"Dødeste" materiale ? ?

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Heisan :)

Hva er "dødest" av tre, stein, gummi og messing ? På forhånd takk for svar :)

Mvh :)

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.454
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
hei.

Messing kan du stryke.Dette har jeg jobbet mye med, det "ringer"
Da er spm hvilken gummi, tre og stein.
Det er mange typer gummi blandinger og tresorter, noe klokere svar kan ikke jeg gi deg.
Men tror vel gummi viner til slutt. ;D

Steinar.

J

J.J

Gjest
Et tre som står i skogen er ihvertfall det mest levende av nevnte materialer ;D

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.290
Gjelder det tidlig om morran eller sent på kvelden?

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.454
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
jan#jan skrev:
Et tre som står i skogen er ihvertfall det mest levende av nevnte materialer ;D
Å faan da er det liv i gummi også :-[
Og stein har vel vært dau lenge ;D

Steinar.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.938
Torget vurderinger
8
Vis du tenker høyttalere, så vet jeg ikke, men vet en lager høyttalere i stein oppe i sunnfjord ;D

M

Mr-T

Gjest
Ingen av de er brukbare etter min mening.

Skal du DEMPE resonans i høyttalerkasser er asfalt, sand og annet tungt og seigtflytende bra.

Men du kommer også langt ved å frakoble høyttaleren fra gulvet så resonansfrekvensen blir så lav som mulig, dvs sett den på noe som fjærer veldig mykt. Luftputer er det beste faktisk.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.859
En kompositt av gummi og knust stein ville være en høyst interessant sak for bygging av høyttalerkabinett. Da kan det bli tungt, dødt og stivt. Hvis det er snakk om underlag til høyttalere så er gummi i særklasse best av de alternativene du listet opp.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
715
Torget vurderinger
1
Kompositter i form av plater som blir limt sammen av lim som aldri herder til knallhardt, blir bra. Ymse slag lim på patroner for å sette opp baderomsplater. Lim sammen flere lag.

O

Oblivion

Gjest
Mr-T skrev:
Men du kommer også langt ved å frakoble høyttaleren fra gulvet så resonansfrekvensen blir så lav som mulig, dvs sett den på noe som fjærer veldig mykt. Luftputer er det beste faktisk.
Har du prøvd i det siste å ta bort sykkelslangene og prøvd uten??

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Barbaresco skrev:
Kompositter i form av plater som blir limt sammen av lim som aldri herder til knallhardt, blir bra. Ymse slag lim på patroner for å sette opp baderomsplater. Lim sammen flere lag.
Hmm, tror det er noe ala dette jeg ser for meg ja, så får vi se hvilke materialer / konstruksjon jeg, dvs mine HT endelig "lander" på :)

M

Mr-T

Gjest
Planen din er å sette høyttaleren oppå "noe" som "suger" til seg vibrasjon?

M

Mr-T

Gjest
Hmm tja... bør i såfall være veldig tungt hvis det skal ha noen effekt. Jeg hadde brukbar suksess en gang i tiden med å lage en stor sandkasse under høyttaleren som veide mer enn selve høyttaleren.

Men uansett - du vil redusere vibrasjonene i høyttaleren (ved lave frekvenser) med en faktor på minst 10 ved å la høyttaleren sveve i løse lufta, kontra å la den ha fast kontakt mot underlaget.

En kombinasjon av begge deler burde gi bra effekt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.586
Torget vurderinger
24
diyAudio skrev:
Mr-T skrev:
Har du prøvd i det siste å ta bort sykkelslangene og prøvd uten??
Det er jo Birken snart så da burde jo sykkelslangene få andre bein å gå på..

Men seriøst, Do, dersom ikke høyttalerne er FOR tunge, prøv med hard type steinullplate under, formskåret og med sort stoff rundt så det ikke ser for jævlig ut.
Alternativt såkalte trinnlydsplater, samme stoff men tynnere, 2-3 cm. og belagt på ene siden. Lette å skjære til, du kan legge fler oppå hverandre.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.070
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg har erfaring med slange fra trillebårhjul, men man må huske å legge et rør oppå slangen slik at luften kan passere fritt ellers blir det stivt. Ved å variere trykket i slangen kan man "tune" systemet.

Vidar

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
GRAMMA
The GRAMMA (Gig and Recording, Amp and Monitor, Modulation Attenuator) is an incredibly effective patented device that's used to float an amp or loudspeaker.

GRAMMA yields nearly total acoustic isolation, resulting in a purity of tone that has to be heard to be believed!

Bygger ca. 7 cm i høyden, kan fåes i en større utgave (30% større)
Denne minste tar vekt på 300 lbs.

www.auralex.com/sound_isolation_gramma/sound_isolation_gramma.asp

www.avshop.no/ Oslo

www.lydproduksjon.com/ Tromsø

Mvh.KW

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.586
Torget vurderinger
24
Lindab i gamle dager - de hadde spsielle glassfiberklosser til å legge under f.eks. lydgulvkonstruksjoner, med 30 dB demping. Har brukt de tidligere. Tror Lindab heter Swegon i dag.

M

Mr-T

Gjest
Disse klossene var kanskje beregnet for mye mer vekt enn enn skarve høyttalere? (ikke dine da Sluket, men "vanlige").

Noe av poenget med luftputer (sykkelslanger f.eks) er å få resonansfrekvensen på selve avkoblingen meget langt under audioområdet, f.eks godt under 1 Hz. Det klarer man ikke med trinnlydsplate eller gummiklosser.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.586
Torget vurderinger
24
Hehe.. vanlige.. hadde nesten glemt hva det var.. Neida, nevnte klosser var å få for forskjellige belastninger, fra noen få kg. og oppover. Virket skikkelig bra hos meg i hvertfall. NRK benyttet disse for lyd/vibrasjonsfjerning.

M

Mr-T

Gjest
Ok, da burde de nok fungere.

Jeg tror jeg tenkte mer i retning avfjæring av betonggulv, men da er det vel mest vanlig å bruke stålfjærer tror jeg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.586
Torget vurderinger
24
Dette var til å hindre vibrasjoner fra diverse konstruksjoner og til gulv, og selvsagt motsatt vei. Jeg har tabellen et sted, hvor det sto noe om komprimeringsgrad, demping i dB (30 husker jeg) og frekvensomfang. Klossene er ca. 7 x 7 x 3 cm. og presses sammen kanskje 2-3 mm. Amerikanske greier (bombe..) Skal se om jeg finner tilbake. 10 år siden, dette.

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Takk for alle svar / innspill hittil, folkens :)

Kan blygummimatter være noe også, evt ? :)

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Av gummi og betong har jeg definitivt best resultat med gummiklosser under høytalerne.

Støpte ett par betongklosser for noen år siden, de var ca 25cm høye, 50 cm brede og ca 40 cm dype.
Disse var meget tunge, men resultatet ble heller dårlig med høytalerne på disse.
Hele stereoperspektivet forsvant og alt ble en lydgraut.

Har også betonggulv i hele huset, også i stua der høytalerne står.

Har derfor noe hjemmemekket gummiklosser under høytalerne, og er det som har funket best hittil.

Leste for en del år siden at den Danske produsenten / konstruktør av Audiovector mente gummiklosser under høytalere ville "stjele" dynamikk.

Dette har jeg ikke erfart med mine høytalere, nesten det motsatte.

De jeg har mekket sammen greier vel en vekt på ca 30kg max 40 vil jeg tro.

Har brukt kopper fra melkeorganer av alle ting, og delvis fylt de med smeltelim innvendig for å forsterke dem, eller hadde de ikke greid vekta.

Under CD spillere gjør de underverker, og kan spille ved høyere volum før jeg får problemer med hoppende CD.

Gummikopper under høytalere, Alfa Laval Agri står skrevet på koppen.

Gummikopp under CD spiller som også har en pre og effektforsterker på toppen, ganske tugt.

Billig og greit, koster ikke noe å prøve.
Finnes diverse gummiklosser, bla oppheng for bilmotorer, gummiforinger for motorer osv.

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Dette var til å hindre vibrasjoner fra diverse konstruksjoner og til gulv, og selvsagt motsatt vei. Jeg har tabellen et sted, hvor det sto noe om komprimeringsgrad, demping i dB (30 husker jeg) og frekvensomfang. Klossene er ca. 7 x 7 x 3 cm. og presses sammen kanskje 2-3 mm. Amerikanske greier (bombe..) Skal se om jeg finner tilbake. 10 år siden, dette.
Asbjørn skrev et innlegg om dette for noen dager siden, men jeg finner det selvfølgelig ikke igjen nå.

Sonny

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Stein er det daueste materialet av de du nevnte. Høyest egenvekt, stivest. Med påfølgende lav egenressonans er det i en A/B sammenligning mot treverk bedre. Gummikabinett blir jo aperiodisk i sammenligning.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Sonny skrev:
Asbjørn skrev et innlegg om dette for noen dager siden, men jeg finner det selvfølgelig ikke igjen nå.

Sonny
Jeg gjemte det her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22649.msg1189771.html#msg1189771

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
kingu skrev:
Stein er det daueste materialet av de du nevnte. Høyest egenvekt, stivest. Med påfølgende lav egenressonans er det i en A/B sammenligning mot treverk bedre. Gummikabinett blir jo aperiodisk i sammenligning.
Jeg oppfatter "dødt materiale" som et uttrykk for "stor indre demping", altså at svingninger dør ut raskt. Stivhet og masse bestemmer resonansfrekvensen, hvor vekten drar den ned og stivheten drar den opp, men du kan godt ha et stivt og tungt materiale som ringer som en kirkeklokke i lange tider. Bronsen i en kirkeklokke er jo både tung og stiv. Aluminium har større indre demping enn bronse og sølv, og er ikke like godt egnet til klokkeklang. Tre kan også være så mangt. Ibenholt, mahogny, rosentre og lønn ringer ganske lenge (tenk på xylofon eller kassen på en gammel Martin-gitar), mens teak, bøk, eik eller bjørk er omtrent like harde, men med mye mindre "klang".

Det "dødeste" noenlunde faste materialet jeg vet om er sorbothan, en slags myk syntetisk gummi med ekstremt høy indre demping. Det er dødt, det:

Jeg bruker halvkuler av sorbothan som en del av avkoblingen i det hjemmebygde racket mitt.

Vær obs på at materialer med stor indre demping gir dårligere avkobling ved høye frekvenser enn materialer med lavere demping. Det begynner å gjelde fra 1,4 ganger resonansfrekvensen. (Se grafen i innlegget jeg linket til rett over dette.) Du får maksimal isolasjon mellom f eks en høyttaler og underlaget med lavest mulig resonansfrekvens og moderat demping, eksempelvis de sykkelslangene Mr-T nevnte eller klosser av vanlig gummi. Demping blir viktigere hvis tingen som avkobles også må operere gjennom resonansfrekvensen, f eks en maskin som må forbi resonansfrekvensen hver gang den starter eller stopper, og man ønsker å begrense størrelsen på utsvingene når den passerer resonans.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Kabeldragern skrev:
Hva med magnetføtter? magnet
Interessant ide.
L' Audiophile laget på 80-tallet en platespiller hvor tallerken hvilte på likepols magnet. Rett og slett 2 diskant magneter.
Vertikal føring / horisontal lås var en vanlig aksel med glidelager.

For å hindre at høyttelere flyr av skaftet kan de vertikale føringene (horisontal begrenser) være en kopp med skumkanter.

Clearaudio adopterte ideen:

Vedlegg

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
wilbur-x skrev:
Kabeldragern skrev:
Hva med magnetføtter? magnet
Interessant ide.
L' Audiophile laget på 80-tallet en platespiller hvor tallerken hvilte på likepols magnet. Rett og slett 2 diskant magneter.
Vertikal føring / horisontal lås var en vanlig aksel med glidelager.

For å hindre at høyttelere flyr av skaftet kan de vertikale føringene (horisontal begrenser) være en kopp med skumkanter.

Clearaudio adopterte ideen:

Se på denne.

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
3.392
Slik jeg forstår trådstarter så er det materiale med høy indre dempning han er ute etter. Der har også Asbjørn nevnt Sorbothane som er slik han beskriver. Jeg husker vi hadde en kloss av dette materialet på jobben, den kasta vi det vi kunne rett ned i betongulvet, den beveget seg ikke en cm etter "touchdown".

Ellers er dempning av vibrasjoner og lydisolasjon ikke noe mere mystisk i Hifi verdenen enn i industrien eller bygningsbransjen. Det benyttes i alt fra mikroskop og andre fintfølende instrument opp til maskineri i flere 100tonns klassen. Det fins masse industriprodukter som kan benyttes og og er betalbare. De har ikke gått gjennom diverse e "kvantemagiske" prosesser som egentlig, kun er monetære eksponetialligninger omgitt av pseudovitenskapelig tåkeprat. Les om Nordost sine div dempeføtter på hjemmesiden deres - hylende god underholdning. Men de er slettes ikke alene.

Europas største fulldempede hus skal forøvrig ligge i Oslo et sted . Det er en målelab, hele bygningen hviler på luftputer.

Its all about physics.

E

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
ayaboh skrev:
Se på denne.

Superledere er interresante. Har laget superleder på labben en gang, ikke så vanskelig. bakdelen er jo som kjent bare at den må kjøles ned så så mye for å være superledende. ::) Får satse på at noen finner en superleder til mer normale temperaturer etterhvert...

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
pengesluk skrev:
Lindab i gamle dager - de hadde spsielle glassfiberklosser til å legge under f.eks. lydgulvkonstruksjoner, med 30 dB demping. Har brukt de tidligere. Tror Lindab heter Swegon i dag.
Neida, Lindab er fortsatt Lindab og Swegon er Swegon.
Så har du Flækt Woods, Systemair, Covent, Ventistål og Novema + en håndfull til.
Felles er at de leverer ventilasjon, klossene for akustisk barriere er tilbehør.

Topp Bunn