DAC til Sonos

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Jeg har nå investert i Sonos og fått testet det et par dager. Sonos er en utrolig kul måte å spille av musikk på, men lydmessig syns jeg ikke helt den når opp.

Jeg har fra før en Marantz CD7300 (ca.5500.-) som signalkilde som er koplet til en Arcam A90 og B&WCM7.

Marantzen min byr på en mye større "ro" i lyden enn Sonosen. Syns Sonosen virker litt "upolert", særlig i toppen.

Jeg vurderer derfor å kjøpe en DAC, men der har jeg ingen erfaring!

Jeg har ikke behov for balanserte utganger og heller ikke noe mer enn en vanlig coax-inngang. (Sonos har både optisk og coax).

Er det noen som har nore tips i forhold til hva jeg bør kjøpe. Vil helst slippe unna uten at det koster så alt for mye...

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.723
Torget vurderinger
10
Har Sonos selv (3 fjernkontroller og 6, snart 7 soner) ;D

Bruker Apple Lossless

I stuen kjører jeg ZP80 via optisk digital inn i Linn CLassic Movie. Merker ærlig talt ikke noen forskjell der på dacen.

På et lite musikkrom hvor jeg har hatt litt forskjellig utstyr har jeg forsket litt på nettop Sonos og DAC.

Synes at Sonos i seg selv låter helt OK. Har kanskje ikke gullører.

Mine DAC erfaringer er som følger:
* Jasmine Serenades innebygde DAC (16 bit) har bedre dynamikk og luft
* Electrocompaniets DAC ga både dynamikk og litt bedre dypde

Dette er kun nyanser. Min erfaring er at rom, plassering, høyttaler og forsterker gir de største utslagene... og innspillinger da :)

Allikevel har jeg akkurat bestilt Audio Note DAC-zero for å teste denne på Sonos. Synes at Electrocompaniet ble litt diger. Audio Note i sølv matcher Sonos bedre visuelt.

PS! Har også tidligere hatt ECI3, Rotel 991AE cd spiller på Aurum Canuts høyttalere med bånddiskant. Her hadde jeg Benchmark på prøve og merket praktisk talt ikke forskjell!!!

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
hel skrev:
Allikevel har jeg akkurat bestilt Audio Note DAC-zero for å teste denne på Sonos. Synes at Electrocompaniet ble litt diger. Audio Note i sølv matcher Sonos bedre visuelt.

PS! Har også tidligere hatt ECI3, Rotel 991AE cd spiller på Aurum Canuts høyttalere med bånddiskant. Her hadde jeg Benchmark på prøve og merket praktisk talt ikke forskjell!!!
Er det i forhold til Sonos eller cd-spilleren din at du ikke merker noe særlig forskjell med Benchmarken?

Gi gjerne en tilbakemelding når du har testet Audio Note!

Angående prisklasse: Jeg vet veldig lite om hva en må gi for en DAC, så jeg er litt åpen. Vil helst ikke merke at jeg går noe særlig ned i lydkvalitet i forhold til cd-spilleren min. Har luktet på Cambrigde C740 (6000.-) ettersom dette er en cd-spiller med inngang til dac, og den prisen kan kanskje være en grense? Kan godt handle brukt.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.723
Torget vurderinger
10
Det er på Linn Classic Movie jeg ikke merker noen forskjell. Linn oppsettet er i stuen med Klipsch reference inwall høytalere. Ikke verdens beste oppløsning.

Benchmark var før jeg fikk Sonos. Da sammenlignet jeg med Rotel CD spiller :)

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Da rimet det...

Ser at det ligger en Cambridge DAC3 (2500.-) og en Electrocompaniet DAC (7500.-) på bruktbørsen. Kan disse være gode kjøp?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.723
Torget vurderinger
10
Mitt råd er: Gå for EC DACen, de holde god pris på bruktmarkedet dersom du vil prøve noe nytt!

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
315
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
hel skrev:
Mitt råd er: Gå for EC DACen, de holde god pris på bruktmarkedet dersom du vil prøve noe nytt!
Ring Morten NAT og prøv PS audio. ca 8.000 og sannsynligvis bedre enn EC dac

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Empirical Audio Pace Car gjør Sonos til high end transport. Wireless tilogmed, men ikke i 24/96. De modder Benchmark DAC1 og lager en pakke som sammen med Pace Car må være BRA!

http://www.empiricalaudio.com/

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Psyklisten skrev:
Empirical Audio Pace Car gjør Sonos til high end transport. Wireless tilogmed, men ikke i 24/96. De modder Benchmark DAC1 og lager en pakke som sammen med Pace Car må være BRA!

http://www.empiricalaudio.com/
Dette ble litt gresk for meg. Hva er en Empirical Audio Pace Car for noe, hva gjør den? Pris?

EDIT: La ikke merke til nettadressen. Skal prøve den og se om jeg skjønner mere:)

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Vil anbefale RME adi-2.

NAT=Norsk AudioTeknikk

PK

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
pks skrev:
Vil anbefale RME adi-2.

NAT=Norsk AudioTeknikk

PK
Leste akkurat en annen tråd med masse skryt av denne. Trådstarter påpekte at den "reklokker" signalet slik at den ikke blir så følsom for hva slags drivverk (kilde) en benytter. Hvis jeg forsto det rett, så var den prismessig ikke så langt unna budsjettet mitt heller (ca.6000.-?). Dette virker interessant!

Så imidlertid et bilde av baksiden på den. Har den vanlig rca-utgang? (Forsterkeren min, Arcam A90, har kun rca-inngang tror jeg).

Kjell: - Om du har en dac som det kunne vært interessant å teste og du bor i nærheten (du skjønner jo av navnet mitt hvor jeg bor), så hadde det jo vært spennende med en test!! Sender deg sikkert en PM i nær fremtid (gjerne i forbindelse med når kona har arbeidhelg).

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Vil en Benchmark DAC1 til 4500.- være et godt kjøp?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.723
Torget vurderinger
10
yasman skrev:
hel skrev:

Ombestemte meg. Avbestilte Audio Note da den har for mange år på baken og bestilte PS audio hos Morten!

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
atonal skrev:
Ja, det er vel ca halv pris? Benchmark DAC1 har jo fått mye positiv omtale.
Jeg gjør også oppmerksom på denne meget interessante tråden fra theStig,
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,213.0.html
Benchmarken ble jo solt før jeg rakk å si kake. RME ADI-2 er jo interressant ut fra omtalen til theStig, særlig tatt i betraktning at den går for 6000.- ny. Har prøvd å studere baken på den, og greier ikke å se om den har vanlige RCA-utganger. Kan det stemme?, og kan jeg da i såfall bruke den?

bmiljete

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.07.2007
Antall liker
0
Sted
Hundvåg
Gimsegutten skrev:
atonal skrev:
Ja, det er vel ca halv pris? Benchmark DAC1 har jo fått mye positiv omtale.
Jeg gjør også oppmerksom på denne meget interessante tråden fra theStig,
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,213.0.html
Benchmarken ble jo solt før jeg rakk å si kake. RME ADI-2 er jo interressant ut fra omtalen til theStig, særlig tatt i betraktning at den går for 6000.- ny. Har prøvd å studere baken på den, og greier ikke å se om den har vanlige RCA-utganger. Kan det stemme?, og kan jeg da i såfall bruke den?
Hei.. Har sitt litt på den eg og.. Det har ikkje vanlig rca nei. Kun xlr og jack. Men det er ikkje verre enn å kjøpe ein xlr til rca kabel. trur dei faktisk hadde det på prolyd.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Det er bare å bruke en overgang. Leser du hele tråden til stig, så står det litt om dette. RME anbefaler å bruke jack-utgangen. Og den fungerer mer enn bra nok har jeg hørt ;D

Pk

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
315
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
hel skrev:
yasman skrev:
hel skrev:

Ombestemte meg. Avbestilte Audio Note da den har for mange år på baken og bestilte PS audio hos Morten!
Spennende!
Hør av deg når du får den!!

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.723
Torget vurderinger
10
Har fått Focus 140 og PS Audio i hus. I og med at Sonos ZP 80 har både analoge og digitale utganger så trenger jeg ikke å blindteste. Jeg sitter og switcher med fjernkontrollen mellom inngang 1 og 2.

Bevare meg vel!

Kjempeforskjell.

Det var det ikke når jeg spilte på PMC GB1 på Electrocompaniet AW120 / 4.7 og EC Dacen. PMC er også en oppløst og nøytral høyttaler.

Mitt førsteinntrykk er at PS Audio åpner opp lybildet med mer av alt. Trøkk, dynamikk, bass, luft + at en del fine, svake og sarte toner og arrangementer kommer frem :)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Grattis! Kunne tenkt meg å prøve PS Audios DAC III selv.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
315
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
hel skrev:
Har fått Focus 140 og PS Audio i hus. I og med at Sonos ZP 80 har både analoge og digitale utganger så trenger jeg ikke å blindteste. Jeg sitter og switcher med fjernkontrollen mellom inngang 1 og 2.

Bevare meg vel!

Kjempeforskjell.

Det var det ikke når jeg spilte på PMC GB1 på Electrocompaniet AW120 / 4.7 og EC Dacen. PMC er også en oppløst og nøytral høyttaler.

Mitt førsteinntrykk er at PS Audio åpner opp lybildet med mer av alt. Trøkk, dynamikk, bass, luft + at en del fine, svake og sarte toner og arrangementer kommer frem :)
Gratulerer!
Er det ikke deilig?!
Enig at EC DaCen er lukket i forhold.
Spiller du fortsatt på 4.7 pre?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.723
Torget vurderinger
10
Xindac 6950 integrert!
(Lossless-Sonos-MIT coax-PS Audio dac-Xindak 6950-Kimber 4TC-Dynaudio Focus 140 Rosewood+REL Quake MKII men den er det strengt talt ikke bruk for!)

Focus 140 høyttalerne er splitter nye. Mulig de trenger innspilling. Uansett låter de flott med skikkelig tyngde i bassen - og for en diskant ;D

Fruen har tom vært på lytting, Paul Potts, syntes han var "litt for frempå"!
Merker selv at noen stemmer, spesielt kvinnestemmer, er litt fremtredende.

Da switchet jeg signalkabel fra 0,5 m Goertz Alpha-Core Micro Purl RCA sølvkabel til 1 m Supra Dual. Mulig at sølvkabel blir en ørliten tanke skrikende. Dempet seg litt. Supra på sin side er nok for lite oppløst.

Forøvrig er rommet ca 3x3,5 meter stort!

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Da har det blitt DAC på meg også; en brukt Benchmark DAC1. Har ikke rukket å lytte så mye enda, men jeg hører jo umiddelbart at at bassen er dypere, mellomtonen bedre og diskanten mer "dempet" og "rolig". Kort sagt: Forandringen er formidabel, og lyden som kommer ut av annlegget er mindre anstrengende.

Holder også på og sammenlikner coax mot optisk. I den grad det er forskjell her, er det snakk om små forskjeller.

Om Benchmark er et godt kjøp sammenliknet med andre alternativer som er nevnt her, aner jeg ikke. Men at det var en god innvestering for meg er uansett sikkert. Tviler på at jeg hadde fått mer forbedring av lyden ved å bruke 6000.- (mer) på noen andre komponenter i anlegget. Dessuten får jeg jo bedre lyd på tv/film også ettersom DACen har flere innganger. :)

Topp Bunn