Cornerhorns

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Et eller annet må det være med disse greiene som stables i hjørnet.

På HE2005 i New York valgte en av utstillerne å demonstere Lamm sine 18W Referanseforsterkere på disse:

Og se hva en av anmelderne skrev.
Dette er vel go'ord for Vintage folket ;)

David Karmelli of Damoka LLC, (another New York based dealer), put on another unusual showing (doesn't he always?) featuring the best of what is both old and new in high-end audio.  His circa 1956 Vitavox Corner Horn loudspeakers looked quite odd loaded into each corner of the room but nonetheless sounded gorgeous. Feeding these ancient behemoths were all new tube technology that featured Lamm's ML2.1 mono amplifiers, L2 preamplifier and LP2 Phonostage.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.664
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ser ut til å vere mykje det same som Klipschorn, som Olav Flugsrud har ståande på kontoret.....
Hjørneplassering av horn var mykje brukt av entusiastar den gongen då forsterkarane var små (50-talet og tidlegare), og er ein lur måte å trylle fram bass på. Dessutan, å få desse relativt store høgtalarane inn i ein krok, frigjer golvplass.

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Jeg lette litt etter bilder av Hartsfield på nettet, men fant ikke noen gode bilder. De har en oppbygning som er ganske fabelaktig. Disse høyttalerne er nok ikke orginale med tanke på diskanten på toppen, og jeg har heller aldri sett dette frontstoffet før. Men du ser høyttalerne i farger, og finishen er formidabel. Se tykkelsen på treverket. Og sammenlign med Klipsch som du nesten kan knipse gjennom treverket.

LA

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Hvilke krav stiller cornerhorns till rommet? Er det noen fallgruver her? hva med sweetspot osv?

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Jeg lette litt etter bilder av Hartsfield på nettet, men fant ikke noen gode bilder. De har en oppbygning som er ganske fabelaktig. Disse høyttalerne er nok ikke orginale med tanke på diskanten på toppen, og jeg har heller aldri sett dette frontstoffet før. Men du ser høyttalerne i farger, og finishen er formidabel. Se tykkelsen på treverket. Og sammenlign med Klipsch som du nesten kan knipse gjennom treverket.

LA
Ja, dette her er nok bare helrått, det er ikke bare kabinettene som er gjennomført, elementene er vel også blant det ypperste som noengang er produsert.

2 slike hadde vært noe......................har netopp solgt et par JBL L300 og angrer en smule.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Hvilke krav stiller cornerhorns till rommet? Er det noen fallgruver her? hva med sweetspot osv?
Såvidt jeg har fått med meg, så skal veggene fungere som en forlengelse av hornet.
Så ja....skal de komme til sin rett så kreves det noe plass og "rene" vegger.
Ikke noe for de som har ett lite lytterom med andre ord ;)
Dette er info. jeg har ang. Klipschhorn, men jeg går ut ifra at det gjelder de fleste hjørnehorn siden de antagelig er en eller annen form for kopi av disse. :)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Jeg lette litt etter bilder av Hartsfield på nettet, men fant ikke noen gode bilder.  De har en oppbygning som er ganske fabelaktig. Disse høyttalerne er nok ikke orginale med tanke på diskanten på toppen, og jeg har heller aldri sett dette frontstoffet før. Men du ser høyttalerne i farger, og finishen er formidabel. Se tykkelsen på treverket. Og sammenlign med Klipsch som du nesten kan knipse gjennom treverket.

LA
Nettopp derfor har jeg begynt å tenke på å bygge en K-horn clone med mer solid og finere trearbeide. Noen som har kabinett-tegninger?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Det finnes vel et godt utvalg av hjørnehøyttalere av eldre modeller, men i dag er det vel få som lager det.
Hartsfield fra JBL skal være virkelig bra, men jeg har aldri hørt de.

http://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/hartsfield.htm
Lastet ned tegninger og studerte dem. Fant også linken til Classic audio hvor de selger kabinett-byggesett, horn og drivere ++.  Men dette er ikke akkurat billig da'  $4500,- for et kabinett-kit, og fra $4-11K for elementer.  Den blir nok litt vanskelig å ta fra husholdningsbusjettet før jul ;D

Men om de spiller så bra som alle lovordene sier så kan det være en "once in a lifetime investment" ;)

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Det var da noen helt forferdeilige priser da...
Jeg kan sikkert klare å skaffe deg tegninger til disse, med eksakte mål. Og elementer/delefilter får man tak på ebay. Det blir sikkert ikke billig. Men du får et par høyttalere du kan leve med resten av livet. Bare skynd deg før du får deg ei kjærring ;)

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
669
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei Erland!
Neste gang du er i Oslo er du vellkommen hjem til meg for en demo av horn. Kanskje du får noen ideer?

Hei Frode!
Hvordan er framdriften?

Mvh Morten

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
669
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei
Det hørtes jo ikke vedig positivt ut. Har du testet BD15?
Mvh Morten

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Jeg har sett på de. ;D Har det veldig travelt på andre områder for tiden, så det går nok dessverre en stund før det blir lyd igjen.

Frode

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Her er hva han skriver selv:

I build the Klipschorn back in '95. After some research on the net, I decided to draw my own plans for two reasons: The plans available that time were either known to be with errors or they apply non metric board thicknesses, which are not available in Germany. So I started to draw a real 3D model of the horn based on the dimensions of the original. This way, I could assure, that the measurements are correct. At least it worked out fine for me.

Her er en annen link med tegninger: http://www.audiofanatic.it/Piani_costruttivi/pic_piani/K_horn/Klipschorn.html

Frode

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Beslutningen er tatt!

Jeg skal bygge meg cornerhorn!

Originale Klipsch elementer, drivere, horn og xover er på vei over "dammen" så vi snakker vel ikke om en "Clone". Tenkte å "frisere" delefilteret litt med bedre komponenter og "Bybee" Har også liggende noen meter med Van den Hul MC355 som jeg tenkte å bruke til internkabling.

Jeg får låne plass i et privat møbelsnekkerverksted, og jeg har sett på en del veldig fint treverk til fronten.

Kabinettet bak må nødvendigvis være i MDF/HDF i den tykkelsen som originalen, siden det foldede hornet benytter begge sider av veggen. Endrede materialtykkelser vil slik jeg forstår det gå ut over konstruksjonen.

Er det noen som har erfaring med finnish på "hornveggen" i et basshorn? Bør den være blank eller matt?

Er det noen som har erfaringer å dele så hører jeg dem gjerne!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.540
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
det påstås at det lyder bedre med bjerk kryss finer enn mdf.mdf har et annet resonnanspunkt;verdt å ta med seg!
mvh
Leif

A

Audi_O

Gjest
det påstås at det lyder bedre med bjerk kryss finer enn mdf.mdf har et annet resonnanspunkt;verdt å ta med seg!
mvh
Leif
Sakset fra www.diyAudio.com
After spending countless hours (and dollars), I have recently, though quite by accident, come to learn that the use of MDF in vintage speakers is considered the worst taboo in hi-end speaker building/restoration, in that it will destroy the open "ringing" sound that was so wonderfully inherent to the originals.

Svarene spriker i alle retninger, men konsensus etter en rask gjennomlesning er at dersom man ønsker å bygge korrekt vintage bruker man kryssfiner. MDF var jo ikke oppfunnet. Vil man derimot ha best lyd........ er saken ikke så enkel. Uansett er nok valg av materiale verd å studere...

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Dette er absolutt verd å ta med seg. Jeg som trodde man konsekvent benyttet MDF i disse dager. Da er det bare å finne fine kryssfiner plater. Problemet som Paul Klipsch i stor grad hadde, var å finne en levrandør som leverte kryssfiner av god kvalitet uten ujevnheter, slurvete og mangelfull sammenliming etc. Matrialet som er i kabinettene på mange av K-hornene fra 50-60-70-tallet kom vissnok fra Russland. Jeg får ta turen til Byggmakker i morgen å se hva de har. Dette skal som sagt ikke bli en clone, men en MKII utgave med de forbedringer som jeg innenfor min kompetanse er i stand til å gjøre.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Hei Erland

Det finnes ferdigfinert kryssfiner å få kjøpt. For eksempel bjørk. Den blir klassifisert etter kvalitet. Den høyeste klassen er ferdig pusset og behandlet, og kan lakkeres eller oljes direkte. Vet ikke hvem som har slik i norge, men ser flere byggeprosjekt i sverige som benytter akkurat dette. En liten henger og harrytur over grensen gjør sikkert susen :)

PS: Fläsk er gött

bjørn :p

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Ble sittende i et møte mesteparten av dagen og fikk ikke tid til å gjøre de "viktige" tingene. Skal snakke med "min" man i trelastbransjen i morgen, så får vi se hva som kommer frem.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Beslutningen er tatt!

Jeg skal bygge meg cornerhorn!

Originale Klipsch elementer, drivere, horn og xover er på vei over "dammen" så vi snakker vel ikke om en "Clone".  Tenkte å "frisere" delefilteret litt med bedre komponenter og "Bybee"  Har også liggende noen meter med Van den Hul MC355 som jeg tenkte å bruke til internkabling.

Jeg får låne plass i et privat møbelsnekkerverksted, og jeg har sett på en del veldig fint treverk til fronten.  

Kabinettet bak må nødvendigvis være i MDF/HDF i den tykkelsen som originalen, siden det foldede hornet benytter begge sider av veggen.  Endrede materialtykkelser vil slik jeg forstår det gå ut over konstruksjonen.  

Er det noen som har erfaring med finnish på "hornveggen" i et basshorn?  Bør den være blank eller matt?  

Er det noen som har erfaringer å dele så hører jeg dem gjerne!
Har ingen erfaringer å dele med deg, men dette håper jeg vi får gleden av og følge med på fremover.
Ta bilder. :)
Gleder meg allerede jeg. ;D ;D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.540
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
her i Drøbak er det en modellhobbyforretning,spm selger fly,tanks,fjernstyringer etc og de selger meget fine småplater med kryssfiner i ask og bjerk i forskjellige kvaliteter.platene er for små for dette prosjektet,men jeg ville funnet et firma som drev med båtinnredning; de kjenner kvalitetsleverandører av alle typer inkl.vannfast skulle jeg tro.
lykke til
mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Så du tør  å sitte på nett i arbeidstiden selv etter at "banksæfen sjøl" er på HFS ;D ;D ;D

Takk for research Leif!

Dette prosjektet SKAL gjennomføres!  Jeg har kjøpt all elektronikk, tegningene er kopiert opp og laminert og jeg har ingen intensjoner om å la dette bli liggende å støve.  

Som vanlig når jeg skal i gang med noe jeg ikke har prøvd før, så prøver jeg å sette meg inn i hva slags utfordringer jeg vil møte, og lytte til "ærfarne hifi-folk".  Som f. eks dette med Kryssfinèr.  Uten dette rådet hadde jeg garantert laget hornet i MDF eller HDF.

Og som vanlig har jeg intensjon om å lage noe bra som jeg kan ha glede av lenge. Igjen vil nok skeptikerne mene at jeg gaper vel høyt ved å å starte et såpass ambesiøst prosjekt uten erfaring fra tidligere høytalerbygging. Men jeg vet at dette kommer til å bli knallbra. Denne boka som jeg fant på ebay inneholdt forøvrig mye bra info.

Er det noen som har formenigner om veggene innvendig bør være så glatte som mulig (pusses og lakkes) eller om man beholder dem som de er  (evt ujevnheter sparkles selvfølgelig).  F,eks Avantgarde hornene har jo nærmest Rolls Royce finish innvendig, men dette er jo en annen konstruksjon.

Jada, jeg skal ta bilder underveis. Jeg fikk nettopp et nytt digitalkamera så det blir jo gøy å prøve det også.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.540
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
litt lett innvendig pussing skulle vel bringe de opp på Tannoy/Klipsch finish.
IMO
Mvh
Leif

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Trengte ikke å gå lenger enn til Byggmakkers nye store byggevarehus i Sandefjord.

1.kl Bjerkefiner i alle nødvendige dimensjoner lå å ventet på meg. + noen tykke finerplater i teak (til en pris som gjør Valhalla billig:). Men som kan utgjøre et utmerket alternativ til frontplaten om jeg ikke finner på noe annet.

A

Audi_O

Gjest
Men som kan utgjøre et utmerket alternativ til frontplaten om jeg ikke finner på noe annet.
Synes slike er fine jeg

En del fint treverk blandet med stoff ser jo vintage ut. NB! Det er ett Tannoy GRF hjørnehorn.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
delepris kasse?
mvh
Jeg er ikke sikker på hvor jeg ender ennå. 2440x120mm kryssfiner plater i 1. kl bjerk koster ca kr 1250,-. Jeg kjøpte 4 stk i dag, men jeg er ikke helt sikker på om det blir nok. Men jeg kommer i alle fall godt i gang. Det er jo en del vinkler inni der.

Tilsvarende plate i teak kostet kr 2890,- og kan evt presslimes utenpå fronten.

Topp Bunn