Creative revolusjonerer MP3-kvaliteten

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.536
Jeg må le. For en stund siden lovpriste blekka MP3. Kalte det CD kvalitet. Nå er MP3 elendig.
Keiserens nye klær.....

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.646
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Falsk surround? Høres ut som de hall-surround effektene i min gamle analoge NAD surre-rundt-preceiver fra '97 som står i TV-stua...

Johan-Kr

mfafa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Det der er så useriøst! Creative bruker sin X-Fi teknologi, kjent fra de nyere lydkortene, som i bunn og grunn gjør litt det samme med lyden som loudnessknappen... Creative har et annet produkt med samme lydteknologi, som du kobler inn i signalveien mellom mp3-spiller og stereoanlegg. Og Aftenposten hadde produktet på sin liste over 10 beste julegaver ;D

Svært mange mennesker har digre bibliotek med lydfiler som er hardt komprimert på bekostning av lydkvaliteten. Selv om det ikke mulig hente tilbake den tapte kvaliteten, kan lyden forbedres noe ved å finpusse på den. er Creatives filosofi.
edit: Hvis det ikke er snakk om hardt komprimert lyd (MP3), men hardt komprimert MP3, så tror jeg produktet har noe for seg. Det vil si at produktet kan være verdt pengene for de som har mp3-spilleren full av elendige opptak, komprimert til 96 kbps osv.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
"Problemet" er hvis dette griper om seg og inkluderes i de fleste MP3-spillere.  
Resultatet KAN paradoksalt nok bli at MP3 blir så forbedret at gjennomsnittsmennesket synes hardt komprimert MP3 plutselig låter helt greit, og vips, så har musikkinnspillinger  med skikkelig dynamikk og oppløsning fått seg nok et skudd for baugen.  Det vil kunne føre til at radio, plateselskaper etc. får grobunn til å pushe musikken med enda dårligere oppløsning enn i dag, fordi avspillerne legger på et psykoakustisk lag av velvære og kunstig oppløsning.  Resultatet kan bli at MP3 blir standarden (den er jo nesten det i dag), mens CD fases ut og blir like sjeldent som vinyl er i dag.  SACD og DVD-audio er i praksis døde formater allerede.
Til slutt er vi i en situasjon der det ikke er noen grunn til å kjøpe dyre anlegg med presisjon og dynamikkreserver fordi musikken ikke er å få i et format som utnytter det som bor i anlegget.

Ja, jeg svartmaler, men det er grunn til å rope at varsko for musikkens kår.  Det er ikke lenger snakk om å gjengi troverdig, for troverdig gjengivelse av hardt komprimert MP3 låter dritt.  Man risikerer at et påklattet psykoakustisk slør er nødvendig for at ting skal låte noenlunde ok, mens realismen ofres på båndbreddens og fildelingens alter.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
"- Det er et paradigmeskifte for hjemmelyd, siden folk gjerne bytter inn kvaltiet for bekvemmelighet, forklarer Sim til VG Nett. Skal man ha mange sanger inn på en gitt plass, lønner det seg å komprimere dem mest mulig. Men det går utover lydvaliteten. - Nå kommer kvaliteten tilbake, hevder Sim."

Dette burde det jo være mulig å teste.  Man tager en god innspilling på CD, ripper og komprimerer til 128kbps MP3 eller enda dårligere, og så kjører man A/B-testing mellom den opprinnelige CDen og MP3-filen spilt av gjennom Creatives "vidunder".  Noen som har en slik X-fi-dings til rådighet som kan gjøre noe slikt?

PS. Det er litt tragisk, men kontorets selvutnevnte "prylbøg" har skaffet seg et X-fi eksternt lydkort. Han synes lyden blir helt topp. Jeg for min del syntes det ble overdreven diskant og tendens til blikkboksdynamikk, men skjønner hvorfor man faller for dette likevel. Det er en psykoakustisk forbedring ved å legge på mer lyd. Det blir mer diskant, og det opplevde lydtrykket er noe høyere, noe som veldig ofte gjør at man favoriserer det som låter høyest.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Jeg blir bare trist av slike utspill som Creative her kommer med. La oss håpe fabrikken brenner ned, sammen med alle de gode idéene...

K

knutinh

Gjest
Jeg blir like frustrert over slike utspill som testere som påstår å høre 3-dimensjonalitet fra en strømkabel.

I begge tilfeller handler det om at halvstuderte journalister og PR-folk har overtatt definisjonsmakten fra teknologer og folk med bakkekontakt.

Jeg forventer at store firmaer i større og større grad vil flytte penger fra utvikling og forskning og over til PR. Det handler ikke om hva man selger, men hvordan man selger det. OG vi forbrukere tropper tilsynelatende lettlurt opp på elkjøp og melkes for penger.

-k

Topp Bunn