- Ble medlem
- 10.04.2003
- Antall liker
- 6
De så veldig inntresanne ut. Men fant ikke noe særlig data på de. prisen for kit'ene var iallefall ikke avskrekkene
Ja, dette her er nok bare helrått, det er ikke bare kabinettene som er gjennomført, elementene er vel også blant det ypperste som noengang er produsert.Jeg lette litt etter bilder av Hartsfield på nettet, men fant ikke noen gode bilder. De har en oppbygning som er ganske fabelaktig. Disse høyttalerne er nok ikke orginale med tanke på diskanten på toppen, og jeg har heller aldri sett dette frontstoffet før. Men du ser høyttalerne i farger, og finishen er formidabel. Se tykkelsen på treverket. Og sammenlign med Klipsch som du nesten kan knipse gjennom treverket.
LA
Såvidt jeg har fått med meg, så skal veggene fungere som en forlengelse av hornet.Hvilke krav stiller cornerhorns till rommet? Er det noen fallgruver her? hva med sweetspot osv?
Nettopp derfor har jeg begynt å tenke på å bygge en K-horn clone med mer solid og finere trearbeide. Noen som har kabinett-tegninger?Jeg lette litt etter bilder av Hartsfield på nettet, men fant ikke noen gode bilder. De har en oppbygning som er ganske fabelaktig. Disse høyttalerne er nok ikke orginale med tanke på diskanten på toppen, og jeg har heller aldri sett dette frontstoffet før. Men du ser høyttalerne i farger, og finishen er formidabel. Se tykkelsen på treverket. Og sammenlign med Klipsch som du nesten kan knipse gjennom treverket.
LA
Lastet ned tegninger og studerte dem. Fant også linken til Classic audio hvor de selger kabinett-byggesett, horn og drivere ++. Men dette er ikke akkurat billig da' $4500,- for et kabinett-kit, og fra $4-11K for elementer. Den blir nok litt vanskelig å ta fra husholdningsbusjettet før jul ;DDet finnes vel et godt utvalg av hjørnehøyttalere av eldre modeller, men i dag er det vel få som lager det.
Hartsfield fra JBL skal være virkelig bra, men jeg har aldri hørt de.
http://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/hartsfield.htm
http://www.volvotreter.de/downloads/klipschorn.pdfNettopp derfor har jeg begynt å tenke på å bygge en K-horn clone med mer solid og finere trearbeide. Noen som har kabinett-tegninger?
Er dette bassdelen av K-horn, eller er det er basshorn som er laget etter samme prinsipp?
Sakset fra www.diyAudio.comdet påstås at det lyder bedre med bjerk kryss finer enn mdf.mdf har et annet resonnanspunkt;verdt å ta med seg!
mvh
Leif
Har ingen erfaringer å dele med deg, men dette håper jeg vi får gleden av og følge med på fremover.Beslutningen er tatt!
Jeg skal bygge meg cornerhorn!
Originale Klipsch elementer, drivere, horn og xover er på vei over "dammen" så vi snakker vel ikke om en "Clone". Tenkte å "frisere" delefilteret litt med bedre komponenter og "Bybee" Har også liggende noen meter med Van den Hul MC355 som jeg tenkte å bruke til internkabling.
Jeg får låne plass i et privat møbelsnekkerverksted, og jeg har sett på en del veldig fint treverk til fronten.
Kabinettet bak må nødvendigvis være i MDF/HDF i den tykkelsen som originalen, siden det foldede hornet benytter begge sider av veggen. Endrede materialtykkelser vil slik jeg forstår det gå ut over konstruksjonen.
Er det noen som har erfaring med finnish på "hornveggen" i et basshorn? Bør den være blank eller matt?
Er det noen som har erfaringer å dele så hører jeg dem gjerne!
Synes slike er fine jegMen som kan utgjøre et utmerket alternativ til frontplaten om jeg ikke finner på noe annet.
Jeg er ikke sikker på hvor jeg ender ennå. 2440x120mm kryssfiner plater i 1. kl bjerk koster ca kr 1250,-. Jeg kjøpte 4 stk i dag, men jeg er ikke helt sikker på om det blir nok. Men jeg kommer i alle fall godt i gang. Det er jo en del vinkler inni der.delepris kasse?
mvh