Da Tara Labs løy om produksjonslandet

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Jeg så linken til Jormas Kabelverksted på siden. Skryt til Timbre som har gjort reportasjen, og til Jorma som har åpnet opp fabrikken. Ingen tvil om at det er en del å gjøre for ham på kablene (eller at koreanere har mye penger).
Han skriver at han bruker 20 timer på et Prime biwire høyttaler kabelsett på 2x2.5m. Det står respekt av timelønnen, selv om man legger inn materialkostnader.
Men ellers respekt til Jorma som er så åpen med virksomheten sin.

Jeg fant dette bildet utrolig morsomt. Når Jorma skal måle Jorma Prime No. 1, så legg merke til overgangen ... han får jo i likhet med Rhesus målt en stubb CO også.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
topline skrev:
Kabelen på bildet jeg la ut koster vel rundt 4-5000kr/m her i Norge. Hvorfor selger ikke Clas Olsson (eller andre) denne kabelen for en brøkdel av den prisen hvis det er mulig? Hadde jo vært kjempebutikk!!
Hvis man kan kjøpe den på CO for en billig penge, så låter den dårlig. ;)

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
topline skrev:
Soundproof skrev:
topline skrev:
knutinh skrev:
Roysen skrev:
Hvor vil du med dette?

Mvh
Roysen
Jeg har en ubekreftet hypotese om at alle eller de fleste kabelprodusenter, også de som får "rave reviews" i audiophile og her inne får levert sine kabler fra standard samlebånd som også leverer til Bespeco og Clas Olsson.
Si fra når du finner denne på Clas Olsson er du snill! ;)

Men du burde kikke etter Neotech sine kabler andre steder, f.eks. i Ungarn:

http://www.kacsa-audio.hu/index.php?pid=csoportok&csoport=1&l=EN

Fine priser.
Fikk ikke helt med meg hva som er prisen i Ungarn. Hva er "Ft"?

Kabelen på bildet jeg la ut koster vel rundt 4-5000kr/m her i Norge. Hvorfor selger ikke Clas Olsson (eller andre) denne kabelen for en brøkdel av den prisen hvis det er mulig? Hadde jo vært kjempebutikk!!

Ble litt nysgjerrig jeg da...
Hei Topline,

Jeg aner ikke hvor Neotech lager sine kabler, om det skjer gjennom asiatisk produsent eller i egen fabrikk. Gitt arbeidstrinnene på kabelen ovenfor, så er det lett å se økonomimodellen. Ser at de øker "ytelsen" i lag fra kjernen ved å trekke på ulike strømper, skjerminger, neopren osv. -- fra grunnkabel til toppkabel. Forholdsvis enkelt rent industrielt når det først er spesifisert.

I Forinter må du ut med 3.200 norske for 1 meter Neotech i Budapest. Noe å tenke på når du er der neste gang. Men ta også en kikk på Kacsa Audios egne kabler ...

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Soundproof skrev:
Jeg fant dette bildet utrolig morsomt. Når Jorma skal måle Jorma Prime No. 1, så legg merke til overgangen ... han får jo i likhet med Rhesus målt en stubb CO også.

Til "alle" som har Jorma Prime No. 1 - jeg kan supplere dere med overgang i begge ender, send PM.
Ikke rart det blir kabelkrig her inne med slike agrumenter "Proof"........

Her måles R? (= resistans/motstand?)
Jeg vil anta dette er et ledd i kvalitetskontrollen, for å sikre jevn kvalitet?
At Jorma har kalibrert (inklusive CO-stubben) hvilken ohmsk verdi en ferdig kabel skal ha, og så måler det samme på andre ferdige kabler?
Tror du han "måler" lyden i denne målingen?

Nei men huff, det var jo ikke like morro......... ::)

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Nei, jeg tror ikke han måler lyden. Men jeg har sett tilpassede benchmark kalibrerte måleoppsett der man plugger kabelen rett inn i måleinstrumentene.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Soundproof skrev:
Nei, jeg tror ikke han måler lyden. Men jeg har sett tilpassede benchmark kalibrerte måleoppsett der man plugger kabelen rett inn i måleinstrumentene.
Og da var det morsomme?

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Jeg syns det er humoristisk at man går til stor innsats for å skape en "eksepsjonell" kabel, og kobler den til et lite standardstrekk når man skal måle den. Men det er helt sammenlignbart med Montana høyttalere, som bruker standardstrekk inne i høyttaleren, mens de anbefaler "high-quality loudspeaker cables" og dobbelt strekk ikke minst, frem til høyttaleren.

Det er min sans for humor!

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Soundproof skrev:
Jeg syns det er humoristisk at man går til stor innsats for å skape en "eksepsjonell" kabel, og kobler den til et lite standardstrekk når man skal måle den.
Hold den Montana-saken unna dette, Jorma har da ikke noe med det å gjøre?

"Når man skal måle den"?
Finner du det ikke sannsynlig og korrekt at man anpasser målingene (og målingens kompleksitet) til det man skal måle?
Dersom Jorma her har et punkt i kvalitetskontrollen hvor formålet er å sjekke en bestemt verdi kontra referansen ved en måling av resistans inklusive CO-sladdene, hvor er da det humoristiske?

På hvilken måte føler du det er på sin plass å latterliggjøre/spøke med Jormas produksjon basert på dette?

Fordi det er din sans for humor....?

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Er ikke slike måleinstrumenter som Jorma benytter kalibrert med kablene som en del av måleutstyret?

Jeg funderer på en ting angående denne målingen? Når han måler disse kablene, er da:
1) 0.075 en fast referanseverdi for alle kabel-lengder? Altså må 1m kabel ha ett annet tverrsnitt eller tvinning enn en kabel på 0,5m.

2) kun en referanse for å se at kablene er relativt like?

/TES

Topp Bunn