Da hakekorset igjen vaiet over stortinget

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Under inspillingen av Max Manus ble bl.a. stortinget dekorert til å bli slik det så ut under krigen. Dette var et sterkt syn for mange, og er det ikke helt unødvendig? Med dagens teknologi kunne hakekorset enkelt blitt lagt til uten at man trengte å faktisk henge det opp. Nå plager det ikke meg at hang der, men jeg synes det er litt merkelig med tanke på hvor mye annet som manipuleres i filmen for å få den tidsriktig. Jeg gleder meg for øvrig til å se den...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.291
Torget vurderinger
1
Tja...Norge er faktisk et ganske liberalt land som tillot at man fikk gjøre dette i kunstnerisk øyemed. Det forteller litt om toleransen. Tror ikke du hadde fått gjøre det f.eks. i Frankrike...

Jeg går ut fra at de prøvde å skape en stemning blant mannskapet som deltok i innspillingen. Det hadde i grunn vært relativt greit i dag å manipulere inn slikt.

Mvh. Bjørn

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Denne filmen er meget viktig for dagens ungdom/voksne da de som levde i den tid er i ferd med å svinne hen. Derfor som en påminnelse om hva som faktisk skjedde tror jeg dette er viktig og gjør ingenting. Av alle ungdommer i dag er det svært få som vet noe om krigen, og de dagene under innspillingen og atmosfæren som fulgte med tror jeg åpnet øynene for mange... Politisk korrekt/ukorrekt å la korset svaie; Dette er ting som faktisk har skjedd med følgende grusomheter og bør aldri gå i glemmeboken!

C

Cyber

Gjest
Jeg er nokså bekymret ofte over mange ting i denne relasjonen, hvor uvitende og likegyldige ungdom er til disse historiske tingene, og hvor viktige de er å huske på. En annen ting er jo vårt snart ikke-eksisterende forsvar. Jeg er ingen krigsforkjemper, men det sier seg selv at et land som neste ikke har forsvar og svært store verdier i olje og annet er et attraktivt land å invadere.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.291
Torget vurderinger
1
...om hundre år er allting glemt.

det er det 4-generasjonsproblemet, som gjør at det er forsvinnende fjernt på dagens unge.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
bjornh skrev:

det er det 4-generasjonsproblemet, som gjør at det er forsvinnende fjernt på dagens unge.
Pssst!
det har ikke gått 100 år ennå... ;)

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
bjornh skrev:

Hva er egentlig 4-generasjonsproblemet?

Dagens ungdom, og brorpatren av de voksne, har aldri opplevd krig. bare hørt og lest om det. Sett det på TV.

Likt som med den første kjærlighetssorg,
uansett hvor godt "forberedt" man er
han man ingen anelse før man selv har opplevd det.

Hvordan er det mulig å forestille seg grusomhetene i Sachsen og Dachau, uten mer egen-erfaring enn å ha fått et par blåmerker i livet, og kanskje svidd seg litt på et stearinlys?

Personlig har jeg ikke mye hverken for eller mot hakekorset
men mennesker som kan se ned på andre
grunnet hudfarge/rase/intelligens har jeg fint lite til overs for.

I

ijustpop

Gjest
BT skrev:
Under inspillingen av Max Manus ble bl.a. stortinget dekorert til å bli slik det så ut under krigen. Dette var et sterkt syn for mange, og er det ikke helt unødvendig? Med dagens teknologi kunne hakekorset enkelt blitt lagt til uten at man trengte å faktisk henge det opp. Nå plager det ikke meg at hang der, men jeg synes det er litt merkelig med tanke på hvor mye annet som manipuleres i filmen for å få den tidsriktig. Jeg gleder meg for øvrig til å se den...

Produsent Jacobsen vet hva han driver med. Han så markedsføringspotensiale i dette stuntet allerede første gang han leste gjennom manuset. Hakekorset har ga innspillingen og filmen massiv pr.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.291
Torget vurderinger
1
4-generasjonsproblemet: det er vel ikke akkurat en "vedtatt sannhet" men når barnebarna av dem som stod midt oppe i ting får egne barn, har jeg oppfatning av at det oppstår en større distanse til fortellingene ( idette tilfellet: den store fortellingen om krigen) siden de ofte ikke har den kontakten personlig med de som har førstehåndserfaringer. Samtidig med at de lever i et "annet samfunn" og har andre problemstillinger i livet oppstår det en større distanse til 1. generasjonen.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.291
Torget vurderinger
1
Wergeland skrev:
BT skrev:

Produsent Jacobsen vet hva han driver med. Han så markedsføringspotensiale i dette stuntet allerede første gang han leste gjennom manuset. Hakekorset har ga innspillingen og filmen massiv pr.
Jeg ble sittende med en besnærende tanke: Nazi-symboler er redusert til markedsførings midler ;D

P

Parelius

Gjest
bjornh skrev:
Wergeland skrev:
BT skrev:

Jeg ble sittende med en besnærende tanke: Nazi-symboler er redusert til markedsførings midler ;D
Det har det vel vært lenge? Skjønt jeg ikke helt forstår det besnærende ved det; heller tvert imot.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.931
Torget vurderinger
0
Det virker ikke som om Finland har det samme problemet med 4.generasjonssyndrom!?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.291
Torget vurderinger
1
Med så store tap og enorme post-traumer så er det ikke så rart. Dra på en finsk kirkegård om sommeren. Der vil man få se at det er plantet røde roser på gravene til alle de som falt under frigjørings- og borgerkrigen, vinterkrigen og fortsettelseskrigen. Og de ligger ikke på et "bortgjemt" sted, men sentralt og til alles åsyn.

Finnene vet at hvis noen kommer til å gjøre dem noe så er det Russland...

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.761
Torget vurderinger
12
Hva er det med historiekunnskap som gir rett til å trekke våpen?

Topp Bunn