Død sel i sjøkanten?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.982
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, gikk en tur ned til sjøen idag morges med hunden. Lå en død sel i sjøkanten (skylt på land) ..... Så ut som en steinkobbe - unge. Så helt fin og hel ut men øynene var hakket ut. Sikkert av måker eller lignende.

Skal noen ringes for den slags? Viltnemnd? Kommunens driftsavdeling? polti?
Ikke ligger den inntil vei (som rådyr, hjort etc. ) og da avhengig av kommunal vei eller ikke - enten kommunen selv eller veivesen som skal fjerne.
Skal jeg fjerne den selv og da evt. hva skal gjøres med den?

Noen råd?

Hmm. Har jo jegerprøven selv og burde selvsagt visst dette :-\

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Mattilsynet er vel de som har "ansvar" her hvis det kan tenkes smittefare-stor sjenanse for folk i området. Men det er jo bare naturens gang og når måser og kråker etc har funnet denne MacDonalds kafeen tar det ikke lang tid før det bare er beingrinda igjen.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.035
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Spiralis skrev:
Mattilsynet er vel de som har "ansvar" her hvis det kan tenkes smittefare-stor sjenanse for folk i området. Men det er jo bare naturens gang og når måser og kråker etc har funnet denne MacDonalds kafeen tar det ikke lang tid før det bare er beingrinda igjen.
Jeg er temmelig sikker på at mattilsynet vil henvise tilbake til kommunen, antakelig til viltnemnda.
mvh

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Etterhvert går det vel naturens gang og blir Seljord ;D

Neida, varsle kommunen kanskje som nevnt tidligere, kan jo være ubehagelig for evt. familier med små barn osv. voksne bør takle slikt, selv om det ikke virker slik i media av og til når enkelte mennesker treffer en del av livets realiteter som at det kan vises benrester på en kirkegård (noe som ikke er så unormalt om det har vært begravelsesplass i flere hundre år).

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Om det feks er ørn i området,hadde eg funnet fram kamera og pakket meg inn i fjellduk el,i håp om noken gode bilder.

Så hadde eg evnt gitt beskjed etterpå:)

Her eg bur,i Hardanger er det masse hjort,så kvar vinter er det dyr som stryker med,da er det mulig å sjå både mår,rev og ørn.
Fant et slikt kadaver ganske nylig,og ørna satt på kadaveret midt på dagen,uten kamera med såklart.

Mvh.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.982
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har snakket med viltforvalter ( kollega av kona ) - er avsides liggende plass og aldri folk der. Tok ikke lang tid før slik forsvinner så vi skulle ikke gjøre noe var beskjeden. Selpest var et ikke tema her.

Topp Bunn