Crown forsterkere

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
628
Torget vurderinger
6
Hei!

Er det noen som har:

1. Erfaring med Crown forsterkere (egentlig PA-forsterkere); hvordan er lydkvaliteten?

2. Jeg tenker særlig på Xti-serien:
http://www.crownaudio.com/amp_htm/xti.htm. Noen som har kjennskap til denne?

3. Xti-serien har innebygd DSP, XO ++ (via eget pcprogram); en rask kikk på demoen av programmet tydet på ganske omfattende muligheter til EQ'ing (alt er relativt da..). Noen som har kommentarer til denne brukt på nedre mid og nedover(fra ca. 300 og nedover)?

Jeg vet den har vifte, men tror jeg kan leve med det. Kommentarer fra andre tyder på at den kun slår seg på ved hard bruk, og da vil musikken uansett gjøre at en ikke hører vifta.

T

timc

Gjest
Den er ekstremt bra under noen hundre Hz. Oppover er det ikke noe så snakke om.

Husk at den forsinker signalet med noen MS, så du må ha mulighet for å korrigere for dette.

-Tim

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
628
Torget vurderinger
6
Forsinkelse - pokker....

Da må jeg vel kjøre diskant / mid gjennom en hjemmekinoreceiver for å få til dette - vanlig to-kanals er vel ikke utstyrt med tidskorrigering? :(

Litt usikker på om det er spisbart

Uansett, takker for svar Timc! :)

T

timc

Gjest
Stemmer det. Eventuelt kan du ta hensyn til problemet dersom man bygger høyttalere selv. Plasseringen av Sub (ved bruk som subforsterker) fungerer også.

Det finnes da plenty av andre forsterkere uten DSP. Da trenger du et analogt aktivt filter.

-Tim

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
628
Torget vurderinger
6
Sant nok, men det var nettopp kombinasjonen effektforsterker & DSP (og XO) som var så interessant.

Da kunne jeg lage kombinere en DIY-monitor av god kvalitet (2 veis høyttaler), som det finnes ganske mange av, og som jeg så delte passivt av nedover rundt 2-300 (burde være smalt problem) og så ha (mid)bassdelen aktivt (både justering av gain, XO og frequenskurven) via Crownen.

Får gå i tenkeboksen igjen

Dalemark

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.02.2018
Antall liker
390
Sted
Søgne
Torget vurderinger
3
Jeg skulle gjerne hatt mulighet til til å remote power on/off en Crown dci4/300N amp. Eventuelt fra en Crown xti1002 eller fra et RME fireface 400 ucx.

Jeg er klar over sleep funksjonaliteten ved inaktivitet, men denne slår ikke av viftene.

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.181
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Kanskje du kan bruke en smartplugg, så kan du sette opp av/på mot en fjernkontroll om du har noe som minner om smartstyring hjemme?

Hvis ikke mener jeg det finnes strøm"padder" med trigger inn dersom forforsterkeren din har trigger ut?

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Antall liker
4.385
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
2
I kinoen har jeg koblet opp alle seks Crown-ampene (Itech og DCI N) på hovedbryter inne i kinoen. Har smartstyring (Domovea) og kursene går via kontaktorer (tror jeg). Alle ampene står påslått, og det er bare strøm på kursene som blir kuttet. Har hatt dette siden 2015, og det har funket gull hele tiden. På Itech ampene har jeg komfyrkontakt, er vel 25A, mens resten står på 16A.

På garasjeloftet har jeg en enklere løsning med veggbryter på støpslet der tre stk Crown DCI står tilkoblet. Slår bare av og på med veggbryter etter behov, og dette har også fungert greit i mange år. Alt via en stk 15A sikring på en kurs.

Skal du fjernstyre så er det kjempeenkelt å kjøpe smartplugger med fjernstyring til å sette i sikkontaktene.Kommer til å gjøre dette selv siden veggbryteren står bak 4355 nå, og det er en smule upraktisk å komme til...

På Crown ampene bør strømmen kuttes helt, ellers bruker de strøm selv om av/på knappen i front brukes. Spesielt Itech ampene bruker mye strøm avslått, er vel rundt 1A. Det blir fort mye når flere er tilkoplet...

Dalemark

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.02.2018
Antall liker
390
Sted
Søgne
Torget vurderinger
3
Alle ampene står påslått, og det er bare strøm på kursene som blir kuttet.
Dette var smart. Var ikke klar over at man kunne slå av/på crown ampene når di var på. Jeg har faktisk en bryter som styrer en av kursene ved ampene så dette løste seg veldig greit.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.704
Jeg bruker smartplugger, men jeg er ikke helt trygg på dem da mange av dem benytter såkalt kondensatorbasert spenningreduksjon. I.e dem er koblet rett på strømnettet uten isolasjon. Og dermed potensielle støykilder. Mulig et hypotetisk problem hvor peakene kun oppstår når relét slår inn og radioene i dem kanskje ikke trekker nok strøm til å skape problem?

Jeg forsøkte en slik strømpadde som har et stikk som overvåker last. Og når apparatet i dette stikket aktiveres får resten av stikkene på padden strøm. Men av ukjent årsak gikk viftene i BMC C2 effekttinnet helt amok samme om forsterkeren var master eler slave.

Topp Bunn