Dårlig norsk?

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
131
Torget vurderinger
5
Overskrift hos Aftenposten.no idag:
Fem steder hadde mindre enn minus 30 grader i natt - Aftenposten

Jeg skjønner hva de mener, men for meg er dette helt feil. Kun disse to blir riktig:
1) "Fem steder hadde LAVERE enn minus 30 grader inatt"
2) "Fem steder hadde MER enn minus 30 grader inatt"

Skal man forstå setningen til Aftenposten ordrett så var det kun fem steder i hele landet som hadde varmere
temperatur enn 30 grader inatt.... Alle andre steder hadde 30 eller mer. hehe Høres usannsynlig ut for meg ihvertfall.

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Hvis man tenker en gradestokk så har man -30 eller mindre, mens man kan si flere enn 30 MINUSGRADER. Så den opprinnelige setningen er "matematisk korrekt", men kanskje ikke veldig elegant.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
kaldere enn

hadde fungert bra.

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
131
Torget vurderinger
5
Jeg er enig i matematikken, men når man feks snakker om temperaturer så snakker man ofte om mange varmegrader eller mange kuldegrader i den forstand at man ser absoluttverdien av tallet. Eller at det var flere kuldegrader et sted enn et annet. Derfor synes jeg ordlyden var noe dårlig, men ikke feil.

V

vredensgnag

Gjest
Kaldere enn og "høyere/lavere" er nok bedre gradsindikasjoner enn mindre/større.

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
-40 er aldri flere enn -30 så lenge det er - foran. - betyr alltid færre. Trekker man fra på minussiden blir det bare mer i minus. Bare spør banksjefen. :)

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Spør jeg noen om hvor kaldt det er ute, og de svarer - det er mindre enn -5C

Så tar jeg svaret som en indikasjon på at tempen ute er på minussiden - men ikke så lavt som -5C

Hadde det blitt sagt/skrevet lavere enn -5c - ja da hadde det vært noe annet.

G

Gjestemedlem

Gjest
"Ganger så lite" er en måte å bruke ord på som jeg ikke er spesielt glad i.

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Antall liker
41
Etter at Aftenposten tilsynelatende har sparket alle redigerere og språkvaskere, har jeg blitt immun mot slikt. Slikt som dette er en enkel sak å overse synes jeg. Det skal som du sier, erlanddf, lite til for å forstå hva som menes akkurat her. Men alle trykkleifene gjør litt lengre artikler tilnærmet umulig å henge med på på morgenkvisten. Ille at både VG og Dagbladet er bedre på akkurat dette...:eek:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.452
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Hør på NRK på morgenkvisten. Der er det virkelig mye rart.
Som dette f.eks: I dag var det dobbelt så kaldt på Geilo som i Drammen.:confused:

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.047
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Hvor mange forummedlemmer skal det til for å diskutere en klønete avisoverskrift? Flere enn hva man skulle tro. Hm. Eller er det flere enn hva man skulle trodd, og færre enn man kunne frykte. Fryktet. :) Jeez - mener is.

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Antall liker
41
Audiomix: Jeg har radioen på samtidig, og alltid NRK. Mener det er dobbelt så ille å høre på P4 som på P2 f.eks ;-) P1 og nyheter nytter ikke på noen timer av døgnets gang, hvis du er pedandisk anlagt på språkfeil...

Topp Bunn