Copland DRC 205 Digital Room Correction

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.635
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er også veldig nysgjerrig på denne! Finnes det noen butikker hvor man får den på lån?

Snakket med en som solgte en Tact / Lyngdorf med korreksjon og han sa at man merket mest på bassen.

Selv har jeg trøbbel med damestemmer og refleksjoner, lurer veldig på om denne gjør jobben!

T

timc

Gjest
    Ton Art har denne for lån/demo, dersom man befinner seg i Trondheimsområdet.
    Fryd-Hifi har den også.

-Tim

T

theStig

Gjest
    Jeg hadde nærkontakt med den hos en kunde i Trondheim på lørdag. Må vel si at terningkast fem er litt for tamt... Den lydmessige effekten av korreksjonen den gjør er mildt sagt dramatisk. Jeg synes også den gjør noenlunde korrekte beslutninger når man kjører en automatisk korreksjon med den.

Ok... det noen ankepunkter, i hvertfall ett: den burde vært balansert. Det kan rettes kritikk mot at den ikke korrigerer mer enn +/- 6 dB, men det synes jeg er en fornuftig sikkerhetsmargin. Husk at 6 dB betyr fire ganger så mye effekt. Hvis man hadde valgt f.eks +/- 10 dB max korreksjon, så tror jeg mange hadde kommet ut i seriøse problemer. 10 dB økning betyr 10 ganger så mye effekt. Det er dramatisk.

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    timc skrev:
    Ton Art har denne for lån/demo, dersom man befinner seg i Trondheimsområdet.
    Fryd-Hifi har den også.

-Tim
    Hva er prisen timc?

Kjetil_M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen
    theStig skrev:
    Jeg hadde nærkontakt med den hos en kunde i Trondheim på lørdag. Må vel si at terningkast fem er litt for tamt... Den lydmessige effekten av korreksjonen den gjør er mildt sagt dramatisk. Jeg synes også den gjør noenlunde korrekte beslutninger når man kjører en automatisk korreksjon med den.

Ok... det noen ankepunkter, i hvertfall ett: den burde vært balansert. Det kan rettes kritikk mot at den ikke korrigerer mer enn +/- 6 dB, men det synes jeg er en fornuftig sikkerhetsmargin. Husk at 6 dB betyr fire ganger så mye effekt. Hvis man hadde valgt f.eks +/- 10 dB max korreksjon, så tror jeg mange hadde kommet ut i seriøse problemer. 10 dB økning betyr 10 ganger så mye effekt. Det er dramatisk.
    Den fikk ganske dårlig kritikk i nye fidelity. De mente denne kun hadde noe for seg i "billigere" oppsett. Hva de mener med billigere vet ikke jeg. Er det noen i Bergen som har denne, slik at jeg kunne fått prøvd den? Sliter kraftig med lytte rommet mitt, og har ikke mulighet til å gjøre noen fysiske inngrep!

Mvh
    Kjetil

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Kjetil_M skrev:
    Den fikk ganske dårlig kritikk i nye fidelity. De mente denne kun hadde noe for seg i "billigere" oppsett.
    Pussig uttalelse. Det er vel graden av akustikkproblemer i rommet som avgjør hvor mye DRC har for seg, ikke prisen på oppsettet.
    Eller mener fidelity at dyrere anlegg er mindre påvirket av rommet? Har de en slags innebygd romkorreskjon da eller?

Forøvrig er sikkert denne boksen ok for de som vil ha en enkel løsning. Synes dog den virker både dyr og begrenset i forhold til hva du kan få til med et pc basert system.

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Problemet som Fidelity korrekt påpekte er at boksen er analog. Dermed vil det bli en kvalitetsforverring. Hvor hørbar denne er avhenger av kvaliteten på anlegget den settes opp i.

Tror ikke jeg personlig ville hatt annet enn digital romkorreksjon, f.eks. 2496 boksen. Der blir det ingen nedgradering av lyden. Da må boksen settes f.eks. mellom kilde og DAC.

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    LydMekk skrev:
    Problemet som Fidelity korrekt påpekte er at boksen er analog. Dermed vil det bli en kvalitetsforverring. Hvor hørbar denne er avhenger av kvaliteten på anlegget den settes opp i.

Tror ikke jeg personlig ville hatt annet enn digital romkorreksjon, f.eks. 2496 boksen. Der blir det ingen nedgradering av lyden. Da må boksen settes f.eks. mellom kilde og DAC.
    Det er vel ingen med en High End digitalrigg (eksempelvis EMM LAbs, Esoteric, dCS) med upsampling, ekstern wordclock osv som ville vurdere å sette en slik inn i systemet. Ei heller de med en tilsvarende analogrigg.

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Nettopp. Og da er den i dyreste laget hvis den skal inn i et rimelig anlegg.

T

theStig

Gjest
    Jeg vil anbefale folk å prøve selv. Det er dumt å avskrive produkter man ikke har testet på basis av fundamental motstand mot digitalteknikk eller AD/DA konverteringer. Effekten av DRC vil i de fleste tilfelle være uendelig mye større enn de negative sidene.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.445
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har en slik og den gjorde underverker i mitt rom som ikke hadde bass. High Fidelity og ett av de engelske (Hifi News?) ga god kritikk, Fidelity har jeg ikke lest enda.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Är det inte kul hur tiderna förändras... För tre år sedan hade denna hetat EQ och varit hatat och ratad av alla "äkta hifimänniskor". Nu heter det rumskorrektion och är plötsligt rumsrent!

:)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.775
    Det er en sammenblanding av EQ og DRC her i tråden nå som jeg reagerer på.

Jeg har ingen ting imot EQ, men en romkorreksjonsløsning er et mye kraftigere verktøy. En romkorreksjonsløsning er basert på at man måler lyden i lytteposisjonen, og så lager man et filter som reverserer/kansellerer alt som høyttaler + rom gjør galt med lyden - innenfor rimelighetens grenser selvsagt.

En EQ kan brukes til å jevne ut rominduserte problemer. Men den har ikke sjangs til å gjøre samme jobben som en romkorreksjon. Og den type forskjell man finner mellom grafisk og parametrisk EQ, den finner man igjen i mye større skale mellom parametrisk EQ og en en romkorreksjonsløsning. Man kan korrigere med en oppløsning ned mot 1 Hz over hele det hørbare registeret. Men den viktigste forskjellen er sannsynligvis at en romkorreksjon genereres på bakgrunn av målinger, ønsket respons og psykoakustiske prinsipper, mens en EQ i bunn og grunn er en tonekontroll med store begrensninger og noen ganger ukontrollerte bieffekter.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Bx skrev:

Jeg har ingen ting imot EQ, men en romkorreksjonsløsning er et mye kraftigere verktøy. En romkorreksjonsløsning er basert på at man måler lyden i lytteposisjonen, og så lager man et filter som reverserer/kansellerer alt som høyttaler + rom gjør galt med lyden - innenfor rimelighetens grenser selvsagt.
    I mina ögon är detta en framtvingad lösning och receptet lyder "rätta ett fel genom att införa ett annat fel". Min poäng är också att den nojiga hifinissen som knappt vågar sätta in ett försteg i sin anläggning för "att hålla signalvägen kort" nu plötsligt skall göra en AD+DA omvandling extra.

Allt detta för dagens moderna rum saknar inredning eller för att frun även bestämmer över mannens intresse och passion.

Dessutom finns det inget en rumskompenserare kan göra åt exempelvis efterklang, eller för den delen basdippar/utsläckningar.

Bx skrev:
    En EQ kan brukes til å jevne ut rominduserte problemer. Men den har ikke sjangs til å gjøre samme jobben som en romkorreksjon. Og den type forskjell man finner mellom grafisk og parametrisk EQ, den finner man igjen i mye større skale mellom parametrisk EQ og en en romkorreksjonsløsning. Man kan korrigere med en oppløsning ned mot 1 Hz over hele det hørbare registeret. Men den viktigste forskjellen er sannsynligvis at en romkorreksjon genereres på bakgrunn av målinger, ønsket respons og psykoakustiske prinsipper, mens en EQ i bunn og grunn er en tonekontroll med store begrensninger og noen ganger ukontrollerte bieffekter.
    Jag stör mig på ordet "korrektion". Det är en kompensation man gör, en korrektion hade varit att göra något riktigt åt problemet (inte ta en huvudvärkstablett). :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.775
    Til trådstarter: Jeg har ikke hørt på Copland sin DRC enhet. Men dette er neppe avgjørende. Enheten er fullautomatisert. Boksen gjør noen antakelser om hvordan dine høyttalere skal måle for å låte bra. Hvis dette ikke klaffer i forhold til ditt oppsett så vil du ikke få et optimalt resultat. Jeg anbefaler deg å teste enheten i eget anlegg før du evt anskaffer en slik. Hvis Dynaton har klart å lage en algoritme som fungerer for alle høyttaleroppsett så har de gjort en bragd.

EngelholmAudio skrev:
    Bx skrev:

I mina ögon är detta en framtvingad lösning och receptet lyder "rätta ett fel genom att införa ett annat fel". Min poäng är också att den nojiga hifinissen som knappt vågar sätta in ett försteg i sin anläggning för "att hålla signalvägen kort" nu plötsligt skall göra en AD+DA omvandling extra.
    At det kan være uheldig å innføre ekstra AD + DA skal jeg ikke bestride. Og i beste fall så er det kun et fordyrende element i signalkjeden. Men forøvrig er jeg grunnleggende uenig i dine betraktninger om digital lydkorreksjon.

Alle vettuge høyttalere har masse romkorreksjon innebygd, bare så det er sagt. Så får det bli opp til den enkelte om man ønsker en romkorreksjon som fungerer halvbra i mange rom eller en romkorreksjon som er skreddersydd der høyttalerne faktisk står.

Høyttalerkonstruktører - også de som hater digital korreksjon ;) må håndtere baffeldiffraksjoner, overganger fra 2pi stråling til 4 pi stråling etterhvert som bølgelengden blir så stor at lyden krøller seg rundt høyttaleren og den blir rundstrålende. Og videre, når bølgelengen blir enda lengre slik at det går tilbake til 2pi stråling på grunn av at underlaget høyttaleren står på begynner å fungere som en uendelig baffel. Og til slutt så har man sidevegg, bakvegg og tak som også vil bidra på godt og vondt. Linjekilder, horn/waveguides og dipoler kan redusere interaksjonen med rommet, men man klarer aldri å fri høyttalerne fra det rommet de står i.

De beste klarer å lage et kompromiss som fungerer brukbart i mange lokasjoner. I sin konsekvens og målemessig sett er dette akkurat det samme som en digital romkorreksjon. Den eneste forskjellen er at det er dyrere, vanskeligere og at virkemidlene har mye mindre potensial enn digitale filtre. På gode høyttalere og med god plassering blir resultatet brukbart, men i forhold til digitale filtre blir det aldri blir strålende. Digital filtre er mye kraftigere og mye mer fleksible enn analoge filtre med spoler, motstander og kondensatorer. Og mye enklere å implementere. Og sannsynligvis mye billigere. Og skreddersøm er ikke lenger en teoretisk mulighet men et faktisk alternativ. Den eneste fordelen med gamlemåten er at "alle" gjør det på den måten.

Allt detta för dagens moderna rum saknar inredning eller för att frun även bestämmer över mannens intresse och passion.

Dessutom finns det inget en rumskompenserare kan göra åt exempelvis efterklang, eller för den delen basdippar/utsläckningar.
    Enkelte bassdipper lar seg greit kansellere, men kanselleringer får man ikke gjort noe med. I praksis vil man som regel få en betydelig reduksjon i båndbredden til de ulike kanselleringene.

Etterklangen i rommet kan man ikke gjøre noe med med digitale filtre, i hvert fall ikke med dagens løsninger, det er riktig. På en nylig AES konferanse var det et paper der en forsker hadde plassert noen basser bak lytteposisjonen og spilte bass i et slags "souce - sink" oppsett. Så det er mulig vi i fremtiden kan se løsninger som også suger ut noe av romklangeffektene.

Et udempet rom vil fortsatt ha mange av sine naturlige ulemper intakt med digital korreksjon. Min filosofi på området er at man bare bør korrigere det som høres ut som direktelyd - og at korreksjonens varighet også må begrenses tilsvarende. I de fleste tilfeller kan man få høyttaleren til å oppføre seg rimelig frekvensnøytralt selv om samspillet mellom høyttaler og rom i utgangspunktet ser ut som en berg- og dalbane. Det begynner også å utbre seg en erfaring om at dette faktisk også fungerer i praksis. Det måler bedre og det høres bedre ut.

Bx skrev:
    Jag stör mig på ordet "korrektion". Det är en kompensation man gör, en korrektion hade varit att göra något riktigt åt problemet (inte ta en huvudvärkstablett). :)
    En "romkorreksjon" gir en renere impulsrespons og mer korrekt impulsrespons der det teller - og for den delen av lyd + rom som vi oppfatter som direktelyd. Mange uønskede effekter blir effektivt eliminert. De blir hverken døyvet eller maskert. I den grad det er en vesensforskjell på korreksjon og kompensasjon, så er dette korreksjon.

Teknikken og matematikken som ligger til grunn for DRC gjør det teoretisk mulig å skape en helt perfekt impulsrespons. I praksis må man nøye seg med mindre.

Hovedpoenget må jo være å få det akustyske systemet (rom + høyttalere) til å fungere best mulig, enten det gjøres via passive komponenter i høyttaleren, baffelutforming, akustiske tiltak i rommet og/eller digital lydkorreksjon. Det som betyr noe er lydkvaliteten som når fram til lytterne.

Systemet kan alltid gjøres betydelig bedre med god romgeometri, høyttalerplassering, lytteposisjon, absorbenter og diffusorer. Og skal man etterstrebe det perfekte så må man få en homogen og kontrollert og relativt kort etterklangstid i rommet. Da er det ingen vei utenom akustiske tiltak. Og helmohlz resonnatorer og andre tunge akustiske tiltak kan gjøre noe som man ikke kan få til med digitale filtre.

Men digital lydkorreksjon kan forbedre impulsresponsen enten rommet er bra eller dårlig. Derfor er jeg grunnleggende uenig med de som sier: Fiks rommet først, og deretter vurder behovet for digital korreksjon. Digital lydkorreksjon er ofte det som skal til for at folk skal bli skikkelig fornøyd med lyden i anlegget. Og det er mye enklere å implementere dette enn å skifte ut kledningen i vegger og tak. Og for perfeksjonistene som vil ha alt representerer digital lydkorreksjon et meget presist og effektivt virkemiddel i arbeidet mot den perfekte impulsresponsen. Det hører med til bildet at selv de beste analoge høyttalerne har kompromisser og begrensninger som kan reduseres ved bruk av digitale filtre. Og det finnes meg bekjent ingen andre måter å gjøre det samme på.

Høyttaler + rom kan være så bra det bare vil. DRC alltid kunne gi forbedringer.

Reima

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    0
    Er det noen som har sammenlignet Copland sin løsning mot Lyngdorf sin? Enten i praksis, eller som har kjennskap til teoriene bak de respektive?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.775
    Lyngdorf:

* Minimum fase korreksjon. Dette er primært frekvenskorreksjon men timing vil vanligvis også bli en del bedre. Minimum fase korreksjon er det som er vanlig.
    * Korreksjonen gjøres på bakgrunn av måling i sweetspot.
    * En rekke øvrige målinger brukes til å definere et min-maks vindu for hvor mye korreksjon som tillates på sweet spot målingen. Lokale avvik får lite eller intet
    rom for korreksjon, globale avvik får større korreksjon
    * Summen av alle målingene brukes til å karakterisere høyttalens naturlige frekvensrespons i det aktuelle rommet. Muligens krydret med litt fuzzy logics.
    * Målet med korreksjonen er å gjengi høyttaleren slik den er "ment" å lyde fra konstruktøren.

Dynaton (Copland) kjenner jeg ikke detaljene bak.

T

theStig

Gjest
    Jeg har ingen aning om hvordan Copland boksen jobber, men jeg har målt i rommet før og etter, med TonArt Etera høyttalere. Det er tydelig at boksen korrigerer også for direkteresponsen til høyttaleren, i tillegg til å korrigere for rommet og høyttalerens interfacing med rommet. Det første er kanskje vel så viktig som å korrigere for rommet. Ingen høyttaler er perfekt, og selv de beste høyttalere nyter godt av digital korreksjon av frekvensrespons og fase.

I dette tilfellet med Etera så jevnet den ut høyttalerens sterkt fallende respons i rommet under 200 Hz, samt noen småpukler og dipper litt oppe i mellomtonen. Totalresultatet var en totalt annerledes, og mye bedre lydkvalitet. Jeg tviler sterkt på at man hadde kommet til samme resultat i et "optimalt" rom, fordi høyttalerens egne avvik fortsatt ville vært der.

Jeg hadde på forhånd målt ut og satt en EQ for bass-systemet med en Behringer DCX2496, og Copland-boksen var stort sett enig med min manuelt satte EQ her.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Bx skrev:
    EngelholmAudio skrev:
    At det kan være uheldig å innføre ekstra AD + DA skal jeg ikke bestride. Og i beste fall så er det kun et fordyrende element i signalkjeden. Men forøvrig er jeg grunnleggende uenig i dine betraktninger om digital lydkorreksjon.
    Tack för ett välskrivet och samlat inlägg - trots våra meningsskiljaktigheter! :)

Bx skrev:
    Alle vettuge høyttalere har masse romkorreksjon innebygd, bare så det er sagt. Så får det bli opp til den enkelte om man ønsker en romkorreksjon som fungerer halvbra i mange rom eller en romkorreksjon som er skreddersydd der høyttalerne faktisk står.
    Jag får lite intrycket av att du rättfärdigar en digital rumskompensering genom dåligt konstruerade högtalare och olämpliga lyssningsrum.

Om nu kontruktören är tillräckligt smart för att exempelvis hantera kantdiffraktion eller baffelstödet bör samma konstruktör ha koll även på andra saker så som spridningsegenskaperna. Trots detta är det inte ovanligt med högtalare som sprider ojämt vilket t.ex. ger en onaturlig reflex från sidoväggen. På vilket sätt skall en digital rumskompenserare fixa spridningen? :)

Bx skrev:
    Høyttalerkonstruktører - også de som hater digital korreksjon ;) må håndtere baffeldiffraksjoner, overganger fra 2pi stråling til 4 pi stråling etterhvert som bølgelengden blir så stor at lyden krøller seg rundt høyttaleren og den blir rundstrålende.
    Jo, jag är så illa tvungen att hantera dom jag också. Men det är inte speciellt svårt och heller inget som enligt mig rättfärdigar att koppla in en smart EQ. Att göra en bra baffel kostar lite ingenjörstimmar, men är som sagt inget omöjligt! Jag slänger in ett exempel på ett resultat...

Bx skrev:
    Og videre, når bølgelengen blir enda lengre slik at det går tilbake til 2pi stråling på grunn av at underlaget høyttaleren står på begynner å fungere som en uendelig baffel. Og til slutt så har man sidevegg, bakvegg og tak som også vil bidra på godt og vondt. Linjekilder, horn/waveguides og dipoler kan redusere interaksjonen med rommet, men man klarer aldri å fri høyttalerne fra det rommet de står i.
    Detta är inget som skiljer sig från rum till rum.

Bx skrev:
    De beste klarer å lage et kompromiss som fungerer brukbart i mange lokasjoner. I sin konsekvens og målemessig sett er dette akkurat det samme som en digital romkorreksjon.
    Nej du, det håller jag inte alls med om. ;) Många av dessa konstruktionsgrunder du talat om kan man inte göra något åt i efterhand. Ett lysande exempel är spridningsmönstret.

Bx skrev:
    Den eneste forskjellen er at det er dyrere, vanskeligere og at virkemidlene har mye mindre potensial enn digitale filtre. På gode høyttalere og med god plassering blir resultatet brukbart, men i forhold til digitale filtre blir det aldri blir strålende. Digital filtre er mye kraftigere og mye mer fleksible enn analoge filtre med spoler, motstander og kondensatorer. Og mye enklere å implementere. Og sannsynligvis mye billigere. Og skreddersøm er ikke lenger en teoretisk mulighet men et faktisk alternativ. Den eneste fordelen med gamlemåten er at "alle" gjør det på den måten.
    Vi skiljer oss åt radikalt i åskådning av detta. Dom stora problem du vill fixa i efterhand med en smart EQ är problem som skulle varit fixade vid konstruktionen av högtalaren och om allt vore perfekt skulle det medfölja en manual till högtalarna som beskriver "preconditions".

Bx skrev:
    Enkelte bassdipper lar seg greit kansellere, men kanselleringer får man ikke gjort noe med. I praksis vil man som regel få en betydelig reduksjon i båndbredden til de ulike kanselleringene.
    Cancelleringarna finns där pga rumsdimensionerna och enda sättet att ta bort dom på är att akustikt dämpa dom.

Bx skrev:
    En "romkorreksjon" gir en renere impulsrespons og mer korrekt impulsrespons der det teller - og for den delen av lyd + rom som vi oppfatter som direktelyd. Mange uønskede effekter blir effektivt eliminert. De blir hverken døyvet eller maskert. I den grad det er en vesensforskjell på korreksjon og kompensasjon, så er dette korreksjon.
    Okej - men korrigerar den då rummet? Nej, den kompenserar för rummet.

Bx skrev:
    Teknikken og matematikken som ligger til grunn for DRC gjør det teoretisk mulig å skape en helt perfekt impulsrespons.
    Det är ju tyvärr inte så enkelt så att en perfekt impuls placerar oss i hifinirvana...

Bx skrev:
    Hovedpoenget må jo være å få det akustyske systemet (rom + høyttalere) til å fungere best mulig, enten det gjøres via passive komponenter i høyttaleren, baffelutforming, akustiske tiltak i rommet og/eller digital lydkorreksjon. Det som betyr noe er lydkvaliteten som når fram til lytterne.
    Självklart är det resultatet som är intressant, men framhäver dessa smarta EQ'ar, rumskorrigerarna, till inte vara nått annat än en huvudvärkstablett mot ett problem som skall botas på nått annat sätt.

Bx skrev:
    Systemet kan alltid gjøres betydelig bedre med god romgeometri, høyttalerplassering, lytteposisjon, absorbenter og diffusorer. Og skal man etterstrebe det perfekte så må man få en homogen og kontrollert og relativt kort etterklangstid i rommet. Da er det ingen vei utenom akustiske tiltak. Og helmohlz resonnatorer og andre tunge akustiske tiltak kan gjøre noe som man ikke kan få til med digitale filtre.
    Precis! Jag ser att många "fuskar" inom detta område och istället lägger pengar och energi på andra området som enligt min erfarenhet ger sämre utväxling per investerad krona. Därför vill jag lyfta fram "akustik" som en möjlighet och en väg frammåt, istället för att vara något tråkigt eller diffust (!) eller nått där frun får "spelet". :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.775
    EngelholmAudio skrev:
    Tack för ett välskrivet och samlat inlägg - trots våra meningsskiljaktigheter! :)
    Takk det samme!
    Jag får lite intrycket av att du rättfärdigar en digital rumskompensering genom dåligt konstruerade högtalare och olämpliga lyssningsrum.
    Både ja og nei. Det fungerer med velkonstruerte høyttalere og gode lytterom også. Man kan alltid komme noen skritt videre hvis man ikke har noe tilsvarende fra før.
    Om nu kontruktören är tillräckligt smart för att exempelvis hantera kantdiffraktion eller baffelstödet bör samma konstruktör ha koll även på andra saker så som spridningsegenskaperna. Trots detta är det inte ovanligt med högtalare som sprider ojämt vilket t.ex. ger en onaturlig reflex från sidoväggen. På vilket sätt skall en digital rumskompenserare fixa spridningen? :)
    Det er mange ting som ikke kan løses digitalt. Problemer med spredningen er ett av disse. Man trenger fortsatt gode kabinetter og elementer, og gode høyttalerkonstruktører. Men tuningen av produktet kan gjøres mye bedre digitalt enn med R, C og L.

Du får ha meg unnskyldt hvis jeg ga inntrykk av at det går an å trylle med digitale filtere. Det gjør det ikke. Selv om det noen ganger høres slik ut ;D
    Jo, jag är så illa tvungen att hantera dom jag också. Men det är inte speciellt svårt och heller inget som enligt mig rättfärdigar att koppla in en smart EQ. Att göra en bra baffel kostar lite ingenjörstimmar, men är som sagt inget omöjligt! Jag slänger in ett exempel på ett resultat...
    Dette ser jo bra ut. Men du kan få det bedre med et digitalt filter.
    Bx skrev:
    Og videre, når bølgelengen blir enda lengre slik at det går tilbake til 2pi stråling på grunn av at underlaget høyttaleren står på begynner å fungere som en uendelig baffel. Og til slutt så har man sidevegg, bakvegg og tak som også vil bidra på godt og vondt. Linjekilder, horn/waveguides og dipoler kan redusere interaksjonen med rommet, men man klarer aldri å fri høyttalerne fra det rommet de står i.
    Detta är inget som skiljer sig från rum till rum.

Bx skrev:
    De beste klarer å lage et kompromiss som fungerer brukbart i mange lokasjoner. I sin konsekvens og målemessig sett er dette akkurat det samme som en digital romkorreksjon.
    Nej du, det håller jag inte alls med om. ;) Många av dessa konstruktionsgrunder du talat om kan man inte göra något åt i efterhand. Ett lysande exempel är spridningsmönstret.
    Poenget mitt er at høyttalerkonstruktører til alle tider har bedrevet romkorreksjon. Og at det i dag finnes bedre måter. ;). Men jeg er selvfølgelig enig i at mange av egenskapene i en høyttaler er HARDcodet.
    Vi skiljer oss åt radikalt i åskådning av detta. Dom stora problem du vill fixa i efterhand med en smart EQ är problem som skulle varit fixade vid konstruktionen av högtalaren och om allt vore perfekt skulle det medfölja en manual till högtalarna som beskriver "preconditions".
    Jeg snakker ikke bare om store problemer.
    Bx skrev:
    Okej - men korrigerar den då rummet? Nej, den kompenserar för rummet.
    Her er et eksempel på hva jeg snakker om. Dette er en ganske typisk måling av et oppsett som står hos en entusiast. Om denne høyttaleren er bedre eller dårligere enn en velkonstruert høyttaler vet jeg ikke, men dette bildet vil nesten alltid være dominert av rompåvirkning. Og det varierer mye fra gang til gang. Det er selvfølgelig mange egenskaper med høyttaler og elektronikk som har stor betydning for lydkvaliteten og som ikke fanges opp av målingen. Men det som fanges opp her har også svært stor betydning for lydkvaliteten.

Måling og simulering er gjengitt innenfor et frekvensavhengig tidsvindu som starter 3 perioder før peak og slutter 5 perioder etter peak. Ved 20 Hz er dette 150 ms før og 250 ms etter. Ved 20 kHz er dette 0,15 ms før og 0,25 ms etter peak.

Dette vinduet ligger godt innenfor det som vi normalt hører som direkte lyd fra høyttalerne... Kurvene er forøvrig ikke glattet på noen som helst måte.

Brunrød = måling
    Grønn = korreksjon
    Blå = simulert resultat etter korreksjon

Nedenfor kan dere se impulsresponsen i vinduet - før korreksjon

Og så til slutt en simulert impulsrespons etter korreksjon. Denne har framkommet ved å anvende filteret på høyttalerens ukorrigerte impulsrespons, og deretter bruke det samme vindu som ved målingen. Hvis anlegget spiller alle frekvenser og alle lydtrykksnivåer like bra, så er det dette som vil komme ut. I praksis kan man ikke forvente like rent resultat som det teoretiske, men tendensen er en klar forbedring. Her er det også benyttet en korreksjonsalgoritme som også korrigerer for group delay forløp. Derfor får man en tilnærmet symmetrisk impulsrespons og en bedre timet høyttaler.

Vedlegg

O

omholt

Gjest
    Artig og interessant diskusjon.
    Det som er jeg lurer på er om avansert romkorreksjon også har negative konsekvenser. Mulig det ikke er sammenlignbart, men ser at tester av romkorreksjon i receivere som f.eks Denon og Pioneer så er tilbakemeldingene blandet. Ifølge testene, så blir resultatet bedre på noen områder mens på andre områder virker det negativt.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.152
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på om noen kan forklare hvordan impulsresponsen lar seg endre uten å gjøre noe med høyttalerne eller rommet?

Jeg er bare en måleamatør med amatørutstyr, jeg finner at romkorreksjon gjør mindre enn hva en skulle tro når så mange lovpriser den måten å løse akustikkproblemer på.

Legger ved måling før og etter.

Mvh Roald

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.775
    Roald skrev:
    Lurer på om noen kan forklare hvordan impulsresponsen lar seg endre uten å gjøre noe med høyttalerne eller rommet?
    Hvis du vil ha den matematiske og vitenskapelige forklaringen må du ta et kurs i DSP på universitetsnivå. Men kortversjonen er at impulsresponsen som kommer fra en høyttaler i stor grad er inverterbar og kausal. Kausal betyr at det er en klar sammenheng mellom hva man putter inn og hva man får ut. Og inverterbar betyr at det går an å lage et filter som gjør det Inverse (nærmest det motsatte) av det høyttaleren gjør. Når man så kjører de to filtrene i serie - først det digitale filteret og så høyttaleren - så kommer det ut noe som ligner mer på kildematerialet.

Jeg er bare en måleamatør med amatørutstyr, jeg finner at romkorreksjon gjør mindre enn hva en skulle tro når så mange lovpriser den måten å løse akustikkproblemer på.
    Jeg skjønner godt at du mener det med de målingene du viser til. Det har vært utstyr på markedet som har utgitt seg for å være romkorreksjon opp gjennom årene, men som knapt har hatt en effekt. Men jeg trodde det var på vei ut nå. Enten så kjører du en slik en eller så er det noe som ikke virker som det skal. Hva slags korreksjonsløsning har du?
    En vanlig måling av en velfungerende romkorreksjon har plenty med comb filter effekter, men toppen av kammen har et mye jevnere forløp enn før korreksjon og følger target kurven ganske så bra.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.152
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke hjemme hos meg, jeg har målt litt hos noen hifi-venner. Utstyret de bruker varierer, resultatene er ikke imponerende hos noen av dem. Jeg får større endringer hjemme ved flytting.

Jeg ser fremdeles ikke hvordan du kan fjerne rommets påvirking av impulsresonsen.

Målingene du har lagt ut viser at den gjør underverker, hva med å legge ut før og etter og ikke bare simulert.

Mvh Roald

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.775
    Roald skrev:
    Det er ikke hjemme hos meg, jeg har målt litt hos noen hifi-venner. Utstyret de bruker varierer, resultatene er ikke imponerende hos noen av dem. Jeg får større endringer hjemme ved flytting.
    OK. Men hva slags målemetode brukte du ovenfor og hva slags korreksjon var det du målte på?
    Jeg ser fremdeles ikke hvordan du kan fjerne rommets påvirking av impulsresonsen.
    Hvis du vil til bunns i dette må du nesten bestemme deg for hva du lurer på. Det du spør om her er noe ganske annet enn du spurte om i forrige post.

Man fjerner ikke rommets påvirkning. Man lager et filter som inverterer en liten del av rommets påvirkning. Den forrige spørreformuleringen din var IMO bedre enn denne.
    Målingene du har lagt ut viser at den gjør underverker, hva med å legge ut før og etter og ikke bare simulert.
    Gjerne det. Jeg skal se om jeg får tid i løpet av kommende uke.

Otern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Er det kun Copland og Lyngdorf som har "brukervennlige" romkorreksjonsløsninger ? Synes for egen del at 20' er litt i overkant, halvparten hadde vært mer spiselig ::) Skal benyttes primært i stereo så en receiverløsning er uaktuell (om de i det hele er på samme nivå)

Mvh
    Lars

O

omholt

Gjest
    Otern skrev:
    Er det kun Copland og Lyngdorf som har "brukervennlige" romkorreksjonsløsninger ? Synes for egen del at 20' er litt i overkant, halvparten hadde vært mer spiselig ::) Skal benyttes primært i stereo så en receiverløsning er uaktuell (om de i det hele er på samme nivå)

Mvh
    Lars
    Det finnes software baserte løsninger som sansynligvis er bedre og langt billigere. Haken er da at man må ha en PC koblet til anlegget. Så det er ikke en alt i ett forsterkersak boks. Audiolense er et spennende program, noe som sikkert Bx kan skrive under på også. ;D
    http://www.juicehifi.com/no/index.html

Otern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    omholt skrev:
    Otern skrev:

Mvh
    Lars
    Det finnes software baserte løsninger som sansynligvis er bedre og langt billigere. Haken er da at man må ha en PC koblet til anlegget. Så det er ikke en alt i ett forsterkersak boks. Audiolense er et spennende program, noe som sikkert Bx kan skrive under på også. ;D
    Dvs f.eks. Mac Mini kan gjøre jobben som "blackbox" ?? Den ser i allefall ikke så verst ut....

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    omholt skrev:
    ....Haken er da at man må ha en PC koblet til anlegget.....
    Haken???!! :eek: :eek: ;D ;)

Otern skrev:
    Dvs f.eks. Mac Mini kan gjøre jobben som "blackbox" ?? Den ser i allefall ikke så verst ut....
    Jepp, det kan den. Ulempen er at du da må kjøre Windows, da det foreløpig ikke finnes noen perfekt løsning på OSX plattform.

Reima

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    0
    omholt skrev:
    Otern skrev:

Mvh
    Lars
    Hvorfor er de sannsynligvis bedre, og billigere?

O

omholt

Gjest
    Noen kan sikkert gi et bedre svar enn meg hvorfor en PC basert løsning er bedre. Fordelen slik jeg ser det er at man har regnekraften til en PC som er langt større enn man hva klarer å presse inn i en forsterker boks eller også en DEQX for den slags skyld. Det gjør at man kan gjøre mer avanserte oppgaver som ofte krever sitt.
    Det andre er at softwaren kan oppgraderes på en mye enklere måte. Skulle man noen gang ha behov for mer ram/større cpu, så kan det gjøres enkelt ved å oppgradere PCen, men du er sansynligvis låst i forhold til Copland/Lyngdorf/DEQX sin hardware.

At det er billigere, er jo bare å sammenligne:
    Det finnes også gratis løsninger som man kan prøve seg på. Husker ikke navnet på de, men selv vil jeg gå for noe der jeg har sjansen for god service.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Roald skrev:
    Styrsignalen in till högtalarna manipuleras för att erhålla bättre impulssvar.

Roald skrev:
    Kontrollfråga: Med "rumskorreksjon" menar du faktiska akustikregleringar, t.ex. basabsorbenter, diffusion och absorption?

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    omholt skrev:
    Artig og interessant diskusjon.
    Det som er jeg lurer på er om avansert romkorreksjon også har negative konsekvenser. Mulig det ikke er sammenlignbart, men ser at tester av romkorreksjon i receivere som f.eks Denon og Pioneer så er tilbakemeldingene blandet. Ifølge testene, så blir resultatet bedre på noen områder mens på andre områder virker det negativt.
    Tack!

Negativa konsekvenser är svårt att säga om på generell basis. Copland t.ex. gör en AD/DA omvandling som jag tycker känns omotiverad och malplacerad. TACT gör det på ett anant sätt vilket känns som en bättre lösning (om man alls är inne på digitalkorrigering).

Utifrån dom erfarenheter jag har kring hifipersoner, tekniskt kunnande och vad möjlighet till "inställningar" gör så är detta faktiskt ett problem. Jag har kunder dom ringer mig och frågar om den ena eller den andra inställningen är "mer rätt" eller varför dom upplever en förbättring av något som "går emot textboken".

Här är man nog sig själv närmast och man bör nog rannsaka sig själv innan köp: Klarar jag av att låta bli att pilla på alla inställningar? Klarar jag av att lyssna på musik utan att fundera på att till exempel vrida upp basen? Ja, du förstår nog min poäng.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Bx skrev:
    Takk det samme!
    Right back at ya!

Bx skrev:
    Her er et eksempel på hva jeg snakker om. Dette er en ganske typisk måling av et oppsett som står hos en entusiast.
    Ja och detta är ju ett stort problem att det ser ut såhär! ;)

Bx skrev:
    Om denne høyttaleren er bedre eller dårligere enn en velkonstruert høyttaler vet jeg ikke, men dette bildet vil nesten alltid være dominert av rompåvirkning. Og det varierer mye fra gang til gang. Det er selvfølgelig mange egenskaper med høyttaler og elektronikk som har stor betydning for lydkvaliteten og som ikke fanges opp av målingen. Men det som fanges opp her har også svært stor betydning for lydkvaliteten.
    Egentligen kommenterar jag inte andra mätningar för det är så många faktorer som påverkar mätresultatet...

Med det sagt: många av problemen i denna mätning är enkla, raka och lättfixade problem som kan fixas med enkla och förhållandevis billiga akustiska åtgärder.

Bx skrev:
    Brunrød = måling
    Grønn = korreksjon
    Blå = simulert resultat etter korreksjon

Nedenfor kan dere se impulsresponsen i vinduet - før korreksjon
    Återigen - marknadsföringsmässigt ser detta väldigt snyggt ut. En före- och en efterbild, kunden inleds tro att "nu är allt bra". Energikurvan? ETC kurvan? Belastningskurvan? :)

Bx skrev:
    Og så til slutt en simulert impulsrespons etter korreksjon. Denne har framkommet ved å anvende filteret på høyttalerens ukorrigerte impulsrespons, og deretter bruke det samme vindu som ved målingen. Hvis anlegget spiller alle frekvenser og alle lydtrykksnivåer like bra, så er det dette som vil komme ut. I praksis kan man ikke forvente like rent resultat som det teoretiske, men tendensen er en klar forbedring. Her er det også benyttet en korreksjonsalgoritme som også korrigerer for group delay forløp. Derfor får man en tilnærmet symmetrisk impulsrespons og en bedre timet høyttaler.
    Det är tjusigt! :)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.152
    Torget vurderinger
    1
    EngelholmAudio skrev:
    Roald skrev:
    Styrsignalen in till högtalarna manipuleras för att erhålla bättre impulssvar.

[/Å korrigere musikksignalene med EQ for å oppnå en ønsket frekvensrespons i lyttepossisjon( om høttalerne og amp klarer justeringene) er forståelig. Men impulsresponsen går jo på filterkostruksjon/elementytelse og refleksjoner fra rommet ?

Roald skrev:
    Kontrollfråga: Med "rumskorreksjon" menar du faktiska akustikregleringar, t.ex. basabsorbenter, diffusion och absorption?

[/Nei, romkorreksjon i receivere

Mvh Roald

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.152
    Torget vurderinger
    1
    OK. Men hva slags målemetode brukte du ovenfor og hva slags korreksjon var det du målte på?
    Målingene er utørt i lytteposisjon med sinus sveip, utstyret er forskjellige utgaver av surround recivere med romkorreksjon.

Hvis du vil til bunns i dette må du nesten bestemme deg for hva du lurer på. Det du spør om her er noe ganske annet enn du spurte om i forrige post.

Impulsresponsen til høyttaleren blir jo avgjort av filter/ytelsen til elementene, når denne blir plassert i stuen begrenser jo rommet ytelsen ytterligere. Det jeg ikke forstår er at signalet som må bearbeides i tid /frekvens og muligens fase for å komme ut av høyttaleren som en puls, og igjen skal utsettes for rompåvirkning, for så å være en nesten perfekt spiker.

Jeg får lese meg litt opp om jeg får tid….

Man fjerner ikke rommets påvirkning. Man lager et filter som inverterer en liten del av rommets påvirkning. Den forrige spørreformuleringen din var IMO bedre enn denne.

Mulig det ::) for meg er det samme sak

Gjerne det. Jeg skal se om jeg får tid i løpet av kommende uke.

Det hadde vært ok, spesielt siden målingene mine stemmer godt med hva jeg oppfatter av lyd.

Mvh Roald

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Bx skrev:
    Poenget mitt er at høyttalerkonstruktører til alle tider har bedrevet romkorreksjon. Og at det i dag finnes bedre måter. Blunker. Men jeg er selvfølgelig enig i at mange av egenskapene i en høyttaler er HARDcodet.
    Förresten - det är ju just beroende på detta som man skall vända sig till hifileverantörer som kan högtalare, elektronik OCH akustik! ;D ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn