Coral???

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Finnes disse lettdrevne fulltoneelementene i handelen ennå?Har ikke sett dem side midten av 80 tallet.

T

theStig

Gjest
De har ikke vært produsert på 20 år eller så... tviler på om det går an å få tak på de.

Fostex kan være noe å vurdere i stedet.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Enig! Fostex er nok også bedre enn Coral var....

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Husker vel bare at disse spillte godt hos Audioscan.Tenkte det kunne vært gøy sammen med en rørforsterker.Det var vel kanskje på slutten av 70 tallet.Huff begynner og bli gammel ;)Har ikke bygget høyttalere på mange år.Jeg har en kjenning som lager elementer,skal høre om han har eller kan lage noen goe fulltoneelementer.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Det finnes mange bra, og en del meget gode fulltoner.

Fostex har mange modeller både med høy og midlere effektivitet. De med høy effektivitet slutter stort sett på et 6-tall (126, 166, 206)
Så har vi fortsatt Lowther.
Disse effektive modellene har lav Q, og forutsetter stort sett hornkonstruksjon.

Coral kan av og til kjøpes brukt (f.eks. eBay)

Andre populære fulltoner, som ikke krever horn, kan nevnes f.eks Visaton B200, og Ciare 250. Disse kan t.o.m. benyttes i åpen baffel.

Mye mere info på : http://www.fullrangedriver.com/

Dersom du skal bruke en SE rørforsterker på 1-2 watt kan disse lettdrevne være værdt å vurdere. Dersom du imidlertid skal bruke en kraftig forsterker på mere enn 10W er det masse valgmuligheter.

Svein.

T

theStig

Gjest
Jeg hadde et par voight-horn med Coral Flat-8 pluss tweeter. Jeg pusset de opp og solgte de for en stund siden... det låt grusomt egentlig, ikke noe å trakte etter synes jeg.

Topp Bunn