Dagbla'

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Her er den.

Tor Nado skrev:
Kommer det snart en Dagbladet/Aasheim tråd tro ?

::)

decibelius skrev:
hehe - tipper det har vært harde tak i redaksjonslokalene med henne/hu/han ved spakene ;D

ErosLoveking skrev:
Anne har vært en bra og ryddig sjef og forholde seg til som ansatt. Så får dere dømme henne så mye dere vil som feminist, lesbe, raddis, kommunist what so ever.
Dagens lille bombe tar jeg som et tegn på at jeg og flere av mine kolleger mottar et oppsigelsebrev i postkassa til uka. Det vil være bittert å se ansatte med langt kortere fartstid fortsette fordi de er ansatt i DB Medielab, selv om vi i papir leverer like mye stoff og bilder til nett som noen andre. 16 års ansinitet kommer nok til kort denne gangen. "Heldig" for konsernet (Berner Gruppen) selvsagt, siden de på nettet er ansatt med langt dårligere vilkår. Enda mer bittert vil det være å se at avisen fylles opp av freelancere, for noen må jo produsere stoffet. (tett på 700 sider i uka totalt)

Personlig blir det som å rykke tilbake til start i yrkeskarrieren. Blir skikkelig moro for familien nå, med en småttis og to freelancefotografer til foreldre under samme tak. Skulle vi ønske ytterligere familieforøkning vil dette bli med lite sosiale rettigheter, så det blir litt som å spille poker. Og gå tilbake til 15 timers kjøret 5-7 dager i uka frister ihvertfall veldig lite, sånn som familiesituasjonen har blitt.

Videre raljering med Dagbladet i tråden får andre ta seg av. Håper bare at de som evt. slenger dritt gjør det med bakgrunn i at de faktisk leser avisa. Får som oftest inntrykk av de som er mest negativ er de som ikke leser noe som helst, men føler at de bare skal ha en "sterk mening" fordi andre har det.

Leste mine første Dagbla' på slutten av 60-tallet og det var min favorittavis til langt inn på 90-tallet.
Dagbladet alltid foran var mottoet og det var nesten helt sant. Det som har skjedd med Dagbla' de siste
årene er bare helt tragisk og har sikkert flere forklaringer. Diskuturte dette i lunchen idag, og det som
gikk igjen kan vel tolkes dithen at Dagbla' har mutert til å bli en bizarr blanding av Ottar's medlemsblad
og Se og Hør.

:'(

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.680
Torget vurderinger
1
Tor Nado skrev:
Diskuturte dette i lunchen idag, og det som
gikk igjen kan vel tolkes dithen at Dagbla' har mutert til å bli en bizarr blanding av Ottar's medlemsblad
og Se og Hør.

Dagbladet er blitt totalt irrelevant av en blanding av Se & Hør stoff, "Slik får du større pupper" -stoff og politisk korrekthet. Det siste dreier seg om designermeninger hvis formål er å framstille meningsinnehaver i et best mulig lys, uavhengig av fakta; sakens innhold skal ikke diskuteres.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Dagbladet har faktisk en hel rekke gode og interessante artikler, problemet er bare at de drukner i mye tabloidstoff.

Personlig kuttet jeg ut å kjøpe Dagbladet hver dag for et drøyt år siden.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Kan like gjerne lese Se&Rør som Dagbla/VG ja. Sjekk bare førstesidene lissom - Tone Damli Aaberge skifta truse i går!
Jeg kunne også lese tabloid på 80 og delvis 90 tallet. I dag? Nix
Men det er klart, de prøver jo bare å klore seg fast økonomisk. Men att folk biter på, forstår jeg ikke...
Jeg surfer innom nettsidene Deres, men det er ikke fordi jeg lurer på hva som har skjedd her i verden. Ren underholding å se allt det tøyset De skriver.
Til Elskhovskongen : du er sikkert en dyktig journalist (eller hva du er) - finn deg ett bedre forum!
Selv om ingenting kan måle seg med kongesentralen (HFS) ;D

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Anonym skrev:
Dagbladet har faktisk en hel rekke gode og interessante artikler,
Joda, rett skal være rett, er endel ok ting også selvsagt, men langt fra nok.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Skal en legge skyld på noen så vil jeg fremheve, nå politisk redaktør i Aftenposten, Harald Stanghelle, som lanserte "DU"-journalistikken på 90-tallet. Sofasnillismestoff som skulle erstatte harde nyheter. Bladet hadde angivelig gått over streken ved et par anledninger i nyhetssammenheng, og sjefredaktøren valgte å bli tannløs. Dette tok livet av mye av gravejournalistikken den gang. Resultatet var fordummende forbrukerstoff, hvor bladet i tillegg skulle mene hvordan nettopp "DU" skal leve. Dagens forbrukerstoff er langt mer nyhetsorientert enn hva det var den gang.

"Se & Hør"-stempelet er også mye brukt, men personlig føler jeg at det har blitt markant mindre kjendis stoff de siste 3-4 åra. Tidene med 3-4 sider Idoldyrkelse er ihvertfall forbi, og noe kjendistoff bør det uansett være i en avis mix. Dessverre er det ikke sånn at det er rom for bare det ene eller det andre. Alle aviser må ha en viss stoffbredde, blant annet pg.a annonsører og inntekter. De dager er forlengst forbi da eierskapet rundt omkring besto av idealistiske eiere, hvor alt overskudd gikk tilbake til avisene. Nå idag står det pengehungrige aksjonærer med kun som mål å få ut sine tilmålte prosenter i avkastning hvert år.

Dagbladet har alltid vært kjent for å være først ute, ihvertfall blant de tidligste. Søndagsavis, lørdags-Magasinet, søndagsbilag, fredagsbilag, nettavis etc. Dessverre er vi også i fremste rekke når det kommer til kostnadskutt og nedskjæringer, og alltid er det mest støy rundt oss. Hvorfor?
Hvor mange fikk med seg nedbemanninga til VG sist høst. 35 stillinger, og de siste ble løst ved rent press på enkeltansatte. Sluttpakker med 1 dags frist, og trussel med oppsigelse dagen etter hvis de ikke tok pakka. Men så er jo Schibsted-konsernet veldig flinke til å dysse ned når det kommer til sine egne aviser da. Negativ støy vil alltid påvirke opplaget, så da er det viktig med ro i rekkene.

Det som er så trist oppi det hele er å se at det blant mine kolleger finnes så mange bra penner og fotografer, og at viljen så til de grader fortsatt er der. Nå går vi høyst usikker tid i møte, og for de som måtte tro noe annet. Markedet flommer ikke over av jobber for tida. Dette gjelder ikke bare for aviser men også uke/fagblader. Se bare de to største forlagene Hjemmet Mortensen og Aller som begge har kuttet med 130-150 millioner hver det siste året. Skal ikke mer enn 3-4 år tilbake så brukte et blad som Kvinner og Klær ca 10-12 sider på rene nyhets/dybdereportasjer.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
decibelius skrev:
Til Elskhovskongen : du er sikkert en dyktig journalist (eller hva du er) - finn deg ett bedre forum!
Er nyhetsfotograf (for øyeblikket repleder på bildedesk), og det i en av landets beste fotoredaksjoner. Noe av det som vil være verst med evt. å miste jobben er tilgangen på å få mulighet til og være med der det skjer. Det er et privilegie ofte forbeholdt kun de store mediene. I tillegg selvsagt det å miste svært gode kolleger, og et ekstremt godt faglig stimulerende miljø.
Samboeren er freelancefotograf for flere av de store bladene og avisene, så jeg vet alt om det å ikke være fast tilknyttet et større miljø.

Tilgangen til det som skjer kommer ikke til å forandre seg for Dagbladets del. Ingenting som tilsier at avisa går inn med det første. Merkevarenavnet er sterkt, og vi er med og kjemper helt i toppen når det kommer til nett og mobil. Og for de som måtte tro noe annet, vi går fortsatt med overskudd.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Det viktigste er att du trives på jobben da. Sikkert mange dyktige folk i avisa. Stå på!

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.547
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
Og for de som måtte tro noe annet, vi går fortsatt med overskudd.
120 millioner kroner årlig i indirekte pressestøtte hjelper nok godt, tenker jeg.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
coolbiz skrev:
ErosLoveking skrev:
120 millioner kroner årlig i indirekte pressestøtte hjelper nok godt, tenker jeg.
det du ikke forteller er hva indirekte pressestøtte er.

= momsfritak alle aviser nyter godt av.

Så kan jo du fortelle mer om den direkte.

Eller hva med at nrk.no konkurrerer om de samme annonsekronene som resten av medianorge.
NRK får jo bare ca 4 milliarder i lisenskroner i året.

C

Cyber

Gjest
Føler med deg Eros.... ,men jeg må innrømme at Dagbladet har jeg sluttet å lese for lengst - for meg blir det en mellomting mellom SV`s medlemsblad og ei kommunistblekke som tidvis kjører på med kjendisnyheter. Skal jeg lese nettaviser synes jeg Aftenposten er best nå.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kjøpte Dagbladet i dag, Eros. Jeg vet at pengene går til lønnsmidler, som igjen går til meter på meter med sjutommere, viktige ting.

God samvittighet. Kanskje jeg til og med leser den etterpå... ;)

Edit: Sorry, Eros. Jeg trodde dette var en av de vanlige Dagbladet er bæsj, nei Dagbladet er en fin avis-trådene.

Skulle kanskje lest alle innleggene før jeg posta fleipen min..
:-[

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
cybervision_ skrev:
Skal jeg lese nettaviser synes jeg Aftenposten er best nå.
rent bortsett fra at de kommer med nyheter så forbanna seint. De følger jo ikke med.............

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
Det er lenge siden jeg kjøpte papirutgaven av Dagbladet/VG Nettutgaven til Dagbladet fikk jeg nok av da de bestemte seg for å ta Aslaug Haga. Makan til heksejakt.
VG fikk jeg nok av i sommer når M. Jacson døde. Det var da jeg skjønte at jeg nok ikke er i målgruppen til VG.
Jeg leser lokalavisene og skummer gjennom NRK nett et par ganger om dagen. Faktum er at jeg har det bedre nå, slipper å få fylt hodet med hvor fælt alt mulig er. Dessuten så har jeg også innsett at verden ikke forandrer seg selv om jeg får nyhetene litt senere.

PS. Ifølge Dagbladets helsesider så dør det ca. 10 millioner nordmenn hvert år grunnet ulike sykdomer. En venn av meg kjøpte hver avis i et år og summerte. ;D

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.547
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
coolbiz skrev:
ErosLoveking skrev:
det du ikke forteller er hva indirekte pressestøtte er.

= momsfritak alle aviser nyter godt av.

Så kan jo du fortelle mer om den direkte.

Eller hva med at nrk.no konkurrerer om de samme annonsekronene som resten av medianorge.
NRK får jo bare ca 4 milliarder i lisenskroner i året.
Jeg vet hva indirekte pressestøtte er, og regnet med at alle gjorde det. Jeg tror muligens du tolket min lille kommentar som om den var normativ og ikke deskriptiv slik den var ment. Beklager dersom det var uklart.

Har forøvrig alltid synes at kriteriene for hvilke aviser som får direkte pressestøtte er noe suspekte.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
cybervision_ skrev:
Føler med deg Eros.... ,men jeg må innrømme at Dagbladet har jeg sluttet å lese for lengst - for meg blir det en mellomting mellom SV`s medlemsblad og ei kommunistblekke som tidvis kjører på med kjendisnyheter. Skal jeg lese nettaviser synes jeg Aftenposten er best nå.
Uttalelser som det er et bevis på at kvaliteten på lærekreftene i norsk skole er for svake.

Historisk var Dagbladet en Venstreavis.

G

Gjestemedlem

Gjest
Anonym skrev:
Historisk var Dagbladet en Venstreavis.
Historisk var Dagbladet en stor avis, det var Venstre også. I dag står de liberale idéer heller svakt i Norge. Rødfeminisme, høyrepopulisme og religiøs moralistisk konservativisme har okkupert befolkningens sinnelag. :'( Og dagbladet passer ikke i noen av disse bolkene prøver seg på en merkelig mellomting, og ender opp som en bomullsutgave av tante Sofie med litt kjendisstoff og NTB-nyheter som krydder, samt lange utredninger om hva som gikk på fjernsynet i går.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Denne er jo litt morsom.

http://www.5080.no/2010/01/anne-aasheim-kutter-ut-seg-selv-vil-ikke-pavirke-kvaliteten/

Dagblad-redaktør Anne Aasheim har kuttet avisens kvalitet, lesere og inntjening. Hun velger i dag å toppe det hele med å kutte ut seg selv.

- Det har vært noen fantastiske kutt, og jeg har vært så heldig å få kutte ut en helt fantastisk gjeng. Nå var tiden kommet for å sluttføre mitt livsverk. Det er nesten vakkert: The circle of cut, sier en tydelig rørt Anne Aasheim.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Med Anne Aasheim bak spakene så ble jo dagbladet enda mer tabloid og fikk i tillegg en så tydelig politisk tone at det var irriterende å lese.
Jeg leste igår at en eller annen medianisse spår at dagbladet ender som et weekend magasin - høres fornuftig ut.

Topp Bunn