DAB +

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.579
Sted
Pt. Høvik
Som gammel FM-lytter med en Huldra 10 konstant stående på NRK P1, for det meste, (snart 40 år), så har jeg innsett, efter voldsomt press, at jeg må anskaffe meg disse Dabb-sakene. Noen som har forslag til noe fett? Eller er alt likt? I "Gamle dager"" så var det kjempeforskjell på tunere; er det slik nå også? Komponenter, fleksibilitet, you name it?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Skal du ta signalene analogt ut fra DABtuneren, vil du kunne høre forskjeller på tunere - men hvis du tenker deg å koble DABtuneren til anlegget ditt via en ekstern DAC, er mitt inntrykk at det låter til forveksling likt, og bare avhengig av DACen. Det siste forutsetter at du kjøper noe med digital utgang.

Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Bare vær sikker på att det har DAB+ , finnes fortsatt endel uten + i salg.

Skal det være Tuner for tilkobling til eksisterende anlegg uten bruk av ekstra dac, så er Arcam T32 ett meget godt valg.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ellers er jo nettradio et utmerket - t.o.m. bedre, etter min vurdering - alternativ til DAB. Du får naturligvis inn P1 i utmerket kvalitet - hvis det er det du hører på - pluss at du har radiokanaler over hele verden lett tilgjengelig i stuen. I skrivende stund sitter jeg og hører på en stasjon i USA som sender jazz døgnkontinuerlig - uten reklame og i høyst akseptabel kvalitet. Lørdager pleier kona og jeg å skru på Blues Asylet på P2 for fullt i begge stuene - via, for anledningen, synkroniserte Squeezeboxer.

PS. Jeg kjøpte en Primare DAB/FM-tuner for mange år siden - men den forsvant hodestups ut da jeg skjønte hva Squeezebox og nettradio kunne brukes til. Broren min solgte prompte sin høyst oppegående Arcam tuner da han fikk prøve en Squeezebox hjemme hos seg. "Denne trenger jeg ikke lenger", sa han, og koblet fra tuneren.

X

X186841

Gjest
Selv bruker jeg ipad,n koblet rett i Arcam irdac og NRK radio appen. Men likte egentlig ikke lyden på p13 , virket som alt var volumutjevnet og hadde en slags loudness.

Internett stasjonen Radio Paradise på Naim UnitiQute er meeeeeget bedre lydmessig , synd det bare er på Naim utstyr man får den i 320k , perfekt bakgrunnsmusikk til daglige sysler.

Sist redigert av en moderator:

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.579
Sted
Pt. Høvik
Takk for svar. Tror det faktisk kan koke ned til nettradio, men holder andre muligheter åpne en stund til. Nettradio er jo streaming og det gjør jeg jo idag med Wimp/Spoty/Qobuz fra fiber inn i kåken til iMac til en nesten ny Emotiva-Dac (XDA-2) og til anleggene via epplebokser (det ene anlegget via kabel).

I min smule uvitenhet, så er det vel forskjell på nettradioer m.h.t. lydkvalitet, slik det er mellom Wimp/Qobuz på den ene siden og Spotify på den andre, enn så lenge?

Har hørt på noen nettradioer for lenge siden, men det gav jeg opp. Reklame, dropouts, drittlyd, dårlig brukervennlighet osv. Dog gratis.

Anbefaling ang. en nettradio, gjerne noe jeg må betale for?

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.713
Sted
Hus
Hmmmmm, dette drøyer jeg til nærmere tiden da FM skal stenge. Kommer sikkert nye ting etter hvert som bare har DAB+ og ikke FM.

X

X186841

Gjest
Radio Paradise

Prøv denne , helt reklamefri og bra variert voksenmusikk. Velg 192k som er det høyeste når man ikke har Naim streamere , og lyden er fullt brukbar.

Radio Paradise

rp.jpg

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.714
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Nettradio får min stemme. Har hatt en eneste DAB- radio, og den låt så skrekkelig at jeg ga den bort. Ellers er digitalt ut fra DAB til egen dac en farbar vei, forutsatt at DABen har en digital utgang.
mvh

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
904
Hvorfor gjøre det vanskelig De samme signalene som sendes i DAB+ format sendes over det digitale bakkenettet. Du kan bruke TV`n eller en av de gamle digitalboksene. Jeg hører P 13 og Alltid Jazz over en gammel Grundig DVB - T mottaker. Den har optisk utgang, og alt er fryd og gammen (iallefall så langt formatet tillater)

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Det trenger sikkert ikke være enten eller. Det finnes helt sikkert gode radioer som har både dab+ og nettradio og da er det jo bare å kjøpe (spes hvis den har digital utgang) :) Husk også at mange nye TV-er nå har bra utvalg i smartfunksjoner, blant annet internettradio.. Kanskje du skal sjekke TV-en din? (og de fleste tv-er har digital lyd ut mulighet til dac også)

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.579
Sted
Pt. Høvik
Det trenger sikkert ikke være enten eller. Det finnes helt sikkert gode radioer som har både dab+ og nettradio og da er det jo bare å kjøpe (spes hvis den har digital utgang) :) Husk også at mange nye TV-er nå har bra utvalg i smartfunksjoner, blant annet internettradio.. Kanskje du skal sjekke TV-en din? (og de fleste tv-er har digital lyd ut mulighet til dac også)
Èn av TVene er kliss ny. Men, uansett, koker ikke dette ned til at med PC/Mac og evt. DAC så er det bare å finne frem i nettradiojungelen. Og DAB-radio kan bare glemmes (hvis man da ikke skal høre på DAB der det ikke er nett-tilgang)? Eller er jeg på jordet?

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Det er vel så enkelt egentlig. Men en ting er at dab nettet er mer stabilt enn inter/trådløstnettet, og selv om jeg har altibox og ørti milliarder mbps alle veier så har jeg inntrykk av at når jeg virkelig vil høre (se) noe så er det noe som klikker (murphys lov).. men disse tingene blir jo bare bedre og bedre :)

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
37.438
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Dab er for steder du ikke har bredbånd, feks bil og på hytta (og kjøkkenet for noen:)).
Hjemme bruker man det man allerede har, dvs PC/TV/internett/streamere.

X

X186841

Gjest
Man bør ihvertfall ha en avspiller med bra buffer for å slippe ørsmå dropouts innimellem. Naim hadde aldri dropouts her , pro-ject hadde noen ørsmå , også streame rett i foobar gir ørsmå dropouts innimellom.
Radio Paradise med egen app på ipad bufrer såpass bra att det ikke blir dropouts.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Hva finnes av rimelige DAB+ modeller i vanlig komponent bredde med S/PDIF ut tro? Er de like gode (eller dårlige) modellene fra de vanlige merkene?

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.579
Sted
Pt. Høvik
Takker for masse informative svar! :) Overskriften ble nesten misvisende efterhvert. Men, konklusjonene kan kanskje være:

1. Hjemme, med nett-tilgang, og PC/Mac/TV oa. med dig. utgang, så kjører man det gjennom DACen, evt. analogt rett i anlegget. Da er en DAB-radio unødvendig å anskaffe.

2. Uten nett-tilgang, må man ha en egen DAB-receiver. Sier seg selv.

3. Og for å presisere: Har man en feit DAC, så tar man signalet fra digital utgang.

Da er det bare én ting i mitt hode som gjenstår og det er det Lgrons nevner med buffer. Men, er ikke bufferproblemet (hvis det ér et problem?) identisk med f.eks. Spotify. Det er jo streaming alt sammen (nettradio)?

Som bartesam skriver ovenfor, så kan jo dette bare ligge. Niks, tror ikke det, nå dukker det opp digitale radiostasjoner (i Norge og andre land) hvor enn man snur seg, sannsynligvis også som mild tvang for å få "folk flest" til å skaffe seg DAB-radioer slik at FM-nettet kan benyttes til annet.

Mulig jeg har fått i meg for mye vin, men en DAB-radio kan man stort sett gi faen i å skaffe seg!? Forutsatt punktene 1 og 2 ovenfor.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.714
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hører på nettradio hver eneste dag. Countryradio fra usa/canada, Radio Berlin, NDR 2 fra Tyskland, NRK. Alt dette uten en eneste DAB.

MVH

X

X186841

Gjest
Konklusjonen er nok ganske enkel, drit i DAB.
Er du uten nettdekning har du troligvis gått deg bort, og trenger en GPS.

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Jeg har en Tivoli DAB radio i stuen som stort sett blir brukt til bakgrunnsmusikk, nyheter o.l. på dagen. På "furterommet" hvor jeg har HiFi anlegget henter jeg radioprogrammer via Sonos. Der kan jeg lagre favorittstasjoner f.eks. NRK Klassisk. Fungerer veldig bra.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg har en slik en:

dab.jpg

Den bruker jeg på soverommet. Jeg liker å ha NRK Klassisk surrende i bakgrunnen en stund når jeg går til ro om kvelden. Men i de siste dagene har det ikke vært en lyd å høre. I displayet står det "Service not available". Jeg har prøvd å dra ut kontakten og sette den inn igjen, og å snu litt på antennen, men ingen ting hjelper. Radioen virker forsåvidt, i den forstand at klokken på displayet viser riktig tid. Men nå er Lund tom for idéer, og lurer på om noen her vet hva som kan være feil?

Forøvrig har jeg en liten innrømmelse å komme med:
Tidligere hadde jeg et digert beist av en Magnum Dynalab analog FM-tuner, som jeg var såre fornøyd med. Men da jeg fikk SB Touch i hus, fikk jeg lyst til å sammenligne lyden fra MD med den fra nettradioen via Touchen. Ved den anledning var det korsang i NRK P2 i samsending med NRK Klassisk. Jeg kunne da via fjernkontrollen enkelt switche mellom NRK P2 (MD) og NRK Klassisk (Touch), og jeg tenkte at korsang var velegnet til å avsløre forskjeller i lydgjengivelsen.
Men akk, jeg kunne ikke høre forskjell! Jeg switchet fram og tilbake flere ganger, men det lød dønn likt hele veien.
Man kan alltids spekulere i hva som var årsaken, komponentene eller ørene mine, men jeg endte uansett opp med å selge tuneren...

Topp Bunn