Bil, båt og motorsykkel DAB+ i bil

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.143
Torget vurderinger
1
Det går mot slukning av FM-nettet og man må vel gjøre noe med spilleren i bilen. Jeg ser på disse DAB+adapterene og synes de ser sånn passe upraktiske ut. Jeg tenkte egentlig på å skifte hele enheten, men er usikker på hvordan dette er når alt av navigasjon, rattfjernkontroll, ryggekamera, justering av ventilasjon osv er via det trykkfølsomme skjermen i den originale bilradioen? Er alt dette standardisert slik at jeg bare kan bytte med en annen 2DIN enhet?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.448
Torget vurderinger
12
Sjekk med forhandler. Personlig løste jeg det ved å krysse av for DAB ;). Heller dårligere lyd enn ingen lyd. Hører stort sett på nyheter og slik på bilradio likevel.

EarlJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Antall liker
55
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Kjøpte en gammel SAAB 9-5 i fjor. Forrige eier hadde byttet ut SAAB-stereoen med en Pioneer AVIC enhet som passet rett inn. Den har Dab+, navi og kobling mot telefon via både blåtann og carplay. Hvordan det hadde vært om standardenheten hadde hatt ryggekamera og navi etc fra før... nei det sier historien intet om.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.143
Torget vurderinger
1
Har funnet ut at dette er mulig med spesialtilpassede enheter. Da skal det faktisk være så enkelt at det bare er å nappe ut forrige modell og inn med ny.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.477
Torget vurderinger
0
For det første så stenges ikke FM båndet!! Det vil fortsatt være ganske mange lokalradioer som benytter FM. Og jeg ser vel ikke bort fra at det kan bli enda flere av dem.

Når det gejlder DAB+ i bil så vil jeg si som min venn og kollega Jaguareieren: " Ikke fan om det gjennomførte interiøret i min bil skal ødelegges av et adapter på sugekopp og med ledning i sigarett tenneren!". Han har orginal CD spiller i bilen og vil bruke denne samt streame musikk via mobiltelefon og Blåtann.

I min bil er det ganske enkelt. Legge ut en hysterisk stor sum og kjøpe en ny merketilpasset radio/GPS/musikkspiller enhet og sette denne inn i stedet for den som står der nå! Møller skal vel ha sånn ca 40K for en slik jobb. Har faktisk ikke klart å få dem til å gi meg en fast pris på dings og jobb. Mest sansynlig fordi de heller vil selge meg en ny bil. Men nå har jeg en kollega som oppgraderte "infotainment" ( det heter vistnok så! ) systemet i en Amarok fra minste utgave uten GPS til VAGs største med navigasjon. Han kjøpte dingsen på e-bay for noen få tusenlapper og selve byttet tok ikke lang tid. Så der finnes muligheter. Personlig er jeg i "DAB boikott" modus for tiden!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.220
Man får dingser som kan gjemmes i bilen og kan kobles til bilens Usb-port. Alt fungerer da som før, bortsett fra at man velger Aux som kilde. Koster et par tusenlapper. Desverre for meg var forrige eier av min bil for gjerrig til å krysse av for Usb-port på tilbehørslisten.
Jeg er så gjerrig at jeg godtar litt ledninger her og der.
Med arbeidsbilen er det ikke noe problem, der kan bare kjøpe en ny DAB til et par tusen og smokke rett på plass.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.663
Sted
Trondheim
For det første så stenges ikke FM båndet!! Det vil fortsatt være ganske mange lokalradioer som benytter FM. Og jeg ser vel ikke bort fra at det kan bli enda flere av dem.
Jeg har prøvd det her i Trondheim, og de lokalradiostasjonene som er her er totalt uinteressante. Intet innhold, ingen variasjon i musikkvalget, bare pjatt. Jeg gikk lei etter 5 min.

Når det gejlder DAB+ i bil så vil jeg si som min venn og kollega Jaguareieren: " Ikke fan om det gjennomførte interiøret i min bil skal ødelegges av et adapter på sugekopp og med ledning i sigarett tenneren!". Han har orginal CD spiller i bilen og vil bruke denne samt streame musikk via mobiltelefon og Blåtann.
Samme her. Ikke f* om jeg vil ha masse ledninger og dill rundt omkring i bilen. Da får jeg greie meg med CDer. Min bilradio (jeg er så gammel at jeg kaller det det enda) har ikke blåtann. Ikke har den AUX eller USB heller. Så da har jeg ikke radio i bilen etter DAB-omleggingen.

I min bil er det ganske enkelt. Legge ut en hysterisk stor sum og kjøpe en ny merketilpasset radio/GPS/musikkspiller enhet og sette denne inn i stedet for den som står der nå! Møller skal vel ha sånn ca 40K for en slik jobb. Har faktisk ikke klart å få dem til å gi meg en fast pris på dings og jobb. Mest sansynlig fordi de heller vil selge meg en ny bil. Men nå har jeg en kollega som oppgraderte "infotainment" ( det heter vistnok så! ) systemet i en Amarok fra minste utgave uten GPS til VAGs største med navigasjon. Han kjøpte dingsen på e-bay for noen få tusenlapper og selve byttet tok ikke lang tid. Så der finnes muligheter. Personlig er jeg i "DAB boikott" modus for tiden!
Jeg tror ikke det i det hele tatt er mulig å få tak i en DAB-sak som passer inn i min bil. Hvis det er mulig vil det helt sikkert være så dyrt at det ikke er interessant. For meg er vel nå radio i bil begrenset til de gangene jeg kjører bilen i utlandet.

EarlJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Antall liker
55
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Snakket med en bilfyr i går, han ville ikke giddet å installere dabradio i bil. Istedet bruker han en radioapp på mobilen sin, som streamer over nettet. Lur løsning synes jeg....

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.143
Torget vurderinger
1
Helt klar en lur løsning. Denne løsningen illustrerer jo godt problemene med både digital radio og TV utbyggingen som har vært de senere år. Pga den enorme utviklingen i mobildata og netthastighet, er jo all utbyggingen unødvendig - alt burde vært streamet.

Uansett synes jeg det er deilig at radioen "bare funker" på de stasjonene jeg ønsker når jeg er i bil. Å ta opp mobilen, starte radioapp, velge høyttalere osv er irriterende tungvindt når jeg bare vil høre dagsnytt på vei til butikken.

C

cruiser

Gjest
Jeg har prøvd det her i Trondheim, og de lokalradiostasjonene som er her er totalt uinteressante. Intet innhold, ingen variasjon i musikkvalget, bare pjatt. Jeg gikk lei etter 5 min.

Samme her. Ikke f* om jeg vil ha masse ledninger og dill rundt omkring i bilen. Da får jeg greie meg med CDer. Min bilradio (jeg er så gammel at jeg kaller det det enda) har ikke blåtann. Ikke har den AUX eller USB heller. Så da har jeg ikke radio i bilen etter DAB-omleggingen.

Jeg tror ikke det i det hele tatt er mulig å få tak i en DAB-sak som passer inn i min bil. Hvis det er mulig vil det helt sikkert være så dyrt at det ikke er interessant. For meg er vel nå radio i bil begrenset til de gangene jeg kjører bilen i utlandet.
Selvsagt er det mulig.. Eonon D5201Z | Car DVD | Vehicle Specific GPS | Car DVD GPS for BMW E39 1996-2003

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
407
Torget vurderinger
7
Er ikke så opptatt av det estetiske, mer opptatt av radio i bilen. Har kjøpt og montert en Tiny C5 med ledning til aux-inngangen. Spiller bra og en grei nok ornong for meg. Ferdig montert for ca. 3000,-. Se bildet (unnskyld støvet, syntes ikke før bilde ble tatt😁)
Image-1.jpg

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.663
Sted
Trondheim

Selvsagt er det mulig.. Eonon D5201Z | Car DVD | Vehicle Specific GPS | Car DVD GPS for BMW E39 1996-2003
Tydeligvis mulig, men dyrt. Pris - 6500 kr (315$ i USA, så man får den vel for ca 4000 hvis man kjøper den derfra) + arbeid, så vi snakker fort om 10 000 kr +/- til en 17 år gammel bil som man kanskje skal ha i 5 år til og der ca 50% av kjøringen vil være i utlandet der man uansett bruker FM. Verdt det? I don't think so.

Sist redigert:

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
Helt klar en lur løsning. Denne løsningen illustrerer jo godt problemene med både digital radio og TV utbyggingen som har vært de senere år. Pga den enorme utviklingen i mobildata og netthastighet, er jo all utbyggingen unødvendig - alt burde vært streamet.

Uansett synes jeg det er deilig at radioen "bare funker" på de stasjonene jeg ønsker når jeg er i bil. Å ta opp mobilen, starte radioapp, velge høyttalere osv er irriterende tungvindt når jeg bare vil høre dagsnytt på vei til butikken.
Kr 632,- plug'n play, og ingen antenneledning som er synlig (har lagt den under sete og dekningen er bra nok).
Tilkoblet bilens AUX inngang, men den kan også sende på FM frekvens om ønskelig.

https://www.komplett.no/product/761.../tilbehoer/tiny-audio-c2-dab-adapter-til-bil#

C

cruiser

Gjest

Tydeligvis mulig, men dyrt. Pris - 6500 kr (315$ i USA, så man får den vel for ca 4000 hvis man kjøper den derfra) + arbeid, så vi snakker fort om 10 000 kr +/- til en 17 år gammel bil som man kanskje skal ha i 5 år til og der ca 50% av kjøringen vil være i utlandet der man uansett bruker FM. Verdt det? I don't think so.
Det er $315 fra kina og du får sikkert deklarert lav value, montering gjør man jo selv.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.663
Sted
Trondheim
Det er et virvar av ledninger bak der. Den monteringen gjør ikke jeg selv ihvertfall.

C

cruiser

Gjest
Med mindre du har 52 tommeltotter så monterer man en slik på 30 minutter,det er kun plugnplay, men samma for meg. Var kun et tips.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.477
Torget vurderinger
0
Nå har vel folk innafor UP sagt noe i retning av at løsninger som den NIHA la ut bilde av kan/bør rammes av forbud mot bruk av utstyr som mobiltelefon etc!? Ikke vet jeg, men det skulle ikke forbause meg det ringeste!

Det eneste jeg vil savne er veimeldinger og koblingen til bilens GPS som automatisk omruter deg. Denne funksjonen blir borte i Norge for min del.

C

cruiser

Gjest
UP: DAB-adapter i bil gir grunn til bekymring -adressa.no

UP-sjefen i Nord-Norge sier også at det ennå er for spinkelt grunnlag til å uttale seg i hvor stor grad DAB-adapter som ikke er integrert i radioen utgjør trafikkfare.

- Vi er spente på hvordan det vil påvirke kjøringen til folk, men foreløpig har vi ikke grunnlag for å si at dette er et problem, sier politioverbetjent Geir H. Marthinsen.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.288
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
UP: DAB-adapter i bil gir grunn til bekymring -adressa.no

UP-sjefen i Nord-Norge sier også at det ennå er for spinkelt grunnlag til å uttale seg i hvor stor grad DAB-adapter som ikke er integrert i radioen utgjør trafikkfare.

- Vi er spente på hvordan det vil påvirke kjøringen til folk, men foreløpig har vi ikke grunnlag for å si at dette er et problem, sier politioverbetjent Geir H. Marthinsen.
Helt klart farlig utstyr men når det er nødvendig pga NRK's idiotiske påfunn om å innføre DAB+ med tvang, har han vel blitt instruert fra oven om å uttale seg politisk. Synd hvis det må gå et par liv først før man vokner.

Men alt er relativt, så sammenliknet med å lese meldiger og Fjesboka i bilen, så er det vel en bagatell.

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
407
Torget vurderinger
7
Hvis man sitter og fikler med radioen i ett sett er det helt klart en like stor risiko for uhell som når man skifter CD i CD-spilleren.
For min del står radioen stort sett på NRK P1. Den slår seg automatisk på og av og lyden reguleres via kontroller på rattet. Kan ikke se at dette er noe større fare enn ved bruk av orginalradio. Kjørte Drammen - Vrådal i Påsken uten og røre adapteret.
Vil man skifter kanal er det forhåndsvalg på toppen av adapteret.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.143
Torget vurderinger
1
Pga noe kluss med div adaptere, kan man allikevel ikke erstatte enheten på min bil (og beholde alt med klima, kamera osv). Løsningen blir da et USB DAB+ adapter: https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/spillere-dab-radio/usb-til-dab-adapter-dbu3gen

Etter denne oppgraderingen av radionettet, må jeg altså betale 2-3000 for å beholde tilsvarende funksjonalitet som jeg alltid har hatt. Jeg har litt problem med å forstå poenget, men vil jo ha lyd i bilen på en enkel måte.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
MML: Hvilken bil har du? Her har du to muligheter.

a) Sett på et adapter. Feks Alpine eZiDAB Go.
b) Skift ut hele enheten med en som er tilpassa bilen. Gjør du etpar ekstra ting samtidig- som å tilpasse nye høyttalere, forsterkere og dørdemping vil du få BEDRE lyd. Bilstereo er fullt av soniske isbiter. Disse gutta kan hjelpe:

www.bilradiospes.no

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
Utfordringen med disse dabadapterne er at de ikke kan betjenes via rattet. Eller finnes det løsninger?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.220
Hvis du kan koble adapteret til radioen via Usb-port kan du bruke de betjeninger som er på den originale radioen.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Larson, Pink: Det gjør det. Nettopp ved å velge et system som er tilpassa bilen. Det er i den synergien tilpasningene ligger.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.143
Torget vurderinger
1

b) Skift ut hele enheten med en som er tilpassa bilen. Gjør du etpar ekstra ting samtidig- som å tilpasse nye høyttalere, forsterkere og dørdemping vil du få BEDRE lyd. Bilstereo er fullt av soniske isbiter. Disse gutta kan hjelpe:

www.bilradiospes.no
a) Slik adapter er av naturlige grunner helt uaktuelt (løse kabler, eget feste, håpløs betjening osv).
b) Det er en Ford S-Max 2011. Jeg hadde tenkt å skifte hele enheten fordi jeg da ville fått alt helt integrert og i tillegg fått en liten oppgradering av skjerm, navigasjon og feks CarPlay. Nå går det ikke å bytte ut enheten ifølge Bilradiospesialisten (finnes ikke adaptere), så da er det et greit alternativ med USB-enheten jeg linket til tidligere. Da vil betjening fungere som før, enheten være skjult osv. Mitt krav til lydkvalitet i bil er nærmest ikke-eksisterende. Jeg har beste lydpakke levert originalt og for å lytte til 90% snakkeprogrammer er det helt uaktuelt å gjøre innsats for å bedre lydkvaliteten.

Alt dette må jeg styre med for å forsatt ha samme radiotibud som nå. Mitt behov er kun NRK Alltid Nyheter når jeg skal ut på små ærend rundt byen. På langturer er det podcast/musikk fra telefon, men dette er lite aktuelt på korte turer. Bottom line: DAB gir meg kun kostander og ulemper.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
3.953
Sted
Liten by
Når det gjelder DAB antenner så har jeg skjønt at det er tre forskjellige metoder:
Innvendig (både med og uten jording)
Utvendig med induktiv kobling
Utvendig med borring

Er det noen som har erfaring med bruken og det å legge opp dette selv?
Over alt jeg leser, så anbefales utvendig. Spørsmålet er om frykten for å ikke få inn DAB med innvendig er ubegrunnet?

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.036
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Når det gjelder DAB antenner så har jeg skjønt at det er tre forskjellige metoder:
Innvendig (både med og uten jording)
Utvendig med induktiv kobling
Utvendig med borring

Er det noen som har erfarting med bruken og det å legge opp dette selv?
Over alt jeg leser, så anbefales utvendig. Spørsmålet er om frykten for å ikke få inn DAB med innvendig er ubegrunnet?
Har lurt på det samme og det ser ut til at bor du i sentrale strøk og ikke vanker i ødemarka med bilen så holder det med innvendig antenne. Les erfaringer med Tiny C2 DAB adapter.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.343
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
3.953
Sted
Liten by
Jeg er i undersøkelsesfasen og har funnet ut følgende:
- Sjekk nøye at du ikke får MER enn hva du trenger. Jeg fikk tilbud om interface adapter (ledninger) som hadde masse ekstra. Den kostet 840 kroner, men jeg klarer meg med en overgang til 100 kroner.
- Monteringsrammer finnes i alle former, men har du alt som følger med på enheten du skal sette inn, så trenger du ikke alt extra. Prisforskjellen er fra 850 til 240 kroner.
- Du bør kjøpe FM adapter om du skal bevege deg utenfor Norge.

Håper det hjelper noen i samme fase.

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Antall liker
2.017
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Jeg har en 2013 BMW750d med "alt" utstyr men ingen DAB+ og jeg får heller ikke oppgradert da bilen har DVD-skifter så der er ikke plass til moduler! Men bilen har digital-TV og alle NRKs radiokanaler blir også sendt over dette nett, så problem er delvis løst !

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.343
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30
Jeg er i undersøkelsesfasen og har funnet ut følgende:
- Sjekk nøye at du ikke får MER enn hva du trenger. Jeg fikk tilbud om interface adapter (ledninger) som hadde masse ekstra. Den kostet 840 kroner, men jeg klarer meg med en overgang til 100 kroner.
- Monteringsrammer finnes i alle former, men har du alt som følger med på enheten du skal sette inn, så trenger du ikke alt extra. Prisforskjellen er fra 850 til 240 kroner.
- Du bør kjøpe FM adapter om du skal bevege deg utenfor Norge.

Håper det hjelper noen i samme fase.
Kjenner ikke til DAB radioer som ikke også har FM. Du har uansett FM i bilens originale radio.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.343
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30

www.bilradiospes.no
a) Slik adapter er av naturlige grunner helt uaktuelt (løse kabler, eget feste, håpløs betjening osv).
b) Det er en Ford S-Max 2011. Jeg hadde tenkt å skifte hele enheten fordi jeg da ville fått alt helt integrert og i tillegg fått en liten oppgradering av skjerm, navigasjon og feks CarPlay. Nå går det ikke å bytte ut enheten ifølge Bilradiospesialisten (finnes ikke adaptere), så da er det et greit alternativ med USB-enheten jeg linket til tidligere. Da vil betjening fungere som før, enheten være skjult osv. Mitt krav til lydkvalitet i bil er nærmest ikke-eksisterende. Jeg har beste lydpakke levert originalt og for å lytte til 90% snakkeprogrammer er det helt uaktuelt å gjøre innsats for å bedre lydkvaliteten.

Alt dette må jeg styre med for å forsatt ha samme radiotibud som nå. Mitt behov er kun NRK Alltid Nyheter når jeg skal ut på små ærend rundt byen. På langturer er det podcast/musikk fra telefon, men dette er lite aktuelt på korte turer. Bottom line: DAB gir meg kun kostander og ulemper.
Ford S-Max 2011:

http://www.autohifi.no/Bilmerke-tilbehør-v2/Ford/S-Max/2011

Topp Bunn