Dac til surround

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
121
Torget vurderinger
9
Hei, jeg har nå en dac fra stello, som forøvrig er meget bra syns nå jeg da! Men den takler ikke flerkanals lyd, er det noen som har erfaring med dac til dette formålet.For å si litt om hav som er problemet.... Når jeg kobler den til PS3, som jeg bruker som dvd/Blu ray spiller nå, og kjører surround ut, blir det bare rot, og noen høyfrekvente lyder. Men hvis jeg kjører ut signalet i stereo, funker det helt utmerket og dacen gir et kjempeløft i lyden :) finnes det noe bra som funker på surround??

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Theta har meget bra DAC`s, se tråden til Cappuccino.
Har DAC`s som nok er i klasse over Stello`n selv i 2 kanal også.

Mvh.
SAL

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
121
Torget vurderinger
9
SAL skrev:
Theta har meget bra DAC`s, se tråden til Cappuccino.
Har DAC`s som nok er i klasse over Stello`n selv i 2 kanal også.

Mvh.
SAL
Ok takk for svar, Dac`s hva er det slags dac? har ikke hørt om den.. Mine er stello signature 100, skal se på tråden til Cappuccino..

AB1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.05.2010
Antall liker
1
Alle separate DACer kan kun brukes i stereo. Hvis du sender surround digitalt in i en Dac blir det bare rot. Du må bruke en surround receiver/pre som har en dac på hver kanal( som alle har).

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
121
Torget vurderinger
9
AB1 skrev:
Alle separate DACer kan kun brukes i stereo. Hvis du sender surround digitalt in i en Dac blir det bare rot. Du må bruke en surround receiver/pre som har en dac på hver kanal( som alle har).
Har for tiden en Denon AVR-3312 Men denne brukes stort sett til å styre komponentene i anlegget, ....pc projektor pc 3 osv, poenget var å få tak i noe som ville løfte lydkvaliteten. ikke det at lyden er grusom når jeg spiller av musikk dvd/bluray, det er kjempebra lyd, men det kunne jo sikkert vert bedre..mulig man må over på surround prosessor el. liknende

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
xtz 69 skrev:
Dac`s hva er det slags dac? har ikke hørt om den.. Mine er stello signature 100, skal se på tråden til Cappuccino..
Dac's er en englifisert versjon av DACer, men med apostrof må det vel nesten leses som "DAC er", som i "DAC er bra for lyden", men han mener altså DACer. (DAC i flertall.)
Tror ikke Theta heller har surround DACer, da snakker vi om Surround processor, jeg har ivhertfall aldri sett en surround DAC. (Men for all del, har tatt feil før...)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
HHH skrev:
xtz 69 skrev:
Dac`s hva er det slags dac? har ikke hørt om den.. Mine er stello signature 100, skal se på tråden til Cappuccino..
Dac's er en englifisert versjon av DACer, men med apostrof må det vel nesten leses som "DAC er", som i "DAC er bra for lyden", men han mener altså DACer. (DAC i flertall.)
Tror ikke Theta heller har surround DACer, da snakker vi om Surround processor, jeg har ivhertfall aldri sett en surround DAC. (Men for all del, har tatt feil før...)
Korrekt norsk (sett bort fra at DAC ikke er norsk) ville være "DAC-er".

På norsk heter vel strengt tatt "D/A converter" egentlig "DA-omformer". Vi har ingen innarbeidet tre-bokstavers forkortelse, så "DAO"-ville bare skape forvirring, så i flertallsform på norsk blir det strengt tatt mest riktig med "DA-omformere".

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Dazed skrev:
HHH skrev:
xtz 69 skrev:

På norsk heter vel strengt tatt "D/A converter" egentlig "DA-omformer". Vi har ingen innarbeidet tre-bokstavers forkortelse, så "DAO"-ville bare skape forvirring, så i flertallsform på norsk blir det strengt tatt mest riktig med "DA-omformere".
Ja, du har helt rett. :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
565
Sted
Bergensregionen
Dazed skrev:
[...]

Jeg synes forkortelsen DAK for digital til analog-konverter, fungerer utmerket. Den er (rimelig) norsk, og den blir forstått.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
565
Sted
Bergensregionen
Noen hjemmekinoreceivere har digital lydutgang. Jeg mener jeg har lest noe som tydet på at man kan la hjemmekinoreceiveren dekode det digitale flerkanalssignalet og deretter sende lydsignalet til frontkanalene digitalt ut via denne utgangen til en stereo-DAK.

De øvrige kanalene benytter i så fall hjemmekinoreceiverens egen DAK og forsterkerkretser eller analog pre ut.

Vet noen av dere noe om dette?

Topp Bunn