tilstand.
    En ok bruks radio av H8 bør ligge rundt 500 kr.
    Veldig fin design på Huldra 8 og hvis du skal ha en vintage radio så er Huldra 8 ett bra alternativ, hybrid design på denne med rør i radio del og germanium transistorer i forsterker konstruksjon, spiller bra gjør den også men ikke så watt sterk.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.430
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    0
    rock skrev:
    Er ikke lov til dette i Norge heller.

    De fleste om ikke alle kommunale søppelplasser er inngjerdet med låste porter etter stengetid.

    At noen plukker elektronikk med seg mens de lever noe rask blir noe annet, de har vel neppe ansatt folk til å fotfølge de som leverer inn skrot.
    Så är det här i Sverige också...
    Men här går de som är ansatte på søppelplassene och kontrollerar så att folk inte tar med sig elektronik hem. Här i Motala, byen där jag bor, ska elektronik slängas i en stor container utan tak, som står väl synlig mitt på søppelplassen. Det är omöjligt att ta med sig något därifrån. De ansatte uppmärksammar sådana försök direkt...
     

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    180
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    14
    Det står ingen steder at det ikke er lov å ta med seg"skrot" fra bakgården på Elkjøp.

    De prøvde seg med plakat og overvåkningskamera, men det måtte de fjerne.

    I følge lovverket er avfallet allemannseie så lenge det er "kastet" og ingen har gjort krav på det.

    I det øyeblikk Lefdal rydder det inn i en kontainer, så er løpet kjørt.

    Her i byen ser vi at Lefdal og Expert rydder hver dag inn i container, mens Elkjøp rydder når det er fullt.

    Etter en stund ser det ikke ut etter at "noen" har rasert gjennom etter leting av harddisker og slikt.

    Ser at mine "medskrotnisser" ikke roter det til og tar det de ser av interesse uten å gå amokk

    Enda en skrotnisse
     

    JHolm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Innlegg
    492
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    toral1 skrev:
    … I det øyeblikk Lefdal rydder det inn i en kontainer, så er løpet kjørt.
    Dersom jeg har forstått rett, er da det er definert som E-avfall, og SKAL RESIRKULERES.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    rveum skrev:
    Attila74 skrev:
    Min far har en Tandberg Huldra 8. Er denne noe verdt?
    Tandberg Huldra 8 går for 100 til 1000 kr avhengig av tilstand.
    En ok bruks radio av H8 bør ligge rundt 500 kr.
    Veldig fin design på Huldra 8 og hvis du skal ha en vintage radio så er Huldra 8 ett bra alternativ, hybrid design på denne med rør i radio del og germanium transistorer i forsterker konstruksjon, spiller bra gjør den også men ikke så watt sterk.

    Beklager. Tok feil. Tandberg Huldra 12. Ikke 8! toppmodellen ifølge far:)
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    JHolm skrev:
    toral1 skrev:
    … I det øyeblikk Lefdal rydder det inn i en kontainer, så er løpet kjørt.
    Dersom jeg har forstått rett, er da det er definert som E-avfall, og SKAL RESIRKULERES.
    Tru hvor dette avfallet havner til slutt India mm ?

    Mvh

    Lars
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.430
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    0

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    16
    Alle søppelmottak burde ha hatt en lovpålagt plikt til å sortere vekk "sensitivt" søppel,og rent avvfall,for så å latt resten være fritt til å plukke med seg i en viss tid. Det behøver ikke å være så lenge,men noen dager burde det være. De er allerede pålagt å finsortere det langt meste,så en slik omlegging burde være overkommelig. Da tenker jeg ikke kun på oss skrotnisser,men også på de som er faktisk fattige i våre rike land. Det er mange flere enn vi behøver å være stolte av. Dette ville ha blitt et stort velferdstiltak i våre land,og flyttet mange fattige familier vekk fra sultegrensen. Meen kapitalveksten ville jo ha lidd under et slikt tiltak,så gud forby...!!
    Mvh Rune
     

    toillball

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    778
    Antall liker
    229
    Hei, første post dette men likevel...

    Fant en Akai CS34D på "Gjenbrukstorget" til 120kr.
    Den matcher Tandbergen og min gamle Philips platespiller, spilte greit også. Et strikk som var litt morkent, men fikk den til å spille etter litt plunder....
    Bare en VU som er halvegs død, ellers var den grei.

     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Se der, ja! Min første stereokasettspiller! Innkjøpt hos Bredo for 1495,- i 1978!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en slik Akai CS34D på gutterommet i 1980.
    Var kult å spille Thin Lizzy gjennom noen røde, tuuuunge hodetelefoner som fattern hadde liggende.
     

    rveum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2005
    Innlegg
    298
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    3
    Mine funn på loppemarked i dag Sony x33es cd spiller 100 kr og en sliten Huldra 9 som virker men stygg kasse 100 kr for denne også.
     

    Artaxerxes

    Medlem
    Ble medlem
    15.11.2010
    Innlegg
    22
    Antall liker
    2
    Sted
    Lofoten
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha lest gjennom innleggene her på loppemarkedavdeling for en stund siden var jeg fast bestemt på å droppe innom det første og beste loppemarkedet jeg kom over. Og det skjedde i går (her i Lofoten) da jeg så en plakat opplyse om loppemarked. Hva fant jeg? Gamle kjerringer, klær, kopper og kar i store mengder og ingen hi-fi. :'(. Ja, ja, bedre lykke neste gang. ::)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.364
    Antall liker
    11.357
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Artaxerxes skrev:
    Etter å ha lest gjennom innleggene her på loppemarkedavdeling for en stund siden var jeg fast bestemt på å droppe innom det første og beste loppemarkedet jeg kom over. Og det skjedde i går (her i Lofoten) da jeg så en plakat opplyse om loppemarked. Hva fant jeg? Gamle kjerringer, klær, kopper og kar i store mengder og ingen hi-fi. :'(. Ja, ja, bedre lykke neste gang. ::)
    Ett besøk er ikke nok. Du må legge deg til en vane.
    Her omkring pleier det ellers ikke bare være gamle kjerringer, faktisk ganske mange unge og......
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Dagens loppemarkedfunn:

    Sansui stereo receiver 5050
    Tanberg TL1210

    Pris: 150kr til sammen

    Forsterkeren er visuelt så godt som strøken. Alle lys fungerer. Høyttalerne er også overraskende pene og med hele og fine elementer. Skal brukes som enkelt anlegg for radio og bakgrunnsmusikk. Spiller med en flott mellomtone og behagelig klang.

    Men, har litt skurr som kommer og går innimellom fra forsterkeren. Noen som har en ide om hva det kan være? Har prøvd litt frem og tilbake med balansebryteren og stereo/mono knappen, virker som det skjer noe når jeg gjør det. Men blir ikke helt klok på hva det er. Kanskje bare noen dårlige kontaktpunkter en plass? Har ikke så mye erfaring med vintage.
     

    Vedlegg

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    Gratulerer med et flott loppiskjøp! :)
    Skurr / ulyder betyr som regel at kontaktene i brytere eller kontrollere er dårlige, og trenger en rens.
    Alt avhengig av utstyr kan dette være en relativ enkel oppgave, andre ganger kan det være nødvendig med faglig bistand.
    http://teletor.no/devshop/product_info.php?cPath=56&products_id=331

    Det du trenger for å gjøre jobben sjøl, er elektronikkrens og et passende smøremiddel.
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Takk :) Skal få prøvd meg litt med elektro-rens etter hvert tenker jeg og gått over brytere etc. På såpass gamle greier er vel også kondisene begynt å tørke inn, så burde vel kikke over dem også kanskje etter hvert.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    Joda, elektrolyttkondensatorer har en tendens til å tørke med tiden, så det kan nok være verdt å ta en titt på slikt også.
    Feil på disse arter seg som regel som en slags "koking og knatring" hver gang forsterkeren slås på, så jeg holder en knapp på en rens av brytere og potmetere som årsak til problemene.
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Hei !
    Dagens fangst ble en Technics SL-B3 samt et par Celestion 3 Mk2 med tilhørende passiv sub CS135.

    Platespilleren blir vel å slakte for deler.

    Høyttalerene synes jeg ikke var så voldsomt bra, til tross for at de skal ha hatt rykte for å være riktig bra en gang i tiden.... Men kanskje med en annen amp...

    Det har blitt merkbart langt mellom 70-talls utstyr, mens 80-talls rack tydeligvis er på vei ut av folks hjem. Det betyr jo at det blir ekstra moro når man finner noe fint, selv om det er en ekstremt fattig trøst.

    Jeg gikk forbi et rimelig Marantz-rack. Tøft men fjærlett desverre.

    mvh:
    Stian
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn