DAB test i VG

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.467
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Så det er ingen i denne testen som har skjønt poenget heller. Et annet sted kan en lese om hvorfor DAB (eller andre former for digital radio) tvinger seg fram. For de som ikke gidder å lese, er svaret enkelt: Det er ikke plass til flere på FM båndet. FM er en stor sløser med et begrenset frekvsnsspektrum.
Sitat:
"- At FM under gode mottaksforhold gir god lyd, er ingen i radiobransjen uenig i. Men begrensninger i FM-båndet gjør at det i store deler av landet er svært få kanaler med god kvalitet. Mange som lytter på P4 lokalradio må avfinne seg med redusert lydkvalitet på grunn av frekvensknapphet på FM, sier Danielsen. Han understreker at det vil bli plass for flere kanaler og enda høyere lydkvalitet etter hvert som DAB-nettene blir bygget ut."

K

knutinh

Gjest
Båndbredde, kilde og kanalkoding er for komplekse begreper for de fleste journalister og lesere av dette forum.

Debatten vi BURDE ha er hvorvidt vi trenger digitalradio, ikke hvorvidt lossy kompresjon forringer lyden. Hvis "folk flest" hengte seg mindre opp i å feiltolke hvordan radiotransmisjon fungerer, hvilke muligheter og utfordringer man har, og heller debatterte hvilke tjenester vi trenger og hva vi vil betale, så hadde også folk flest kunnet delta.

Knut

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Stanser produksjon av dab-radioer

Oslo (ANB):
Selskapet Kenwood, som er en ledende produsent av lydutstyr, vil ikke lenger lage dab-radioer til bil. Selskapet har ingen tro på framtiden for slike apparater.

Kenwood gir opp produksjonen av DAB-radioer.

Kenwood skraper nå hele sin portefølje av digitale radioapparater for bil, skriver radionytt.no. I stedet vil selskapet satse på radioer med den gamle analoge teknologien.

Bakgrunnen for beslutningen er at brukere har hatt store problemer med dab-radioer i bil. Mange har klaget på signalforstyrrelser og at signalet stadig forsvinner. Bransjefolk mener at avgjørelsen kan bli dødsstøtet for dab, med mindre teknologien blir kraftig forbedret i løpet av kort tid. Ifølge Autoexpress er også andre bilradioprodusenter som Clarion og Blaupunkt misfornøyde med dab. (ANB)

quantum_leap

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Vi har jo digitalradio i dag via internett. Et relevant spørsmål ville jo ha vært om vi trenger nok et digitalt nett dedikert til radio? (og ett til TV, ett til mobil osv)

I USA har de vel noe som heter Sirius satelitt radio med flere hundre radiostasjoner. DAB er egentlig ikke noe supplement til dette.

K

knutinh

Gjest
Som jeg har sagt i flere poster:
Digital lydkompresjon er godt forstått av fagfolk. Jeg ser ikke poenget i diskusjoner hvor man kommer med utfall mot det å fjerne bits.

Diskusjonen bør dreie seg om hvilke tjenester det norske vil ha, og hva vi vil betale for dem, for der er vi alle akkurat like kompetente.

Spørsmålet vi da bør stille oss er som du sier:
*Trenger vi trådløs radio i det hele tatt?
*Hvilken dekningsgrad, lydkvalitet og kanalantall trenger vi?
*Hvor mobile skal mottakerene være, og hvor mye kan de koste?
*Er det et alternativ å beholde eksisterende analognett?

For min del trenger jeg ikke radio. Men som skattebetaler er det fremdeles interessant hvordan pengene mine brukes. Hva med å se på bruker-cases?

A)Stasjonær radio-lytter i stua eller på jobben
B)radio-lytter i bil
C)radio-lytter på fjellet, fottur eller ski

Jeg mener at A) kan få sine behov bedre tilfredsstilt med bredbåndsradio eller parabol eller DVB-T radio.

Jeg mener at B) og C) begge betyr at trådløs radionett er nødvendig, siden parabolantenne er upraktisk. B) forutsetter bare dekning langs hovedfartsårene og mottaker kan koste et par tusen og ta litt plass/effekt. C) krever full dekning over store deler av landet, og mottakeren må være liten, bruke lite batterier og koste 500,-

Av disse mener jeg at bare case A) fortjener "høy" lydkvalitet. Kanskje også B), man i alle fall ikke C).

-k

Topp Bunn