DAC i stedet for ny cd-spiller

Lapavoni

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2006
Antall liker
0
Jeg spiller i dag musikk på en Marantz DV7600 og har innsett at dvd-spilleren ikke holder mål som cd-spiller. En stund har jeg lett etter en god cd-spiller til rundt 10000 kr, men så slo det meg at jeg bare kunne kjøpe en god DAC for cd-spilling. Hvis jeg kjøper en DAC til 10000 kr så vil jeg jo samlet få en bedre cd-spiller enn hvis jeg bruker 10000 kr på både transport og DAC. Eller?

Den foreløpige kandidaten er Musical Fidelity X-DAC v3. Andre gode DAC'er?

Er det noen som har noen råd og erfaringer?

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
623
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Kan bare bekrefte at å sette inn en dac i kjeden etter DVD gir et skikkelig løft. Men hvis du gir 10k for en cd får du kanskje en bedre løsning. Det spørs på drivverket i DVD'en. Og du må kjøpe en god signalkabel til.....

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Hei,

Det er ikke gitt at en separat DAC til 10K er bedre enn en god CD-spiller. Spesielt hvis du ser på det store antallet gode spillere på bruktmarkedet. Men en separat DAC har flere fordeler, bla. at du kan kjøre digitalt ut fra PC, Sonos e.l. og inn på DACen.

Jeg har eid Electrocompaniet DAC to ganger og det er en meget god DAC. Dessuten er den veldig lett omsettlig hvis du skulle finne på å selge den igjen. Begge ganger jeg har solgt den har jeg fått igjen det jeg betalte eller mere.

mvh,
OS

Lapavoni

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2006
Antall liker
0
Electrocompaniet skriver: "The digital and analogue circuitry used in the ECD1 is the same as our EMC1 UP CD player.

The ECD1 will improve the sound from any CD player, bringing it to a High-End source."

Dette lover jo bra.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hvis du ønsker ren og uforvrengt lyd bør du kanskje teste Benchmark eller RME's dac'er.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Etter lenge å ha gått i den tro at det er liten eller ingen forskjell på drivverk, fikk jeg meg en liten vekker da jeg prøvde min gamle Sony dvp-ns900s opp mot HMZS Audio cd-88E gjennom Behringer DEQ2496 sin dac.
HMZS gruste dvd/cd/sacd spilleren fra Sony på alle lydparametere.
Det var ikke bare små nyanser heller.

Dette hadde jeg ikke trodd :eek: :)

Så min lille erfaring sier meg nå at drivverk skal man ikke kødde med :)

Lapavoni

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2006
Antall liker
0
Etter lenge å ha gått i den tro at det er liten eller ingen forskjell på drivverk, fikk jeg meg en liten vekker da jeg prøvde min gamle Sony dvp-ns900s opp mot HMZS Audio cd-88E gjennom Behringer DEQ2496 sin dac.

Dette hadde jeg ikke trodd :eek: :)

Så min lille erfaring sier meg nå at drivverk skal man ikke kødde med :)
Da kan kanskje veien til high-end-nirvana gå via kjøp av DAC i år til et superdupert cd-drivverk til neste år.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Det er en ting jeg ville tatt med i vurderingen hvis jeg skulle kjøpt ny DAC i dag og det er om den viser samplingsfrekvensen på det innkomne signalet. På CD er dette 44,1KHz men når du begynner å spille diverse høyoppløslige DVD-plater kan det være greit å vise dette for å finne ut om du har stilt inn DVD-spilleren din riktig.

Jeg opplevde dette under avspilling av Classic Records DAD plater (http://www.classicrecords.com/mastertape.htm). Dette er DVD-plater med 24bit/96KHz som kan spilles på en vanlig DVD-spiller. Helt til jeg fikk min Accuphase DP-57 spiller trodde jeg jeg kjørte 96KHz ut fra DVD-spilleren og inn på DAC men når jeg koblet til DP-57 (som har digitalinngang) sto det 48KHz i displayet. Det viste seg jeg hadde satt opp DVD-spilleren feil. En rask tur innom menyene i DVD-spilleren og dette var rettet opp!

Det hører med til historien at jeg senere oppgraderte DP-57 til DP-78 som også har digitalinngang men den viser ikke frekvensen i displayet! Dette er skuffende dårlig av Accuphase!

mvh,
OS

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da kan kanskje veien til high-end-nirvana gå via kjøp av DAC i år til et superdupert cd-drivverk til neste år.
Høres ut som en ok vei....til å begynne med ;D

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Det spørs vel på DAC`en og dine ører om det er nødvendig med et superdupert cd-drivverk. Hvorfor ikke prøve flere DAC`er hjemme før du bruker mange (ti-) tusener på et drivverk? Det er etterhvert blitt mange erfaringer her ved HFS på at drivverk spiller mye mindre rolle enn antatt...lykke til i jakten :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
..Det er etterhvert blitt mange erfaringer her ved HFS på at drivverk spiller mye mindre rolle enn antatt...lykke til i jakten :)
Og en god del med motsatte opplevelser... :D

Forøvrig vil jeg minne trådstarter om at det fins usedvanlig mange gode integrerte cd-spillere nå; de representerer noen gode tekniske poenger ift integrasjon; og det er slett ingen automatikk i at en separat drivverk/dac skal låte noe bedre enn en integrert spiller.

Mvh Vidar P

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Og en god del med motsatte opplevelser...  :D

[...]
Mvh Vidar P
Absolutt.

Mitt hovedpoeng er at han kan/bør stole på egen lytting til å avgjøre dette spørsmålet. Tiltro til egne opplevelser er vel et vesentlig poeng innen hifi ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Fordelen med en god DAC er at du kan bruke den til flere ting enn bare CDer. Tenker da på DVD filmer, Mediaspillere som Squeezebox, TV/Satelittottaker, Digital Radio (når det engang kommer i en ok variant), Spillkonsoler som Xbox mm.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fordelen med en god DAC er at du kan bruke den til flere ting enn bare CDer. Tenker da på DVD filmer, Mediaspillere som Squeezebox, TV/Satelittottaker, Digital Radio (når det engang kommer i en ok variant), Spillkonsoler som Xbox mm.
Det er sant, især om det er flere innganger så er det praktisk. Har hatt mye glede av min 8000DAC til film; langt bedre (klarere, dypere, mer dramatisk og artikulert ) filmlyd enn via de analoge utgangene på dvd-spilleren..

Mvh Vidar P

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7

Dette hadde jeg ikke trodd  :eek: :)

Så min lille erfaring sier meg nå at drivverk skal man ikke kødde med  :)
Nå er det vel slett ikke sikkert at DEQ2496 har en reklokking og bufring som gjør den ufølsom for de små variasjonene man kaller jitter i det digitale signalet inn.  Det er jo faktisk slik at DACer har ulik grad av følsomhet for dette fenomenet.

Fordelen med integrasjon av drivverk og DAC er jo at man kan benytte felles klokking i systemet.  Klokkingen av signalet inn til DACen i DACen ;) er jo en av de største utfordringene en DAC står overfor. Derfor er det mye som taler til fordel for en integrert løsning.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
173
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Hvis du ønsker ren og uforvrengt lyd bør du kanskje teste Benchmark eller RME's dac'er.
Liker du musikk kjøper du ikke Benchmark! Da blir du fort lei..........

EC har forøvrig ved enkelte anledninger kjørt demo av sin DAC med SONY drivverk.

Mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå er det vel slett ikke sikkert at DEQ2496 har en reklokking og bufring som gjør den ufølsom for de små variasjonene man kaller jitter i det digitale signalet inn.  Det er jo faktisk slik at DACer har ulik grad av følsomhet for dette fenomenet.

Fordelen med integrasjon av drivverk og DAC er jo at man kan benytte felles klokking i systemet.  Klokkingen av signalet inn til DACen i DACen ;) er jo en av de største utfordringene en DAC står overfor.  Derfor er det mye som taler til fordel for en integrert løsning.
Poeng der roffe.

Og derfor skal dette sjekkes ut.
HMZS spilleren skal oppgraderes etterhvert.
Vet ikke helt hvor det bærer hen, men jeg tror at den skal være rimelig grei å jobbe med. (gjør det ikke selv)

Lapavoni

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2006
Antall liker
0
Nå er det vel slett ikke sikkert at DEQ2496 har en reklokking og bufring som gjør den ufølsom for de små variasjonene man kaller jitter i det digitale signalet inn. Det er jo faktisk slik at DACer har ulik grad av følsomhet for dette fenomenet.

Fordelen med integrasjon av drivverk og DAC er jo at man kan benytte felles klokking i systemet. Klokkingen av signalet inn til DACen i DACen ;) er jo en av de største utfordringene en DAC står overfor. Derfor er det mye som taler til fordel for en integrert løsning.
Når jeg leser testen til Lyd og Bilde av Benchmark DAC1 så virker det som om Benchmark har løst dette med jitter. De skriver:

"Dette er ikke en hvilken som helst konverter. For det første eliminerer den jitterstøy totalt. Jitter er betegnelsen for tidsfeil i det digitale signalet og gjør i praksis at musikken låter hermetisk og metallisk. Etter jitterkorreksjonen skalerer konverteren opp CD-signalet fra 16-bit/44,1 kHz til 24-bit/96 kHz. Hvis dette blir gjort riktig, fører det til en jevnere frekvenskurve, spesielt i diskantområdet. Følelsen av dynamikk blir også bedre fordi støynivået senkes dramatisk. DAC1 har de mest sinnsyke målingene vi noensinne har sett! Ved 52 kHz, som er langt utover det vi kan høre, er signal-/støyforholdet hele 116 dB, og forvegning er oppgitt til forsvinnende 0,0005 prosent - uansett digitalsignal og uansett hvor mye jitter det skulle være i signalet fra CD-spilleren! Det skulle bety en usedvanlig ren musikkgjengivelse!"
Nå vet jeg at Lyd og Bilde ikke er det bladet man bør stole mest på, men dette kan jeg ikke så mye om så det hadde vært interessant med en kommentar.

O

OldBoy

Gjest
Som mange allerede har vært inne på, er kanskje ikke DAC løsningen med stor "L" for dem som er ute etter den ypperste high-end-lyden.

Men hvis alternativet er en CD-spiller til rundt 10k, ville jeg absolutt ha vurdert en DAC. Jeg ville tro at de fleste, for ikke å si alle, av de DACene som er foreslått i denne tråden, vil gi deg bedre lyd enn en CD-spiller i din priskalsse. Hvilken du eventuelt velger, blir litt avhengig av smak og behag, bruksområde og av hvilke krav du stiller til størrelse og utseende.

Jeg har i hvert fall hørt om såpass mange som har prøvd denne måten å gjøre det på med utmerket resultat, at jeg ikke ville nøle med å anbefale deg å prøve det selv.

Lykke til!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå vet jeg at Lyd og Bilde ikke er det bladet man bør stole mest på, men dette kan jeg ikke så mye om så det hadde vært interessant med en kommentar.
Dette med immunitet overfor drivverk tror jeg ikke et sekund på; her mangler tydeligvis egnede målemetoder, og kanskje omfattende prøving av forskjellige drivverk.
Subjektivt så rapporteres det også fra pålitelige hold at Benchmark'en er mer følsom på drivverk enn hva målinger/reklame påstår.

En annen ting; er "ren musikkgjengivelse" det samme som "høy musikkglede i hjemmet"?

Mange liker den, men jeg verdsetter ikke kvalitetene som Benchmark-dac'en byr på, men det er basert på en kort prøve, og ikke et intimt bekjentskap. Andre spillere i og rundt prisklassen gir meg langt mer musikkglede, også integrerte.
Det kan meget vel være en funksjon av mitt system og min lydmessige smak og lytte-/musikkvaner. Imidlertid; det er et viktig poeng å ta med seg i dette; det fins ikke noe slikt som et universelt produkt som vil være alt for alle.
Selv de høyest bejublede (i visse miljøer) produkter vil ikke nødvendigvis være verdt kartongen de kom i for andre. Dette gjelder like mye Benchmark som alle andre produkter, og bør være en påminner om at tester og andres meninger (for sin egen del) bør tas som akkurat det de er... nemlig andres subjektive oppfattinger basert på en kombinasjon av inntrykk (også omtale!), som overhodet ikke behøver å ha noen form for relevans for din situasjon.

Skal man seile i nye farvann; dvs sette sammen produkter fra øst og vest som ikke er ment for hverandre, så er sjansene for suboptimal ytelse overhengende stor. I motsetning til når man tråkker kjente stier, så vil man ved mix&match være langt mer prisgitt tilfeldigheter og flaks (evt uflaks), og i slike situasjoner er nitidig prøving hjemme det eneste fornuftige.

Mvh Vidar P

O

OldBoy

Gjest
Det kan meget vel være en funksjon av mitt system og min lydmessige smak og lytte-/musikkvaner. Imidlertid; det er et viktig poeng å ta med seg i dette; det fins ikke noe slikt som et universelt produkt som vil være alt for alle.
Selv de høyest bejublede (i visse miljøer) produkter vil ikke nødvendigvis være verdt kartongen de kom i for andre. Dette gjelder like mye Benchmark som alle andre produkter, og bør være en påminner om at tester og andres meninger (for sin egen del) bør tas som akkurat det de er... nemlig andres subjektive oppfattinger basert på en kombinasjon av inntrykk (også omtale!), som overhodet ikke behøver å ha noen form for relevans for din situasjon.

Mvh Vidar P
Veldig godt poeng, dette.

Alle DACer leverer lyd på sin karakteristiske måte, enten de er integrert i CD-spilleren eller de kobles til separat. Hvis ikke denne karakteristiske måten DACen jobber på passer til resten av anlegget, kan resultatet bli ganske skuffende.

Men den skuffelsen kan man jo like gjerne få om man kjøper seg en dyr CD-spiller.

Derfor er det viktig å prøve før man kjøper.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
499
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Jeg har en Lavry DA10 etter en Marantz Dr 700. Musikalsk og herlig lyd i mine ører iallefall. Uten DAC en er det ikke bra.....

Anbefaler deg å prøve den uansett.

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
All min erfaring med dac-er (bl.a. wadia, forsell, tact og nevnte behringer) er at kvaliteten på drivverket (eller rettere sagt spillerens digitalutgang) har like stor betydning for lydbildet som dac-en i seg selv. Normalt sett vil du få en lydforbedring av å koble en god dac til et rimelig dvd-drivverk, men du får altså ikke ut dac-ens lydpotensiale.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Arefolk bringer inn spennende ting her, synes jeg, får lyst til å finne ut av dette selv hjemme.

Hvilke ting ved drivverket påvirker lydkvaliteten mest? Kom gjerne med tips til anbefalte drivverk. Gi meg gjerne en link der dette er blitt diskutert før her ved Sentralen.

Håper Lapavoni tillater at jeg tar meg slik til rette i tråden ;)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
All min erfaring med dac-er (bl.a. wadia, forsell, tact og nevnte behringer) er at kvaliteten på drivverket (eller rettere sagt spillerens digitalutgang) har like stor betydning for lydbildet som dac-en i seg selv. Normalt sett vil du få en lydforbedring av å koble en god dac til et rimelig dvd-drivverk, men du får altså ikke ut dac-ens lydpotensiale.
:)

radiated

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Jeg har en Lavry DA10. Den har et fint system som heter Crystallock, som tar innkommende signal inn i en buffer og deretter klokker det opp på nytt fra en intern klokkegenerator før det sendes til D/A. I slike tilfeller har ikke kvaliteten på driverket noe å si med mindre det leser og sender ut feil fordi timingfeil forårsaket av f.eks en billig DVD-spiller blir rettet opp før signalet når selve DACen.
Det eneste man må se opp for er resampling eller andre former for DSP før signalet sendes fra kilden som f.eks Creative Audigy har.

Benchmark og RME har tilsvarende systemer for reklokking av signal. De andre du nevner vet jeg ikke, men for enhver DAC som er slave til innkommende signal vil drivverket ha noe å si. Slik kan man teste også på Lavry ved å sette den i Wide PLL, dvs slavemodus. Det låter betraktelig værre enn i Crystallock PLL-modus fra en billig CD-spiller.

For vitenskapelige forklaringer på det hele, les white paper på www.lavryengineering.com http://www.lavryengineering.com/white_papers/jitter.pdf, han har en grunnleggende no-nonsense innstilling.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Så min lille erfaring sier meg nå at drivverk skal man ikke kødde med  :)
TAKK.!
Har prøvd og si dette i flere år, men etter hvert som CD-rom har blitt mer utbredt så har jeg holdt meg unna slike diskusjoner..

Jeg har blitt "hengt ut" for å spørre om det finnes måter og oppgradere drivverk ettersom jeg skal bruke separat DAC og jeg har blitt "hengt ut" for å fortelle hvor stor forskjell det er på drivverk koblet til ekstern DAC..

Vi hadde 3 spillere og 2 DAC'er, forskjellene var så enorme at jeg hadde lyst til å fortelle litt om dette, men diskusjonen ble så forvrengt etter hvert at jeg ga opp tråden..

Så det varmet meg godt at det er noen som fremdeles hører forskjell på driverk også 8)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Takker..
Dette stemmer helt over ens med mine egne erfaringer..
Billig DVD spiller/drivverk på verdens beste DAC hjelper lite, det må et drivverk av tilsvarende kvalitet for at det skal være noe vits..
Jeg vil nesten si at det må være et samspill mellom drivverk og DAC for å få ut hele potensialet i en slik kombo..

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.872
Jeg har en Lavry DA10. Den har et fint system som heter Crystallock, som tar innkommende signal inn i en buffer og deretter klokker det opp på nytt fra en intern klokkegenerator før det sendes til D/A.  I slike tilfeller har ikke kvaliteten på driverket noe å si med mindre det leser og sender ut feil fordi timingfeil forårsaket av f.eks en billig DVD-spiller blir rettet opp før signalet når selve DACen.  
Det eneste man må se opp for er resampling eller andre former for DSP før signalet sendes fra kilden som f.eks Creative Audigy har.

Benchmark og RME har tilsvarende systemer for reklokking av signal. De andre du nevner vet jeg ikke, men for enhver DAC som er slave til innkommende signal vil drivverket ha noe å si. Slik kan man teste også på Lavry ved å sette den i Wide PLL, dvs slavemodus. Det låter betraktelig værre enn i Crystallock PLL-modus fra en billig CD-spiller.

For vitenskapelige forklaringer på det hele, les white paper på www.lavryengineering.com http://www.lavryengineering.com/white_papers/jitter.pdf, han har en grunnleggende no-nonsense innstilling.
Bra artikkel det der.

Den bufferløsningen der kan nok forklare hvorfor enkelte DACer er mindre kilne på kvaliteten til drivverket enn andre.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
588
Torget vurderinger
1
Dette er gjort på flere typer DAC'er allerede. Mark Levinson 30.5/30.6 bruker et lignende system hvor det er et buffer på 0.2s og en variabel klokke med 256 steps pluss/minus.

I bunn og grunn er dette stort sett det samme som FIFO-bufferet til alle integrerte spillere, minus den variable klokken (da dette ikke trengs siden det bufferet slaver til klokken og ikke omvendt)

Det som er bra er at det virker som crystallock fungerer uten nevneverdig forsinkelse av lyden.

K

kbwh

Gjest
Jeg har hørt RME ADI-2 og Fireface 800 bli foret av diverse CD-spillere, DVD-spillere, DVD-drev og harddisker.
Jeg er ikke i stand til å høre forskjell på datakildene med disse RMEene.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Takker..
Dette stemmer helt over ens med mine egne erfaringer..
Billig DVD spiller/drivverk på verdens beste DAC hjelper lite, det må et drivverk av tilsvarende kvalitet for at det skal være noe vits..
Jeg vil nesten si at det må være et samspill mellom drivverk og DAC for å få ut hele potensialet i en slik kombo..
Har de DAC`ene du har erfaring med slik teknologi som radiated over snakker om, eller er det en annen form for prosessering?
For ordens skyld: jeg er ikke ute etter å "henge ut" noen ;)

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Har de DAC`ene du har erfaring med slik teknologi som radiated over snakker om, eller er det en annen form for prosessering?
For ordens skyld: jeg er ikke ute etter å "henge ut" noen ;)
Takk for at du ikke ønsker og henge meg ;D

Dette blir absolutt alt for mye tech spec for min del, spiller det musikk så spiller det musikk, enten det er sånn eller slik..
Har aldri interessert meg for slik tech spec så jeg kan ikke si noe om det..
Men jeg vet hva mine ører hører og oppfatter, noe mer avvansert enn som så er ikke jeg..

Vi var 3 audofile som hadde til sammen 3 spillere og 2 DAC'er, det var enorme forskjeller i "drivverkene" og vi alle hørte dette..
Selv kablene mellom drivverk og DAC hørte vi forskjell på :eek:

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.872
Hvilke ting ved drivverket påvirker lydkvaliteten mest? Kom gjerne med tips til anbefalte drivverk. Gi meg gjerne en link der dette er blitt diskutert før her ved Sentralen.

Basert på egne tweaks - der en DVD-spiller mater en Tact RCS 2.0s med ASRC på inngangen:

* Mekanisk dempning. Dempet selve drivverket og deler av kabinettet. Satte på myke gummiføtter. Tidligere kunne spilleren riste ved avspilling av plater med skjevt hull. Nå er den mye roligere

* Kvalitet på strømforsyningen. Spilleren har switch mode strømforsyning. Auricap på inngangsfilteret. High speed soft recovery dioder. Black gate kondiser i strømforsyningen og til lokal avkopling. Større lyttebatterier på hver av spenningsutgangene.
* Hvordan SPDIF utgangen er realisert. Bygde aktiv SPDIF utgang med en video opamp helt uten båndbreddebegrensninger. BNC utgang.

Utgangspunktet var tydelig forringet lydkvalitet - typisk "DVD-lyd". Etter mod: Meget bra lyd - som en habil CD-spiller.

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
Jeg har en en emc 1up som jeg vurderte å bytte ut , men så kom en kammerat med en muse modell 2 dac å vips så fikk spilleren nytt liv . så tror jeg går for en sepp dac ja .

Lapavoni

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2006
Antall liker
0
Jeg føler at det er på tide med en liten oppsummering før dette leder ut i en krangel om drivverket har noe å si eller ikke. Vi vil vel ikke ha en diskusjon à la kabelkranglene?

Det jeg ville finne ut var om for meg som har et kombinert hjemmekino- og musikkanlegg og som ønsker å styrke musikkdelen, vil det lønne seg å kjøpe en CD-spiller eller bare en DAC. Jeg så for meg en CD-spiller i 10000 kroners klassen. Noen mener at det finnes DAC’er til 6000-7000 kr som vil gi mer glede enn en CD-spiller til 10000 kr. Andre mener at integrerte CD-spillere har også sin sjarm.

DAC-Kandidatene så langt er:
Musical Fidelity X-DAC v3
Musical Fidelity X-DAC v8 (Kommer snart)
Electrocompaniet ECD1
RME ADI – 2
Benchmark DAC1
Lavry DA10

CD-spillerkandidatene er (var):
CAMBRIDGE 840C (Hvis den noensinne kommer i butikken)
Creek Classic
Hegel CDP2A
Primare CD21
Arcam CD192
Musical Fidelity X-ray v3 (evt v8 når den kommer)
Electrocompaniet PC-1

Akkurat nå er jeg tilbøyelig til å gå for den billigste DAC’en som er RME ADI-2. Denne får mye skryt fra mange. Hvis folk som har testet mange DAC’er og drivverk opp mot hverandre og har endt på RME så ser jeg liten vits i at jeg skal prøve å finne opp kruttet på nytt. Jeg er tross alt bare en nybegynner som vil ha mer bass når han spiller CD-plater.

De av dere som insisterer på at en integrert CD-spiller er bedre enn Marantz DV7600 pluss RME ADI-2, hvilken CD-spiller har dere som den hotteste kandidaten?

Topp Bunn