MML: Hvilken bil har du? Her har du to muligheter.
a) Sett på et adapter. Feks Alpine eZiDAB Go.
b) Skift ut hele enheten med en som er tilpassa bilen. Gjør du etpar ekstra ting samtidig- som å tilpasse nye høyttalere, forsterkere og dørdemping vil du få BEDRE lyd. Bilstereo er fullt av soniske isbiter. Disse gutta kan hjelpe:
www.bilradiospes.no
a) Slik adapter er av naturlige grunner helt uaktuelt (løse kabler, eget feste, håpløs betjening osv).
b) Det er en Ford S-Max 2011. Jeg hadde tenkt å skifte hele enheten fordi jeg da ville fått alt helt integrert og i tillegg fått en liten oppgradering av skjerm, navigasjon og feks CarPlay. Nå går det ikke å bytte ut enheten ifølge Bilradiospesialisten (finnes ikke adaptere), så da er det et greit alternativ med USB-enheten jeg linket til tidligere. Da vil betjening fungere som før, enheten være skjult osv. Mitt krav til lydkvalitet i bil er nærmest ikke-eksisterende. Jeg har beste lydpakke levert originalt og for å lytte til 90% snakkeprogrammer er det helt uaktuelt å gjøre innsats for å bedre lydkvaliteten.
Alt dette må jeg styre med for å forsatt ha samme radiotibud som nå. Mitt behov er kun NRK Alltid Nyheter når jeg skal ut på små ærend rundt byen. På langturer er det podcast/musikk fra telefon, men dette er lite aktuelt på korte turer. Bottom line: DAB gir meg kun kostander og ulemper.