Corazon - Dust to Shake

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Kjøpte den første, selvtitulerte plata til bandet Corazon av nysgjerrighet. Dust to Shake, som er plate nummer to, kjøpte jeg fordi jeg hadde lyst på den.

Synes de to første låtene er litt rotete mikset.Instrumentene flyter ut, og det er vanskelig å finne et definert lydbilde. Resten av låtene er derimot betydelig bedre. I forhold til første plate er lydbildet mer studiopreget, selv om den mørke jazzklubbfølelsen fortsatt er til stede i miksen.

Corazon har en musikkstil det er vanskelig å båssette. Hovedsaklig blir det beskrevet som bluegrass-inspirert, melodiøs, intelligent folkrock. Mye på grunn av det uvanlige valget av instrumenter der banjo og fele inngår i paletten. De bruker gjennomgående steel-gitar, noe som gir country-assosiasjoner, men dette er etter min mening ikke country. Det er musikk som henter inspirasjon fra mange kilder, og man fornemmer både Beatles, Doors, jazz og folkemusikk fra flere verdensdeler i lydbildet. Det er melodiøs easy-listening, men med overraskende variasjoner i lydbildet.

Hørte gjennom to ganger i går, og det som slår meg er hvor spennende denne musikken er, selv om den på overflaten er bygget opp av enkle komp og gode melodilinjer. Tempo og stil skifter ofte, og den siste låta, "Waiting", byr definitivt på en positiv overraskelse. ;)

Denne vil det bli hørt mer på. En fin plate å slappe av med, men som holder oppmerksomheten likevel. :)

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Jeg har enda ikke hørt de på plate, men var på konsert i går og det var en god opplevelse.

Musikken er definitivt ikke country (dvs Nashville), men de hadde et tydelig blue-grass tilsnitt. Et band som jeg fikk assosiasjoner til var Sixteen horsepower, noe som jeg også fikk bekreftet av et av bandlemmene. Bandet er satt sammen av gutter med ulike preferanser. Jeg ble fortalt at låtskriveren lager låter inspirert av f.eks Beatles før de andre bandmedlemmene legger på "egne" preferanser eksempelvis jazzete trommekomp, blue-grass banjo komp osv. På den måten samarbeider bandet, (derav de ulike stilartene) og produktet er derfor noe alle kan stå innefor.

I forhold til innspillingen av skiven, har de brukt et studio med kun trevegger, analogt-utstyr og rørforsterekere da lydteknikkeren visstnok er en svoren rør og horn mann. Desverre hadde undertegnede fått et par pils for mye da vi snakket om dette, så husker desverre ikke alt som ble meg fortalt ;)

Jeg synes definitivt dette er et interessant band, og storkoste meg på konserten.

Ellef

Topp Bunn